Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Naar de kapper gewandeld daarna brunch bij de kringloop en via kleine omweg naar huis. Kastje uit berging naar boven gesleept. Nu vroeg avondeten fixen voordat ik zodadelijk (nog meer) snaai in de supermarkt koop.
Voor morgen is er ook weer een wandeldoel 💪

Een wandelversie van een (1/4, 1/2 of 1/1) marathon lijkt me een mooi doel. De twee die ik gegoogeld heb zijn al uitverkocht. De ene is pas in januari (!!!!).

Ik heb vanochtend gewerkt.
Daarna 10 km gewandeld met een vriendin door de polder. En zometeen ga ik nog even naar de sauna.

Mijn doelen deze maand waren elke dag bewegen, ontspanning en huishouden.
Dat is niet gelukt.
Ik heb veel leuke dingen gedaan, dus ontspanning kan afgevinkt.
Bewegen regelmatig, maar eigenlijk over de maand gezien niet voldoende.
En dat huishouden heb ik helemaal laten zitten…

Vol goede moed de nieuwe maand in, met nieuwe plannen

1 februari, een maand op weg. Vandaag voor het eerst sinds 1 januari gewogen en de balans opgemaakt voor wat betreft voornemens.
* Gewicht: Van 80,5 kg naar 78,2 kg (BMI 28,9 naar 28,0).
* Voornemens: elke dag 6000 stappen is alle dagen gelukt. Regelmatig nog een stuk meer. Voeding is grotendeels netjes geweest. Een enkele keer een beetje toegegeven in het weekend (chips of wijn), maar allemaal onder wat ik als acceptabel beschouw.

Heel tevreden. Vooral mijn nieuwe wandelgewoonte vind ik echt fijn.
Klaar om in februari dit voort te zetten en ik hoop voor volgende maand een gewicht van 77kg of lager te halen.

Ninoea

Ninoea

01-02-2026 om 17:35 Topicstarter

Een terugblik op januari: 
Gemiddeld aantal stappen per dag: 12532 
Actieve kcal per dag: 710
Buiten fietsen totaal km 45
Wandelen 100 Km 
Bootcamp 4 uur 
Hardlopen 80 km
Hardlopen 11,5 uur 
Zwemmen 5,5 uur 
Kettlebell training 1 uur en 20 min 
Eten ging deze maand behoorlijk goed. Op het laatst van de maand rond mijn menstruatie wat lastige momentjes. 

Ninoea

Ninoea

01-02-2026 om 17:42 Topicstarter

Vandaan liep ik bij een hardloopevenement 10 EM met een gemiddelde snelheid van 6:34 min per km. Mijn focus lag niet op snelheid maar op goed kunnen uitlopen. Toch liep ik vlotter dan ik dacht. Het is een parcours met aardig wat klimmen. Ik heb ervan genoten, we werden leuk aangemoedigd, enthousiast publiek. Kortom, echt tof! 

Vanochtend vroeg opgestaan om kennis te maken bij een hardloopclub, maar regen en buikpijn deden mij besluiten nog even rustig aan te doen. Wel in de loop van de dag even met pony zonder zadel in de bak gereden om aan wat beweging te komen. Verder een vuurtje gemaakt met mijn buren. Een boek uitgelezen. Wasje erin. En ga straks nog een film kijken en optijd te bed

Mijn februari doelen zijn:

-zo min mogelijk bewerkt eten

-voldoende drinken

-starten met bootcamp 3x pw en daarnaast naar Pilates gaan

-8 tot 10.000 stappen per dag

-elke dag een stukje lezen of podcast luisteren

-optijd naar bed

-geen telefoon in bed

Ik had vandaag weinig gegeten, en dat had ik pas door in de middag. Ik wilde mijn eetlust sparen; vind het heel vervelend om te eten met minder trek, dus het avondeten was het eerste.

Vanavond dus wat gemiste calorieën compenseren omdat ik mijn gewicht in stand wil houden en niet wil laten verminderen. Ik besluit dat soort dingen altijd rationeel, maar iets lekkers bij de koffie, mits ik niet overvol zit, is meestal ook best wel welkom. 

