Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Varifocus bril

kerst schreef op 19-08-2025 om 11:27:

Multifocale bril wel beter als zonder bril, maar beslist geen wonder product . Lezen gaat beter met de leesbril
En dan die hoge prijzen van die brillen amai😯

Bril vergoeding door zorgverzekeraar maar 75 euro. Bril kostte 400 euro .

Bril kopen in de aanbieding, dan kun je er 3 hebben voor die prijs.

Ik heb nu gebruik gemaakt van zo'n aanbieding, €250 totaal. 1e bril is een beeldschermbril, daar krijg ik €230 voor terug, bij de andere bril net iets andere glazen en nog €20 bij betalen.

Nee, bij mij lukte het ook niet. Bij mijn lenzen heb ik monovisie en dat gaat heel goed. Bij mijn brillen heb ik een vertebril met een klein beetje leesondersteuning en een computer/leesbril. Ik werd bij mijn multifocale bril vooral gestoord van de vertekening aan de zijkanten. 

Toen de opticien het niet voor elkaar kreeg om mij fatsoenlijk te meten, ben ik terecht gekomen bij de optometrist. Die heeft mijn ogen opnieuw gemeten en geconstateerd dat ik een prisma nodig heb i.v.m. scheefstand van mijn ogen. TO, misschien is een optometrist dus een idee. Wellicht is je huidige bril niet goed ingemeten.

Widajo

Widajo

19-08-2025 om 14:20 Topicstarter

Bellebelle schreef op 19-08-2025 om 13:30:

Toen de opticien het niet voor elkaar kreeg om mij fatsoenlijk te meten, ben ik terecht gekomen bij de optometrist. Die heeft mijn ogen opnieuw gemeten en geconstateerd dat ik een prisma nodig heb i.v.m. scheefstand van mijn ogen. TO, misschien is een optometrist dus een idee. Wellicht is je huidige bril niet goed ingemeten.

Nou dat hoop ik dus niet..

Ik heb wel een soort garantie als het echt niet went maar het was echt héél veel geld (wat bezielde mij???), dus geen idee hoe dat dan werkt. 

Gelukkig zit ik weinig achter de laptop en dan gebruikte ik mijn leesbril dus dat zou met mijn nieuwe bril goed moeten komen. 

Ik heb de bril op mijn nachtkastje gelegd zodat ik m morgen meteen op kan doen

Widajo,  ik heb geen tips.  Maar even hier ook het verhaal van onwijs veel geld.
Man is blind aan 1 oog en heeft met andere oog een sterkte van -8. Plus moet al lang een leesbril gebruiken.  Het werd afgelopen maanden tijd voor nieuwe brillen.  Omdat zijn blinde oog vol staar zit wat ze bij UMCG niet durven verwijderen( hij heeft daar op oogheelkunde een gigantisch dossier.  Is kantje boord geweest destijds om zich in het niet kapotte oog te behouden) moet hij heel snel een zonnebril op. 

Variofocus gewoon.  Variofocus zonnebril.  Variofocus meekleurende glazen.  In het donker bij autorijden een bril met enkelvoudig glas.  Lezen wil met variofocus maar het is wel vermoeiend.  Hij heeft dus ook een aparte leesbril.  En voor tijdens zwemmen 1 lens. 

Voor ruim 2600 euro dit jaar inmiddels gekocht.  

in eerste instantie kon ik ook niet echt wennen. Ik ben ermee terug gegaan. Bleek dat bij mij het leesgedeelte wat hoger moest. Ik kreeg nieuwe glazen en toen was ik er gelijk aan gewend. 

Widajo

Widajo

19-08-2025 om 20:48 Topicstarter

jeetje Dorstad, wat een verhaal en wat een geld! Is hij nu wel gelukkig met de brillen en lens? Was het het uiteindelijk waard?
Chipndale, bij het ophalen is wel goed gekeken of de glazen goed waren voor mijn ogen dus hopelijk is het leesgedeelte goed.
Heb ook gemerkt dat ik 'm precies goed op mijn neus moet zetten anders lukt lezen niet eens

Widajo schreef op 19-08-2025 om 20:48:

jeetje Dorstad, wat een verhaal en wat een geld! Is hij nu wel gelukkig met de brillen en lens? Was het het uiteindelijk waard?
Chipndale, bij het ophalen is wel goed gekeken of de glazen goed waren voor mijn ogen dus hopelijk is het leesgedeelte goed.
Heb ook gemerkt dat ik 'm precies goed op mijn neus moet zetten anders lukt lezen niet eens

Widajo, het is het hoogst haalbare. Er is 1 opticien die het zo goed mogelijk voor elkaar krijgt. Door de visus van dat ene oog moet het nog weer wat anders geslepen worden.  Met die lens is zicht redelijk.  Hij kan er in ieder geval mee zwemmen.  Het is absoluut het geld waard.  Zelfs al zou het 3x zoveel geld gaan kosten.  Hij is tevens doof,  heeft gehoorapparaten in de hoogste categorie.  Zonder deze hulpmiddelen zou hij bijvoorbeeld zijn werk niet meer kunnen doen plus nog heel veel dingen niet. 

