Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Suikervrij

Zijn er hier op het forum mensen die ook bewust geen toegevoegde suikers/concentraat meer proberen te consumeren?

Hoe gaat het bij jullie en hebben jullie tips door de ervaringen?


ik heb in januari meegedaan aan suikervrij challenge van Topfitsuikervrij maar daarna is klad er weer ingekomen.

Ja, ik. Dat doe ik al jaren. 
In eerste instantie ben ik koolhydraatarm gaan eten. En dus ook weinig suiker. 
Dat koolhydraatarm eten doe ik niet meer, hoewel ik nooit meer terug gegaan ben naar zoveel koolhydraten als vroeger. Een groot voordeel van die periode was dat ik alles te zoet vond. en dat is gebleven. 

Ik eet dus geen koek en gebak. Vind ik ook niet meer lekker. Soms proef ik een hapje omdat ik nieuwsgierig ben, ik bakte vroeger veel zelf. Maar dan is één voldoende. 
Ik snoep ook niet m.u.v. soms wat drop en chocola met 85% cacao. Ik eet ook geen nep-suiker want dat maakt alles ook te zoet en ik krijg er diarree van als ik er veel van eet. 

Koken deed ik al met weinig pakjes en zakjes. Ik let op de etiketten. Oftewel geen tomatensaus van Heinz (zit suiker in) maar wel passata waar alleen tomaat en wat zout in zit. Geen vruchtenyoghurt, maar Griekse yoghurt waar ik zelf fruit bij doe (bosbessen, frambozen, etc uit de vriezer).

Ik heb een darmaandoening en ik kan daardoor niet goed tegen veel suikers. Ik let vooral op vezels en eiwitten. Mijn koolhydraatinname is vrij laag en dan is het een uitdaging om voldoende vezels binnen te krijgen. Daar let ik dus op. 

Mijn beste tip is: etiketten lezen en alle namen voor suiker uit je hoofd leren  . Er is bijvoorbeeld hele lekkere ketchup zonder toegevoegde suikers, net als sweet chili saus, ketjap, mayonaise enzovoort. Het is even goed zoeken, lezen en proeven en dat kost tijd.

Overigens neem ik nog best wel eens een schepje suiker of honing door een dressing of saus maar dat blijft beperkt tot minder dan een eetlepel per dag. Een theelepeltje honing soms zelfs maar, voor de thee... dat kan ik goed verdragen. 

O en het gaat niet altijd goed. Iemand had speciaal voor mij glutenvrije, hazelnootvrije macarons meegenomen bij wijze van traktatie. Ik heb er drie gegeten. Nou dat heb ik geweten  ik doe dat dan een paar maanden niet meer. Tot ik weer eens denk “ach ééntje moet kunnen”. Hum misschien had 1 ook nog wel gekund maar ze waren lekker en er waren drie smaken die ik allemaal wilde proeven en ik heb er geen last van dat zoet mij “te zoet” is gaan smaken. Ik ben zoet niet echt afgewend, ik vond het wel mierzoet maar ook mierenlekker nog steeds. 

kipp1998

kipp1998

25-05-2022 om 16:48 Topicstarter

Ik probeer het nu al een paar weken en ervaar het positief. Vroeger was ik na het slapen nog steeds erg moe en nu slaap ik minder en ben ik meer uitgerust.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat bijna niets in de supermarkt geen toegevoegde suikers bevat. Ik ben me bewust dat ik etiketen moet blijven lezen.

Het is gewoon super irritant, zelfs in donker brood zit gebrande suiker, om het een donker "gezond" kleurtje te geven.

kipp1998 schreef op 25-05-2022 om 16:48:

Ik probeer het nu al een paar weken en ervaar het positief. Vroeger was ik na het slapen nog steeds erg moe en nu slaap ik minder en ben ik meer uitgerust.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat bijna niets in de supermarkt geen toegevoegde suikers bevat. Ik ben me bewust dat ik etiketen moet blijven lezen.

Fijn dat je je beter voelt. Zoek je nog specifieke producten? Heb je veel aangepast in je voeding?

