Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Weinig klachten overgang

Er is genoeg te lezen over de vele klachten die gepaard kunnen gaan met de overgang. Maar zijn er ook vrouwen die zijn 'overgegaan' zonder veel klachten? 

Ik zit er tegen aan.. (48)
 


Ja, hier! 
Mijn vrouw zei op een gegeven moment tegen mij: "Moet jij niet weer eens ongesteld worden?" en toen dacht ik: verrek ja, je hebt gelijk! Ik ben daarna nooit meer ongesteld geworden en heb verder niets gemerkt van de overgang, behalve dat mijn vrouw een tijdje klaagde dat ik kennelijk drijfnat was 's nachts.

Het enige nadeel was dat ik er wel vrij vroeg mee was (45 of zo?)

Ja, ik. Nouja, oke, wat strammer en stijver geworden, maar dat is misschien gewoon de leeftijd. Maar nooit stemmingswisselingen of opvliegers gehad. Wel heb ik het structureel altijd warmer, vooral 's nachts (zie andere topic). Ik kan het ook opeens heel warm krijgen, zeker in de felle zon of bij inspanning. Alsof je interne thermostaat niet meer goed staat afgesteld. En de laatste jaren toen ik nog ongesteld werd, was dat onregelmatig en heftiger dan eerst. Maar als ik andere verhalen hoor, mag ik echt in mijn handen knijpen dat ik er zo doorheen gezwijnd ben. 

Ik.
Tot een jaar of 53 kon ik de nog de klok erop gelijk zetten wanneer ik ongesteld zou worden. Toen werd ik nog 1 keer ongesteld met vreselijke buikkrampen, net als toen ik puber was, niet grappig zeg. Daarna stopte het en nooit meer teruggekomen. 
Geen opvliegers, niks.
Moet wel zeggen dat ik beta blokkers slik voor m'n bloeddruk dus dat heeft misschien opvliegers tegengehouden.

Ik was bijna 50 toen ik mijn laatste menstruatie had. Nooit klachten gehad. Helemaal niks van de overgang gemerkt.

Ik knijp ook echt in mijn handen dat ik zo doorheen gefietst ben. Alleen mijn geheugen laat me vaak in de steek en stijver en strammer idd maar dat kan ook leeftijd zijn, ben 61. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-07-2021 om 00:34

Mijn moeder heeft er ook nooit iets van gemerkt. Van het ene op het andere moment was het over. 
Ik heb ooit ergens gelezen dat wanneer je veel kinderen hebt gekregen, de klachten minder zijn. En vice versa. Ik heb er geen.... Oei.

Eidde

Eidde

25-07-2021 om 01:38 Topicstarter

Leuk om ook deze ervaringen te lezen!

Ik ben nu 2,5 week te laat. Laatste jaar was ik wel min of meer onregelmatig qua menstruatie.

Ik ben wel wat warmer snachts maar het is nu ook warm op mijn slaapkamer. 

Ik wacht af, misschien komt het wel nooit weer!

SugaryPanther19

SugaryPanther19

25-07-2021 om 07:43

Nergens last van. Misschien 1 keer per jaar heel warm 's nachts, maar niet zo dat ik zweet ofzo. Wel dat de dekens weg moeten. Ik ben normaal een koukleum, dus er ligt een stapel dekens op bed.

En misschien 3 keer per jaar zo warm tijdens een huishoudelijk klusje dat ik mijn trui/t-shirt e.d. uittrek.

Ik slik wel de pil, tegen zware menstruaties met pijn tot flauwvallen aan toe - op de dag dat het start.

Zie er enorm tegenop op om hiermee op mijn 52e te moeten stoppen, ben erg bang dat die klachten dan terugkomen, of nog erger terugkomen. Maar wie weet, misschien blijven menstruaties wel gelijk helemaal weg.....

Ik heb ook weinig klachten gehad. Op mijn 45ste stopte ik van de ene dag op de andere met menstrueren. De laatste keer was wel heel heftig, maar toen was het klaar. Nooit meer bloedingen gehad.
Ik heb een paar jaar een onbestemd gevoel gehad, wat opgejaagd, moeilijk te beschrijven, maar verder weinig. Opvliegers waren verwaarloosbaar.

