Jouw lijf
Widajo
19-08-2025 om 08:43
Varifocus bril
ik heb vorige week mijn nieuwe bril opgehaald. Draag al bijna 20 jaar een leesbril maar steeds op en af zetten en 'kijk ik door mijn bril naar mijn gesprekspartner of eroverheen?', ik was er klaar mee.
Superdure bril gekocht maar ik vind het vreselijk! Tv kijken gaat prima, ook daar zit een kleine correctie dus dat is echt wel verbeterd maar iets op mijn tablet of telefoon doen is vreselijk. Ik moet zoeken naar het gebied wat scherp is en mijn hoofd iets achterover houden. Echt niet fijn..
En als ik aan het aanrecht sta lijkt het wel alsof het aanrecht in een boog loopt. Gisteren kreeg ik er zelfs hoofdpijn van.
Komt dit nog goed? Wie heeft er ervaring mee?
wild-flower
19-08-2025 om 08:58
Bij bij idem . Ik kon er niet aan wennen.
Hoofdpijn , misselijk , zag ook alles in een boog , trap lopen was eng met die bril.
3x terug geweest naar opticien .
Ik heb nu een kijkbril en een leesbril .
Herfstappeltaart
19-08-2025 om 09:01
To geef het een kans. Toen ik voor de eerste keer een varifocusbril had, hadden tijdschriften het model van een wybertje. Heel vervelend. Ik viel steeds bijna van de trap omdat ik de afstanden niet goed kon inschatten. Bij mij is alles goed gekomen. Wel één tip: zet de bril niet steeds af. Hoe consequenter je hem draagt, hoe sneller het went.
Bakblik
19-08-2025 om 09:02
Bril opzetten binnen en half uur na wakker worden en consequent ophouden. Steeds op een af zetten maakt het mogelijk om te wennen.
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe met veel sterkere glazen en moest ook echt even wennen met traplopen en fietsen. Sinds dit weekend denk ik dat in goed gewend ben.
Loeki72
19-08-2025 om 09:04
Het heeft bij mij 2 weken geduurd voor ik eraan gewend was. Ik heb wel doorgezet en de bril alleen tijdens slapen afgezet. Ik vind het echt ideaal, zeker als ik weer met vriendinnen afspreek die continu op zoek zijn naar hun leesbril.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 09:11
Ik ben prima gewend aan mijn varifocus bril, ik zet hem alleen nog steeds liever af als ik iets lees. Dat blijft ook na meer dan tien jaar hopeloos wat mij betreft.
Fenyw
19-08-2025 om 09:23
Wat vervelend! Hier een totaal andere ervaring. Ik zette de bril op en het was goed. Zelfstandige opticien en gekozen voor wat duurdere glazen ivm soepele overgang.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 09:31
Fenyw schreef op 19-08-2025 om 09:23:
Wat vervelend! Hier een totaal andere ervaring. Ik zette de bril op en het was goed. Zelfstandige opticien en gekozen voor wat duurdere glazen ivm soepele overgang.
Ik heb echt alles geprobeerd, ook de hele dure opticien. Die wat mij betreft voorgoed af is, na drie jaar begon de coating van de glazen los te laten. Dat had ik nog nooit gehad met brillen van de specsavers of de pearl. Als goedmaker kon ik korting krijgen op mijn volgende bril (die dan nog steeds veel duurder geweest zou zijn dan een bril van een budgetketen).
Ik kies inderdaad wel altijd voor de duurdere glazen. Bij de Pearl vind ik de prijsplannen altijd heel duidelijk, ik zie goed wat ik krijg voor wat ik betaal.
Widajo
19-08-2025 om 09:50
Bedankt voor jullie snelle reacties
Ik kreeg een beetje moed, tot ik de reactie van daglichtlamp las. Ben bang dat dat bij mij ook gaat gebeuren..
Heb het jaren geleden ook geprobeerd, toen met een bril van Hans. Nu de duurste glazen met het grootste leesgedeelte van Pearl in de hoop dat dat echt verschil zou maken.
Ik zal hem weer opzetten en het 2 weken geven..
Bakblik
19-08-2025 om 10:09
Widajo schreef op 19-08-2025 om 09:50:
Ik kreeg een beetje moed, tot ik de reactie van daglichtlamp las. Ben bang dat dat bij mij ook gaat gebeuren..
Heb het jaren geleden ook geprobeerd, toen met een bril van Hans. Nu de duurste glazen met het grootste leesgedeelte van Pearl in de hoop dat dat echt verschil zou maken.
Opzetten kort na wakker worden, dan zijn je ogen nog niet gewend aan kijken zonder bril. En dus ook op houden.
Uurtje wel, uurtje niet dat werkt niet.
Beterlaat2021!
19-08-2025 om 10:36
Nooit problemen mee gehad, opgezet, weggelopen uit de stad en klaar.
Widajo
19-08-2025 om 10:43
Beterlaat2021! schreef op 19-08-2025 om 10:36:
Nooit problemen mee gehad, opgezet, weggelopen uit de stad en klaar.
Wat fijn voor jou!
Daglichtlamp
19-08-2025 om 10:48
Widajo schreef op 19-08-2025 om 09:50:
Ik krijg er dan weer geen hoofdpijn van. Voor beeldschermwerk heb ik trouwens wel een aparte beeldschermbril van mijn werkgever. Vergoeden daarvan is verplicht als je hem nodig hebt voor je werk.
kerst
19-08-2025 om 11:27
Multifocale bril wel beter als zonder bril, maar beslist geen wonder product . Lezen gaat beter met de leesbril
En dan die hoge prijzen van die brillen amai😯
Bril vergoeding door zorgverzekeraar maar 75 euro. Bril kostte 400 euro .
Duufje
19-08-2025 om 11:49
Ik kon er niet aan wennen. Bleef maar tegen de kozijnen oplopen en van de trap struikelen... Ik heb weer een 'gewone' bril, een losse leesbril voor nood (het meeste red ik nog wel zonder) en voor werk een computerbril.
Als je veel computerwerk doet, is een computer-/beeldschermbril wel echt een aanrader.
Ik moet altijd een beetje grinniken als ik mensen met een varifocus bril achter een beeldscherm zie zitten. Die hebben allemaal het hoofd in hun nek en zitten er heel ongemakkelijk bij.
Auwereel
19-08-2025 om 12:37
Ik had last van nekpijn en de tip was inderdaad een computerbril. Dar scheelt echt.
Mijn gewone varifocus is niet goed afgesteld, of het montuur is scheef. Ik heb ook nog een cilinder en dat maakt de afstelling erg nauw en mijn montuur is daar eigenlijk te slap voor.
Dat merk ik vooral als ik een tijdje heb zitten lezen, dan zie ik in de verte scherp met mijn rechteroog juist als ik mijn bril afzet. Na verloop van tijd trekt dat weer enigszins bij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.