Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Auwereel
04-02-2026 om 10:12
Dorestad schreef op 03-02-2026 om 19:36:
een saaie zit- en ligdag hier. Toen ik onder invloed van roesje was hoorde ik steeds wel de stemmen maar ik volgde het gesprek niet. Toen hoorde ik : loopt soms 200 km per maand en is 45 kg afgevallen. Toen was ik alert: jullie hebben het over mij.
Bij ontslag wilden ze elektrisch vervoer regelen
Nou nee. Ik loop. En ga met de trap. Even bewegen
Dus je gaat maar niet buiten schaatsen vandaag.
Sterkte met opknappen!
rionyriony
04-02-2026 om 10:41
Ysenda schreef op 02-02-2026 om 18:27:
[..]
Je zegt 'wat' kip. Misschien toch wat meer proteine toevoegen als er geen gezondheidsredenen zijn om dat niet te doen?
Ik zit nu op 1.5 - 2x mijn lichaamsgewicht in grammen en dat maakt wel dat ik langer vol zit en geen trek heb. Ik verdeel ze wel over 5 porties per dag.
Ik eet veel ongeraffineerde dingen die vroeger levend zijn geweest, levende cellen ooit dus, hoewel het gros plantaardig is, en ik heb weleens alle hoeveelheden proteïnen die erin zaten volgens de gegevens bij elkaar opgeteld (zoiets deed ik dan echt uit controle, verveling e.d.) en dat enkele dagen gedaan en toen bleek het dat zelfs als ik totaal geen dierlijke producten at, ik ruimschoots de aanbevolen hoeveelheid eiwitten binnen kreeg. Dus zelfs een strikt veganistisch dieet zou gezond kunnen zijn qua eiwitten, en ook alle benodigde aminozuren in de goede verhouding leveren.
Uiteraard zou ik dit zelf altijd doorrekenen als je een dergelijk dieet zou gaan volgen. We eten niet allemaal dezelfde ingrediënten. En zo nodig aanvullende vitaminen nemen. B12, ijzer, jodium e.d. zullen soms te weinig erin voorkomen. Maar de proteïnen waren in orde!
Gisteren was mijn eten te kort gewokt dus halverwege werd een bord harde stukjes me een te zware maagvulling dus ik zal vandaag wat extra nemen. Ik had er geen last van overigens.
Zit de hele tijd te dubben of ik weg zou gaan maar ik weet niet of dat het risico waard is.
Nikki1973
04-02-2026 om 13:18
de gerookte tofu gisteren bij ah gekocht en met wokgroente en volkoren noedels heerlijk van gegeten. Echt heel lekker.
vandaag een thuiswerkdag en ook echt binnen, code rood. Een ijsbaan hier.
Beterschap Dorestad, hoop dat je goed hersteld.
Ninoea
04-02-2026 om 16:07
Van harte beterschap Dorestad, hopelijk herstel je snel en goed.
Ik had vanochtend geen zin in bootcamp en heb het afgezegd. Wel kettlebelltraining thuis gedaan. Ik vind dat voor een keertje niet zo erg, om af te zeggen, omdat ik vanochtend nog vrij veel spierpijn had van zondag. Nu is de spierpijn eindelijk aan het minderen. Vanavond weer een bijeenkomst met degenen die net als ik de opleiding assistent looptrainer volgen en dan morgen een korte ontspannen loop met de groep van een kilometer of acht.
Qua gezonde gewoontes focus ik me deze maand op het drinken van water. Spa rood in mijn geval want gewoon water krijg ik moeilijk weg. Drie grote bekers a 450 ml per dag, die ik extra drink boven de koffie en de melk en de rooibosthee die ik dagelijks drink.
Dorestad
04-02-2026 om 16:28
Dank jullie wel voor jullie aandacht/wensen. Door de extreme gladheid hier grotendeels binnen gebleven. Af en toe squats gedaan, een mens moet toch iets.
En toch vanmiddag een klein ommetje gelopen met eega. Stevig gearmd en kleine stapjes/langzaam lopen. Ik vond het spannend want gladheid was er nog en bij uitglijden kan ik niets met de ene arm/hand. We hebben genoten van de schaatsende kinderen, vanmorgen eerst op de straat en nu op een vijver.
Ysenda
04-02-2026 om 17:08
Ninoea schreef op 04-02-2026 om 16:07:
ua gezonde gewoontes focus ik me deze maand op het drinken van water. Spa rood in mijn geval want gewoon water krijg ik moeilijk weg. Drie grote bekers a 450 ml per dag, die ik extra drink boven de koffie en de melk en de rooibosthee die ik dagelijks drink.
Mijn PT houdt altijd 35ml per kg lichaamsgewicht per dag aan, en dat mag dan water of thee zonder suiker zijn. Nu drink ik heel graag water. Maar bijna 3l per dag moest ik wel even aan wennen. Toen ik haar melde dat ik het wel veel vond zei ze droog: then you have to loose the weight....
Ninoea
04-02-2026 om 17:22
Ysenda schreef op 04-02-2026 om 17:08:
[..]
Mijn PT houdt altijd 35ml per kg lichaamsgewicht per dag aan, en dat mag dan water of thee zonder suiker zijn. Nu drink ik heel graag water. Maar bijna 3l per dag moest ik wel even aan wennen. Toen ik haar melde dat ik het wel veel vond zei ze droog: then you have to loose the weight....