Widajo schreef op 19-08-2025 om 20:48:

Dat was bij mij ook gedaan en als ik mijn hoofd in de juiste houding had kon ik prima lezen. Ik dacht gewoon ff te moeten wennen. ....aals je niet kunt wennen moet je gewoon terug gaan hoor

Oh, dat heb ik ook, met dat leesdeel. Ik heb geen echte varifocus maar een beeldschermbril met onderin een leesgedeelte (loopt geleidelijk over). Om het leesdeel te gebruiken moet ik mijn hoofd recht houden en schuin naar beneden kijken. Niet zoals ik normaal zit als ik lees (en wie wel?). Ik gebruik dus alleen het beeldschermdeel en doe ook moeite om daar dan mee te lezen. Wel jammer natuurlijk van zo’n dure bril. Volgens mij kan ik weer bijna een nieuwe declareren (deels), dus dan ga ik het anders vragen.

Wat ook stom is, ik merk qua comfort en lezen geen verschil tussen mijn dure opticienbril en de brillen die ik van de Hema en Kruidvat heb. Maar ja, om het dan daarbij te houden is toch ook niet verstandig?

MMcGonagall schreef op 20-08-2025 om 08:52:

Oh, dat heb ik ook, met dat leesdeel. Ik heb geen echte varifocus maar een beeldschermbril met onderin een leesgedeelte (loopt geleidelijk over). Om het leesdeel te gebruiken moet ik mijn hoofd recht houden en schuin naar beneden kijken. Niet zoals ik normaal zit als ik lees (en wie wel?). Ik gebruik dus alleen het beeldschermdeel en doe ook moeite om daar dan mee te lezen. Wel jammer natuurlijk van zo’n dure bril. Volgens mij kan ik weer bijna een nieuwe declareren (deels), dus dan ga ik het anders vragen.

Wat ook stom is, ik merk qua comfort en lezen geen verschil tussen mijn dure opticienbril en de brillen die ik van de Hema en Kruidvat heb. Maar ja, om het dan daarbij te houden is toch ook niet verstandig?

Een leesbril is niets meer dan een loupe met 2 ipv 1 pootje zodat je je handen vrij houdt. Daar kan je dus prima met een ding van de kruidvat mee uit de voeten.

Varifocus is een merknaam voor multifocale glazen, net als maxi cosi dat is voor autostoeltjes. Zodra je 2 of meer sterktes in 1 bril hebt is het varifocus of wel multifocaal.

Ik heb ook varifocus;  mijn leesgedeelte is 0.  Ik betrap me in huis erop dat ik mijn bril steeds vaker niet op heb.  Als je ouder wordt (...) worden je ogen steeds beter!

MMcGonagall schreef op 20-08-2025 om 08:52:

Ik heb een opticien leesbril genomen toen ik sterker moest dan de hema verkoopt. Als je geen verschil merkt zou ik gewoon een een hema brilletje nemen. Ik heb ook wel eens bij de opticien voor 20 euro een kant en klaar brilletje gekocht en die was net wat degelijker dan die van de hema.

Beterlaat2021! schreef op 20-08-2025 om 09:37:

Ik heb ook varifocus; mijn leesgedeelte is 0. Ik betrap me in huis erop dat ik mijn bril steeds vaker niet op heb. Als je ouder wordt (...) worden je ogen steeds beter!

Het irritante is dat mijn rechteroog het nu in de verte beter doet dan voorheen , dat had ik niet verwacht. Het linkeroog voelt daar helaas nog niet voor.

Edit, het irritante is dat ik dus eigenlijk een nieuwe (dure) bril moet. En jammer dat links niet meedoet, anders zou ik vaker mijn bril af kunnen zetten 

Ik heb inmiddels twee brillen, jarenlang alleen een leesbril gehad. Eén bril heb ik de hele dag op, daar zit een relatief groot veraf gedeelte in en een klein leesstukje. De andere is een beeldschermbril, die heb ik overigens weinig op. 
@Ysanda, voor mij gaat niet op dat ik net zo goed een hema / kruidvat leesbril zou kunnen kopen. Ik heb een prisma in mijn glazen en ik ben astigmatisch, dus ik moet echt een geslepen leesbril hebben. Gelukkig heb ik een prima optometrist in de buurt, die altijd de tijd neemt om mijn glazen perfect op maat te krijgen. Dat zorgt ervoor dat ik goed zie, maar vooral ook rustig. Daar bedoel ik mee dat ik niet dubbel zie of dat teksten niet gaan 'dansen'. 
Mijn tip zou ook zijn om een optometrist op te zoeken als het echt niet lukt om bril met goede glazen te vinden. Gelukkig is de eigenaar van de zaak waarvan ik ga er één. Hij vertelde me er dat er maar zes in de hele provincie zijn, dus hij zit niet om werk verlegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.