Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Rozi
12-02-2026 om 12:51
Maar dat betekent dan toch dat je in 1.5 maand ongeveer 4 kilo al kwijt bent? Ik vind dat wel heel knap hoor van je
Bij mij zit het gevaar echt in kleine dingen, teveel olie in de pan, snacks tussendoor ( een koekje, snelle Jelle).
Ik vind het ook lastig met calorieën tellen, omdat aan de andere kant ik ook veel beweeg waarvan ik ook niet precies weet hoeveel ik daar dan weer mee verbrand
Ysenda
12-02-2026 om 13:14
Rozi schreef op 12-02-2026 om 12:51:
Maar dat betekent dan toch dat je in 1.5 maand ongeveer 4 kilo al kwijt bent? Ik vind dat wel heel knap hoor van je
![]()
Bij mij zit het gevaar echt in kleine dingen, teveel olie in de pan, snacks tussendoor ( een koekje, snelle Jelle).
Ik vind het ook lastig met calorieën tellen, omdat aan de andere kant ik ook veel beweeg waardvan ik ook niet precies weet hoeveel ik daar dan weer mee verbrand
De 1e 2 kilo val ik altijd al in 1 week af, dat is vocht vanuit teveel koolhydraten, niet dat ik koolhydraat arm eet, maar met minder kcal maar wel genoeg proteïnen eet je al snel veel minder koolhydraten.
Ik tel alleen wat er in gaat, dat weet ik zeker, dat wat mijn horloge meet aan verbruikte kcal is niet betrouwbaar, dat kan zo 10-20% schelen.
Ik meet alles af ook die olie in de pan. Fles op de weegschaal, 0 stellen, in de pan, weer op de weegschaal en het verschil ligt in je pan. Dat delen we dan weer door 1, 2 of 3 afhankelijk hoeveel personen er mee eten. Maar meestal koken we ieder voor zich bij ons in huis, dat scheelt al een stuk.
Eten we gezamenlijk dan staan er 3 weegschalen op tafel. De een zit in een cut, nr 2 in een bulk en ik ik doe maar wat.
AH is heel erg bezig met suikervrije producten, dus ook een suikervrije kruidkoek en die is heel goed te eten. Ik heb voor nood wel altijd een esn proteine reep in mijn tas.
Ik merk wel nu ik dus eigenlijk geen suiker eet dat ik er ook niet naar taal. Dus dat koekje bij een kop thee in de horeca kan ik heel makkelijk afslaan.
Ninoea
12-02-2026 om 19:43
Ik heb vandaag een rustdagje genomen qua bewegen. Ik wilde kettlebell doen maar voelde nog wat spierpijn, morgen doe ik een dubbele training, namelijk zwemmen en circuit. Ik vond het wel even goed. Ik was vandaag ook wat moe en heb ook even twintig minuten op de bank geslapen. Dat hielp me de middag door, maar nu ben ik alweer slaperig. Qua eten ging het vandaag gewoon goed. Ik taal niet naar snacken en kan het allemaal goed weerstaan. Voelt gewoon goed. Ik ga ook de goede kant op qua verlies van vet merk ik. Niks extreems. Ik zit in de basis ook niet tot nauwelijks in een tekort. Plank challenge en water drink challenge gaan ook goed.
Trail
12-02-2026 om 22:19
Fijn dat je even gerust hebt Ninoea en pas goed op jezelf Ysenda.
Ik vandaag ook rust genomen.
Even met de paarden gewandeld en naar de sauna geweest. Meer niet.
Ysenda
13-02-2026 om 11:25
PT was lief voor me gister, ik voelde me echt niet lekker. Maag was wat van streek, eten zat er nog in tijdens het sporten, is geen goede combinatie met crunches en een legpress waar je je tussen moet vouwen. Dus ipv dingen als circuitje te doen mocht ik oefening voor oefening. Wel met hogere gewichten waar dat kon natuurlijk, ze blijft wel PT.
Gisteravond voor het eerst na mijn vakantie ook wat chips genomen. En ik merk dat ik echt in die goede flow zit, want hoewel ik deze chips erg lekker vind kon ik het ook bij een bakje van 25g laten.
Gewicht inmiddels gedaald naar 83.4. Conclusie, gewoon doorgaan met wat ik deed en niet laten frustreren als het een keer omhoog gaat of heel langzaam. Weet ik natuurlijk wel, maar wat ik zei: Plan is LANGZAAM, andere hersencel wil wat anders.
Netherfield
13-02-2026 om 19:41
Ik heb minder stress, dus eet ik minder. Kijken of ik dat kan volhouden.
Rozi
13-02-2026 om 20:50
Ik was gisteren gaan sporten, vandaag woog ik ietsje meer. Had geen gekke dingen gegeten gister, maar ChatGPT zegt me dat het kan komen dat je meer vocht vasthoudt na training vanwege herstel van spieren. Dat zou ook nog kunnen Ysenda m.b.t. je gewicht.
Gisteren had ik echt zoveel zin in een Mcflurry, maar toen ik zag hoeveel calorieën erin zaten heb ik me toch kunnen bedwingen.
