Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Wasbaar maandverband

Geïnspireerd door het klimaatverandering topic ben ik op zoek naar wasbaar maandverband.

Wat zijn jullie ervaringen? Handige tips? Goede en minder goede merken? Hoe verschoon je ze op het werk? Hoe bewaar je ze tot thuis? Worden ze goed schoon in de wasmachine? 

Ik hoor het heel graag


Tip: Als je moet fietsen, let dan op het drukknoopje. Ik vond dat niet fijn. 

Ik heb maar kort wasbaar maandverband gebruikt. Kon er niet aan wennen. Nu al jaren heel tevreden.met een cup en sinds jaar wasbaar menstruatieondergoed erbij als backup en voor de lichtere nachten.

Ik gebruik wasbaar maandverband, cup en menstruatieondergoed door elkaar. Het maandverband wordt in de wasmachine niet helemaal schoon, de laatste vlekjes bleek ik weg door ze in de zon te drogen (of in de winter soms in een emmer Vansih).

Ik heb dus Imse Vimse. Op m'n werk doe ik het maandverbandje in een wetbag en daarna in m'n tas.
Heb van de HEMA een ouderwetse luieremmer. Maandverband erin, KOUD water er bij, deksel er op en klaar. Elke dag het water verversen tot je gaat wassen. Altijd koud water gebruiken.
Ze worden in de wasmachine helemaal weer schoon als je ze maar goed koud laat weken. 

Ik heb met fietsen geen last van de drukknoopjes. 

Je kan eventueel ook zwart wasbaar maandverband nemen. 

Reflectione

Reflectione

13-08-2021 om 08:09 Topicstarter

Met fietsen dus wisselende ervaring, ik fiets wel veel. Misschien eerst testen.

Hoe zitten ze vast als je geen drukknoopjes hebt?

@Melon goede tips! Koud water icm bloed ken ik . Ik vind leuke printjes wel tof

Alleen, dat met tas naar de wc lopen zie ik niet zo zitten. Maarja kan natuurlijk combineren, thuis wasbaar en op het werk wegwerp. Dat is natuurlijk al iets. Zag ook een starterspakket, eens kijken.

Want ik heb dus maandverband nodig, eerst maar 2 om te testen denk ik. En zo'n wetbag? 

ik ben aan het kijken naar ecofemme. Die hebben ook een startpakket met 4 verschillende maten. En een pad for pad programma waarmee meisjes in India ook een pakket krijgen 

Bamboevariant bevalt beter dan katoen. Bamboe droogt ook sneller.  (en is in mijn geval donkergrijs/zwart maar weet niet meer of er keuze was)

Dat vele thuiswerken is in dit geval best milieuvriendelijk
Er zijn ook diverse plasticvrije wegwerpmerken, dat scheelt naar mijn gevoel ook al wat.

ik gebruik het maandverband als ik ongesteld moet gaan worden en op de 2 laatste dagen. Tussendoor gebruik ik het (soms) icm een cup.
Bij mij wordt het dus niet echt heel vies en wast het wel schoon. Evt bleken in de zon als die er is. 
Heb verschillende merken, eigenijk om te proberen maar gebruik ze allemaal. Imse Vimse, en Momiji iig, ook met een zachter fleece laagje, die gebruik ik veel. 1  gebruik ik minder, maar weet even niet meer het merk. Heb de labels weggeknipt dus weet het niet precies. Heb ze al 5 jaar in gebruik denk ik. 

Verschilt ook per werk natuurlijk. Ik stop het pakketje gewoon in m'n broek(zak) en dan doe ik de wetbag in m'n tas als ik weer achter m'n bureau zit. 

Reflectione

Reflectione

13-08-2021 om 08:43 Topicstarter

_melon schreef op 13-08-2021 om 08:36:

Verschilt ook per werk natuurlijk. Ik stop het pakketje gewoon in m'n broek(zak) en dan doe ik de wetbag in m'n tas als ik weer achter m'n bureau zit.

Het is wel zo op te rollen dat het er niet uitloopt dat stukje in je broekzak? Dan is het voor mij al opgelost inderdaad. 

Snel bestellen dan kan ik meteen testen :p. Nu nog welk merk.. 

_melon schreef op 13-08-2021 om 08:02:

Je kan eventueel ook zwart wasbaar maandverband nemen.

Dit! Ik gebruik bamboe maandverband in de kleur charcoal.

Naar tevredenheid trouwens. Ik kan geen tampons of een cup in, dus dit is mijn enige optie. En gewoon maandverband gaat enorm stinken. Vaak zit er smerig parfum in, ik krijg daar ook nog eens uitslag van.

Wasbaar maandverband stinkt dus niet. Ik verwissel dan rustig een paar keer per dag, blijft altijd heerlijk fris. Het broeit ook niet.

Reflectione schreef op 13-08-2021 om 08:43:

[..]

Het is wel zo op te rollen dat het er niet uitloopt dat stukje in je broekzak? Dan is het voor mij al opgelost inderdaad.

Snel bestellen dan kan ik meteen testen :p. Nu nog welk merk..

Ik heb er kleine zakjes bij gemaakt, daar doe ik ze in. Passen ze er opgerold prima in.

Reflectione

Reflectione

13-08-2021 om 09:44 Topicstarter

Ik heb 3 imsevimses besteld en een wetbag. Ga het testen! Morgen binnen en als het goed is ook meteen te testen (is er ook een keer iets leuks aan ongesteld zijn).

_melon schreef op 13-08-2021 om 08:02:

Ik heb dus Imse Vimse. Op m'n werk doe ik het maandverbandje in een wetbag en daarna in m'n tas.
Heb van de HEMA een ouderwetse luieremmer. Maandverband erin, KOUD water er bij, deksel er op en klaar. Elke dag het water verversen tot je gaat wassen. Altijd koud water gebruiken.
Ze worden in de wasmachine helemaal weer schoon als je ze maar goed koud laat weken.

Ik heb met fietsen geen last van de drukknoopjes.

Hier precise hetzelfde , maar dan met Momiji. De stof is een roodgeruit patroontje dus als het niet perfect vlekkeloos is zie je dat niet. Ik doe al jaaaaren met deze. 

Ik volg even mee. Gebruik nu sinds een paar maanden een menstruatiecup en nog een enkele keer een tampon. Ik twijfel of ik niet beter voor menstruatieondergoed zou gaan dan voor maandverband, gezien ik overdag altijd een cup of tampon in heb. Meestal draag ik hier dan nog een klein maandverbandje bij (heftige menstruatie), maar zou veel schelen als dat niet meer hoeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.