SugaryPanther19

SugaryPanther19

25-07-2021 om 07:57

Oh ja, ik vergeet erbij te vermelden dat mijn korte termijn geheugen erg slecht is.

Of dat nu door de overgang komt? En ik word natuurlijk ouder en qua energie / hoeveelheid trainen scheelt het flink met toen ik 40 of 30 was. Echt heel jammer.

Ben ook een tijdje ziek geweest, dus misschien herstelt dit zich weer. Maar bijvoorbeeld vechtsport - daar begin ik echt niet meer aan. Vooral ook om mijn lichaam te beschermen tegen slijtage.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-07-2021 om 08:21

Doe mij maar menstruatie. Ik haat dat nachtzweten, de opvliegers overdag, het humeur, veranderende lijf (niets past me meer...), migraine die opeens te pas en te onpas de kop op steekt.

Dan liever maandelijks wat buikpijn en een betrouwbare migraine die elke maand op hetzelfde moment toeslaat. Sinds ik de menstruatie cup heb ontdekt hoef ik ook niet meer bang ze zijn voor doorlekken of om de paar uur moeten verwisselen.

Ik zou maar wat graag willen dat ik elke maand weer ongesteld werd. Daar had ik helemaal geen last van. Van de overgang heb ik wel last zoals opvliegers en mijn gewicht onder controle houden gaat veel moeilijker. Dat vind ik het ergste. Als ik een paar kilo aan kom dan ga ik even lijnen totdat het er weer af is. Dat duurt nu veel langer. 

 schreef op 25-07-2021 om 00:47:

Wat niet is kan nog komen maar tot nu toe helemaal niks. Ik ben 52 en moest met de pil stoppen van de gynaecoloog. Hield m'n hart vast voor wat komen zou want ik slikte al jaren door maar helemaal niks dus. Nou is dat pas 3 maanden geleden maar het blijft apart. In november moet ik terug naar de gynaecoloog, als het dan nog zo is vraag ik hoe dat kan.

Ter verduidelijking geen bloedingen, geen opvliegers, geen veranderingen qua humeur, gewicht, huid, niet meer of minder moe, eetlust, energie en qua libido is ook niks veranderd.

Ik lees net het bericht van Hen, ik heb 4 kinderen. Zou het daarvan komen?

Ik ben met 50 gestopt na 26 jaar pilgebruik ( geen kinderen). Toen ik stopte met de pil bleef de menstruatie meteen 6 maanden weg, kwam toen 3x keurig op tijd terug en daarna niet meer. Dat is inmiddels 1.5 jaar geleden.  Dus na 3 maanden kan het nog wel komen maar als je geluk hebt hoeft het niet.

Verder vrijwel geen klachten behalve dat mjn  buik/ heupen dikker worden. Meer een andere verdeling. 

Eidde

Eidde

25-07-2021 om 10:34 Topicstarter

Coreopsis schreef op 25-07-2021 om 08:21:

Doe mij maar menstruatie. Ik haat dat nachtzweten, de opvliegers overdag, het humeur, veranderende lijf (niets past me meer...), migraine die opeens te pas en te onpas de kop op steekt.

Dan liever maandelijks wat buikpijn en een betrouwbare migraine die elke maand op hetzelfde moment toeslaat. Sinds ik de menstruatie cup heb ontdekt hoef ik ook niet meer bang ze zijn voor doorlekken of om de paar uur moeten verwisselen.

Verkeerde topic denk ik. Dit is het GEEN klachten topic. 

Eidde

Eidde

25-07-2021 om 10:35 Topicstarter

watertoren schreef op 25-07-2021 om 08:54:

Ik zou maar wat graag willen dat ik elke maand weer ongesteld werd. Daar had ik helemaal geen last van. Van de overgang heb ik wel last zoals opvliegers en mijn gewicht onder controle houden gaat veel moeilijker. Dat vind ik het ergste. Als ik een paar kilo aan kom dan ga ik even lijnen totdat het er weer af is. Dat duurt nu veel langer.

Ook verkeer topic, dit is niet het topic om aan te geven wat je liever hebt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.