Die snaai momenten vind ik soms nog weleens lastig om me echt in te houden. Ik haal het ook niet veel meer in huis dat scheelt wel. Wat ik dan vaak ga eten zijn droge melba toastjes of van die droge picos( soort hele kleine soepstengels. Zijn heerlijk om mee te dippen )
jeetje ik zie net dat die picos ook gewoon 440 calorieën per 100 gram is. Dat had ik echt niet verwacht. Enige is wel dat ik geen heel zakje opeet, dus alsnog een stuk minder calorieeen in totaal dan dat ik voor die Mcflurry gezwicht was.
Trail
13-02-2026 om 22:38
Ik heb een volle dag gehad.
Vanochtend gestart met een uurtje Pilates.
Door naar de schaatsbaan, daar voelde ik mijn lijf best wel.
Na het schaatsen wilde ik heel graag naar een museum, maar ik zag erg op tegen de lange treinreis in mijn uppie en koos uiteindelijk voor het filmhuis.
Vanavond nog even gezwommen.
Ik had weinig zin, maar ben wel blij dat ik even gegaan ben want voorlopig is het de laatste vrijdag avond dat er baantjes zwemmen is.
ToetieToover
13-02-2026 om 22:41
Rozi schreef op 13-02-2026 om 20:50:
Ik was gisteren gaan sporten, vandaag woog ik ietsje meer. Had geen gekke dingen gegeten gister, maar ChatGPT zegt me dat het kan komen dat je meer vocht vasthoudt na training vanwege herstel van spieren. Dat zou ook nog kunnen Ysenda m.b.t. je gewicht.
Gisteren had ik echt zoveel zin in een Mcflurry, maar toen ik zag hoeveel calorieën erin zaten heb ik me toch kunnen bedwingen.
Die snaai momenten vind ik soms nog weleens lastig om me echt in te houden. Ik haal het ook niet veel meer in huis dat scheelt wel. Wat ik dan vaak ga eten zijn droge melba toastjes of van die droge picos( soort hele kleine soepstengels. Zijn heerlijk om mee te dippen )
jeetje ik zie net dat die picos ook gewoon 440 calorieën per 100 gram is. Dat had ik echt niet verwacht. Enige is wel dat ik geen heel zakje opeet, dus alsnog een stuk minder calorieeen in totaal dan dat ik voor die Mcflurry gezwicht was.
Ik heb van die glutenvrije crackers waarin zoveel kcal zitten dat je net zo goed chips kan eten. Heel erg opletten inderdaad!
Ysenda
13-02-2026 om 23:08
meten is weten.
En verpakkingen lezen is ook heel belangrijk. Want veel porties zijn veel kleiner dan je denkt.
Zo'n klein zakje chips van 40 g lijkt 1 portie maar is 2 porties bijvoorbeeld.
Nikki1973
14-02-2026 om 12:18
Ysenda schreef op 13-02-2026 om 23Zo'n klein zakje chips van 40 g lijkt 1 portie maar is 2 porties bijvoorbeeld.
Dat ligt er toch maar net aan hoeveel je zelf als portie ziet? Ik vul altijd de grammen in en niet zozeer portie. Hetzelfde voor bijv rijst of pasta bij een maaltijd. Ga ik niet uit van porties maar van grammen.
Ysenda
14-02-2026 om 12:50
Nikki1973 schreef op 14-02-2026 om 12:18:
[..]
Dat ligt er toch maar net aan hoeveel je zelf als portie ziet? Ik vul altijd de grammen in en niet zozeer portie. Hetzelfde voor bijv rijst of pasta bij een maaltijd. Ga ik niet uit van porties maar van grammen.
Klopt, wegen is het beste maar een fabrikant bepaald een portie grote. Staat vaak ook op een verpakking. Kijk maar eens op een zak chips. Vaak staan naast de verplichte per 100g of ml waarden ook de voedingswaarden per portie er op.
Ninoea
14-02-2026 om 20:52
Vanochtend heb ik heel verstandig, tegen mijn gevoel in, besloten niet te gaan hardlopen. Ik voelde een heel mild pijntje in mijn knie en vermoeidheid/spierpijn van gisteren. Het leek verstandig even rustig aan te doen. Risico op een verkeerd beweging of foute belasting doordat ik onbewust anders belast is vrij groot en dan ben je langer niet aan het sporten. Wel een lekker dagje gehad.
Gisteren opname gemaakt van het zwemmen. Ik heb bijzonder veel potentieel tot verbetering. Mooi leerproces dus nog voor de boeg!!
Dorestad
14-02-2026 om 21:03
gisterochtend zo goed mogelijk de bootcamp light gedaan. Gistermiddag werden de hechtingen uit mijn hand gehaald. Er is in mijn handpalm een snede gemaakt in de vorm van een W. De twee onderste punten wijken iets, ik moet goed uitkijken nergens aan te blijven haken want volgens degene die hechtingen verwijderde scheuren deze flappen makkelijk open. Maar goed dat ik veel handschoenen aan heb. Vandaag met dit prachtige zonnige koude weer 15 km gelopen, met voor het eerst weer wandelstokken waarbij ik dus 1 vast heb met 3 vingers alleen. Onverhard gelopen, deels flink modder en water/ijsplassen. Heerlijk om weer uren buiten te zijn. Een sprong van 6 reeën en een solitaire ree gezien. Dit is mentaal ook goed voor mij.
Trail
15-02-2026 om 09:27
Ik heb gister ochtend bootcamp gedaan.
Door naar het filmhuis.
Even bijkomen thuis.
En de dag afsluiten in de sauna.
Vliegt voorbij zo.