Doe ik het ene, dan laat ik het andere weg, binnen bepaalde grenzen. Dat werkt bij mij het beste, en heb ik een gedeelte van mijn gezondheid (gewicht) tenminste op orde. 

Drie dagen achter elkaar  5000 stappen gehaald! Dat is een topprestatie  voor mij gezien mijn gezondheidsomstandigheden.  Hopelijk  morgen  ook nog een dag. Dinsdag fysio dus dan gaat het niet lukken, fysio in de ochtend legt mij de rest van de dag plat. Ik twijfel ook nog om morgen proberen te zwemmen  maar ben erg bang voor overbelasting  . Gezien dat ik fysiek nog niet  veel waard ben. Op de weegschaal durf ik niet te gaan staan. Hoewel ik weinig snoep  eet ik wel grote porties middag en avond  eten. Waardoor  ik in elk geval vol zit en niet ga snaaien.

lientje69 schreef op 01-02-2026 om 21:11:

Drie dagen achter elkaar 5000 stappen gehaald! Dat is een topprestatie voor mij gezien mijn gezondheidsomstandigheden. Hopelijk morgen ook nog een dag. Dinsdag fysio dus dan gaat het niet lukken, fysio in de ochtend legt mij de rest van de dag plat. Ik twijfel ook nog om morgen proberen te zwemmen maar ben erg bang voor overbelasting . Gezien dat ik fysiek nog niet veel waard ben. Op de weegschaal durf ik niet te gaan staan. Hoewel ik weinig snoep eet ik wel grote porties middag en avond eten. Waardoor ik in elk geval vol zit en niet ga snaaien.

Dus je gaat langzaam maar gestaag vooruit! Dat is fantastisch; moet je erg motiveren.

Afgelopen dagen door de kou en de sneeuw wat minder bewogen maar vandaag weer lekker een rondje gegolfd.
Eten door de week gaat prima maar in het weekend is het iets te overdadig met een glas wijn erbij. Dat wil ik in februari beter doen.

vandaag 8 km gelopen met eega.  Deels nog dooiend ijs op de (modderige)paden.  Het is nu spiegelglad buiten.  
Mo nog 1 dag mogelijk lopen met stokken.  Dinsdag word ik geopereerd aan mijn hand (Dupuytren). Daarna maar eens zien wat ik kan.  Bootcamp even een week of 2 niet. Moet vrijdag al naar ergotherapie/revalidatie in MZH. 

Ik had gisteren 12000 stappen maar de dag ervoor maar 6000 helaas. Maar goed, soms lukt het gewoon even niet.  Mijn voet is nu wel weer pijnllijker helaas.  Echt balen dat dit toch een echte blessure is ipv snel weer over, ben nu al bijna 2 weken ermee zoet.

sterkte Bailey.
Doreatad, spannend een operatie. Ik wens je alvast een goed herstel toe!
En Lientje, wat fijn dat je vooruitgang merkt. Goed gedaan toch!
Hier was januari een flut maand, weinig bewogen. Veelal door het slechte weer. Glad, sneeuw….
Maar ik had ook een week waarin ik heel veel last van bijwerkingen van hormoontherapie had, ik was daar heel ziek van.
Dus hopelijk voel ik in februari weer wat beter. Zin in voorjaar, dat helpt ook wel. 
Ik zit nu aan de volkoren rijstwafels en voor vanavond staat de slowcooker aan, lekker veel groente, wat kip en zilvervliesrijst erbij. En mijn best doen om vanavond niet of heel weinig te snoepen. Blijft een uitdaging..

vanavond misschien mijn eerste bootcamptraining. Zomaar wat sportkleding in mijn werktas gegooid.  En nu bij het zien van de gevoelstemperatuur -10 het gevoel dat dat misschien wel eens veel te weinig kan zijn…. Ninoea wat trek jij aan bij dit soort temperaturen?

Ik ben vanmorgen begonnen met mijn uitgestelde training van gisteren. Het was een fijn weekend, film, voorstelling van gluren bij de buren, nog meer film. Lekker gepuzzeld en natuurlijk enorm genoten van de finale van Maestro.

En nu zit ik in een heerlijke flow op mijn werk en komt er van alles uit mijn handen. Maar over een half uur gaat het gebouw dicht, dat is dan weer minder handig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.