Ik begrijp haar punt. Ik ga alleen niet voor perfectie. Ik drink hiermee ruim 1 liter meer dan dat ik normaal doe en waar ik normaal ook gewoon goed op functioneer. Simpele check is kleur van je urine bijv. en die is al prima. Dit is ongetwijfeld beter dan ik deed, en die 35 ml per kilo ook, maar is ergens een grens. Dit vind ik al een hele opgave (en mijn blaas ook want ik blijf naar de wc lopen). 🤣
Ies
04-02-2026 om 19:29
Oh ja, dat lopen naar de wc… bleeh ik krijg dat ook gewoon niet geregeld zodra ik meer drink.
Hier begin ik me weer een klein beetje mens te voelen, knap heel langsaam aan wat op, heb wat meer energie.
Vandaag wel weer een off day, vreselijke hoofdpijn. Ik eet momenteel ook niet zo gezond wie weet speelt dat nog een rol. Ik probeer weer langsaam om te schakelen naar een gezonder patroon.
Mijn frozen shoulder lijkt bijna verleden tijd, hoop echt dat ik binnenkort wat op kan gaan bouwen met zwemmen.
Auwereel
04-02-2026 om 19:30
Ik drink graag een goedenachtrustthee omdat ik dan rustiger in slaap val, maar dat heeft tot gevolg dat mijn slaap onderbroken wordt omdat ik naar de wc moet!
Due-scimmie
04-02-2026 om 20:34
Ik heb zon belachelijke dure hype drinkfles van 1,2 liter die ik vaak in de avond keer vul nog met lauwwarm water. Heltp ook tegen snaaien. Maar kan nu natuurlijk niet op naam komen
Ik zorg op werkdagen dat ik de kinderen lopend naar school breng eerst. Dan heb ik al 3000 stappen gehad. Maar ik fiets vervolgens 17km enkele reis dus ik haal mijn beweging op die dagen wel.
Ik ben vanochtend weer naar hyrox lesje geweest met daarna buikspierkwartier. Poeh ik voel de spierpijn al. Maar zit in laatste dagen menstruatie en heb redelijk hevig bloedverlies altijd dus dat helpt denk ik niet mee. (Maar daar gaan ze volgende maand iets aan doen gelukkig)
Ninoea
04-02-2026 om 22:25
Vanochtend een kwartiertje kettlebelltraining gedaan. Vanavond had ik les voor de trainerscursus en ook een looptraining gedaan waarbij alle deelnemers een deel van de oefeningen verzorgden. Al met al aardig wat gelopen in ongeveer een half uur tijd. Leuk ook om zo af te wisselen qua trainingsvormen.
Verder lekker geluncht met onze oudste dochter en allerlei huishoudelijke klussen gedaan. De badkamer is geschrobd en er zijn weer wat wassen weggewassen en boodschappen besteld enzo.
Bewegen: looptraining en kettlebell en fietsen
Eten: gezond en niet gesnoept. 3 bekers water. Check.kortom, prima dagje.
En nu ben ik net thuis en heb ik me toch zin in wat lekkers snacken. Maar ik neem nog maar een kop thee. Die buik van mij bekijkt het maar! 💪
Happyapple
04-02-2026 om 22:30
PhilDunphy schreef op 04-02-2026 om 07:27:
[..]
Oh dat lopen naar kantoor makes sense. Ik ging er ten onrechte vanuit dat de persoon aan wie ik het vroeg vast ook met de auto naar kantoor ging.
De andere dingen die je noemt, zoals boodschappen en een avondwandeling, zorgen er inderdaad voor dat je die 6000 stappen gerust haalt. Maar ik kreeg het idee dat Happyapple die 6000 stappen gewoon op kantoor haalde en dat vond ik dus interessant. Want een constructie waarbij ik er niet nog om 20.00 uur uit moet naar buiten, spreekt me wel aan 😉
Nee sorry, helaas geen wonder ofzo, ik had de kinderen eerst lopend naar school gebracht voor ik naar het werk ging. Op kantoor loop ik helaas ook echt amper. Maar in de pauze loop ik dan vaak wel een heel stuk.
Vandaag een dagje op pad met de kinderen en 12000 stappen verder. Ik ben trouwens wel klein, dus zet wel iets meer stappen dan gemiddeld.
Trail
05-02-2026 om 12:07
Hier gister mentaal niet goed opgestaan en daardoor mijn beweging geskipt. Geen aquales. Wel nog even de hond uitgelaten natuurlijk. Heeft gelukkig in ieder geval voor wat stappen gezorgd. ‘s middags naar het filmhuis en daarna een lange werkavond. Ging prima daar, maar merkte dat ik moe was.
Nikki1973
05-02-2026 om 14:21
paar dagen binnen gezeten ivm de kou/ ijzel, maar vandaag weer naar kantoor. Was goed te doen, t was allemaal weer redelijk schoon.
verse niks bijzonders te melden op t moment.
lientje69
05-02-2026 om 18:54
Vandaag voor het eerst weer eens gezwommen. Dat was 2 maanden terug geen succes. Nu wel gelukt. Weliswaar maar 20 minuten en héél langzaam gezwommen. Maar gezien de hoeveelheid prikkels was ik er blij mee. Nu wel meer pijn , zat ook een beetje op de grens van wst ik aankon denk ik. Weet niet of dit snel voor herhaling vatbaar is. Maar het was weer een ministapje in mijn herstelproces dus ik bekijk het maar positief.