Ik eet koolhydraatarm, al een paar jaar. Ben gezegend met ouders met diabetes en darmproblemen en dat is in ieder geval deels erfelijk... 

Soms komt de klad er weer in, maar dan ga ik het vroeg of laat echt merken. Ik kom dan aan, voel me down maar ben dan ook constant moe. Als ik dan weer "normaal" ga eten (kha in mijn geval) dan voel ik me binnen twee dagen weer een stuk beter in mijn vel zitten. 

Ik koop nog maar heel weinig sterk bewerkt eten. Vlees, vis, zuivel, kaas, eieren, groente, meeste soorten fruit, noten, dat soort dingen eet ik gewoon. Maar vrijwel nooit meer uit pakjes en zakjes en ook geen brood, pasta of rijst meer, daar reageert mijn lijf niet zo lekker op. Gelukkig heb ik een stuk minder honger sinds ik kha eet, want op een bakje Griekse yoghurt met walnoten en wat fruit kan ik uren vooruit..

Ik lees eens even mee. Ik zit nog half met de kop in t zand. Maar er moet iets gebeuren hier. Misschien helpt t als ik mee lees. 

Femke09 schreef op 25-05-2022 om 17:00:

Het is gewoon super irritant, zelfs in donker brood zit gebrande suiker, om het een donker "gezond" kleurtje te geven.

Donker brood is ook niet per se goed. Ik koop alleen volkoren brood. Meergranen kan gewoon gekleurd witbrood zijn met wat zaadjes. 
De term volkoren is beschermd. 
Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit nagekeken heb of er suiker in zit. 

kipp1998 schreef op 25-05-2022 om 16:48:



Het enige waar ik tegenaan loop is dat bijna niets in de supermarkt geen toegevoegde suikers bevat. Ik ben me bewust dat ik etiketen moet blijven lezen.

Wat zoek je dan? Toevallig vorige week een soort sandwich spread gekocht. Zonder suiker! Erg lekker. Zit ook geen kunstmatige suiker in. 
En zo hoort het. Waarom moet er suiker in iets hartigs. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

25-05-2022 om 20:49

Femke09 schreef op 25-05-2022 om 17:00:

Het is gewoon super irritant, zelfs in donker brood zit gebrande suiker, om het een donker "gezond" kleurtje te geven.

Om het brood donkerder te kleuren gebruiken bakkers mout. 
Daarnaast heeft dit ook effect op smaak, dus je kunt het niet gewoon willekeurig vermengen. 

Hobbelster schreef op 25-05-2022 om 18:39:

Ik lees eens even mee. Ik zit nog half met de kop in t zand. Maar er moet iets gebeuren hier. Misschien helpt t als ik mee lees.

Wat er moet gebeuren weet ik natuurlijk niet, en ook niet wat de drempel voor jou is. Ik weet wel dat ik een levenslang dieet heb en dat ik daarvan soms stevig baal. 

Het is best veel werk om gezonder te eten, maar misschien kun je de aanpassing kleiner maken? Een begin maken met (gezondere) productkeuze kan misschien al helpen. De 100% pindakaas kiezen, volkoren brood, enzovoort.

Ik let al heel lang op allergenen en ik weet nog dat ik mijn dochter naar de broodafdeling stuurde (mag ik toch niet) en zij kwam na een hele lange tijd terug met de melding: “mama, ik heb alle etiketten gelezen maar overal zitten gluten in hoor!” Haha ik had haar dat niet gevraagd maar ze zag mij altijd etiketten lezen. En ik maar denken dat ze niet kon kiezen 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

25-05-2022 om 21:18

Ik mijd alles waar glucose-fructosestroop en/of kunstmatige zoetstoffen inzitten als de pest. 
En kies veelal voor wholefoods. Dus dan beperk je de toegevoegde suikers ook al.
Maar ik doe geen kha, en ook niet moeilijk over natuurlijke suikers. En evenmin over suikers in fruit. Ik consumeer die in normale hoeveelheden.

Ik sinds een week of twee dus ik lees graag mee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.