Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op gewicht blijven

Zo’n anderhalf jaar geleden ben ik 15 kg afgevallen. De eerste 5 kg was echt overgewicht, de volgende 10 meer omdat ik graag wat marge wil hebben. Inmiddels ben ik dus alweer ruim een jaar stabiel. Toch merk ik dat ik de laatste tijd moeite heb om mezelf te motiveren om gezonde keuzes te (blijven) maken. Feestjes beginnen weer, op m’n werk is het weer druk als vanouds (inclusief traktaties), et cetera. 

Wie is ook veel afgevallen en is nu aanbeland in de fase van op gewicht blijven? Wellicht kunnen we elkaar hier een steuntje in de rug geven! 

Check, -35 kg hier. Ik heb een marge van +/- 2-3 kg en vind dat prima. Ben nu net als jij ongeveer een jaar op stabiel gewicht. 

Ik denk dat het belangrijk is dat je (h )erkent dat je aandacht nu weer wat verslapt mbt keuzes maken. Je hebt dus goed door waar het in zit voor jezelf - en dat is belangrijk. 

Zijn al die werktraktaties wel écht lekker? Mijn eigen antwoord daarop is sowieso "nee". Ik neem dus in principe niet, tenzij het iets is wat ik echt heel lekker vind. 

-Nienke-

-Nienke-

19-09-2021 om 18:18 Topicstarter

Anijsblokje, jemig, 35 kg is wel heel veel! Goed dat het lukt om vol te houden! Traktaties op het werk zijn bij vlagen niet zo lekker (en dan laat ik ze ook gewoon staan), maar vaak ook wel. Ik ben echt een zoetekauw! Afgelopen week lagen er bijvoorbeeld chocoladepepernoten, had iemand Tony Chocolonely-repen mee en was er taart van een goede bakker. Ik gun mezelf vrijwel dagelijks iets lekkers (vaak een stukje chocolade bij de koffie ‘s avonds), maar dat wordt dan al snel twee keer. Of drie keer. 
Wat mij trouwens wel helpt, is consequent elke twee, drie dagen op de weegschaal gaan staan. Dat hou ik echt erin als stok achter de deur. 

Moeilijk hè en ook zo vervelend dat aankomen zoveel gemakkelijker is dan afvallen. Ik moet ook echt goed in mijn vel zitten om af te vallen of om op gewicht te blijven, de pieken in mijn gewicht zijn te herleiden tot dalen (of stress) in mijn leven. Ik heb nu geen overgewicht en dat wil ik zo houden, maar twee kilo meer en ik heb wel weer overgewicht.
Ik vind veel lekker (mits vegetarisch, maar bijvoorbeeld pure chocolade is dat) en ik hou ook van veel opscheppen/nog een boterhammetje. Het probleem is dat je ook van teveel gezond eten te dik kan worden.

Ik ben al een hele tijd stabiel. Als ik weet dat er een tijd aankomt met slecht eten dan zorg ik dat ik van te voren wat strenger doe. Als er dan wat bij komt dan is dat niet erg, en komt er niks bij, dan is dat al helemaal mooi meegenomen. 

Misschien op het werk iets lekkers neerleggen wat je wel mag hebben, of in ieder geval minder slecht is dan de traktaties? Dan heb je toch een beetje het gevoel dat je mee kan doen en een keertje mag zondigen (je houdt het beter vol als je af en toe wel zondigt).

Dan begin je gewoon opnieuw met verdubbelde ijver.

Ongeveer 12 of 13 jaar geleden woog ik 100 kg. Vele dieet pogingen werden afgewisseld met periodes van groei. Sinds 12 jaar weeg ik ongeveer 66 kg. Alhoewel, in corona periode afgevallen naar 63 kg. Ik eet niet voor 15 uur. Daarna eet ik wel maar let ik niet op Kh , kcal oid. Het wil dus best. 

Hier 15kg afgevallen. Maar wat is het nu lastig zeg! Ergens wil ik nog wel een paar kilo, maar anderzijds vind ik het zo ook wel oké. Alleen zijn mijn benen, buik en armen aardig slap. Sporten heb ik tijdens het afvallen niet gedaan, en ik kan het nu ook amper opbrengen. Ik ben alleenstaand, werk 32u pw. Heel lastig om sporten dan te combineren..  Wil eigenlijk thuis wat gaan doen misschien wat oefeningen dmv Youtube.

Sporten jullie er nog veel bij?

Ja, ik loop sowieso 3x per week hard. En ik beweeg veel. 

Volgens mij moet je een vorm van bewegen/sporten vinden die je leuk vindt. Er moet iets zijn! Alle vormen van beweging zijn goed. Dansen, zwemmen, volleybal, badminton, pilates, skeeleren, schaatsen, fietsen,hoepelen, touwtje springen... Het hoeft niet per se krachttraining te zijn. Want als je iets kiest wat je leuk vindt, houd je het ook makkelijker vol. 

En even advocaat van de duivel...want ja, je werkt 4 dagen per week, maar wat doe je dan die overige 3 dagen? Als je heel eerlijk bent...hang je dan niet gewoon ook heel veel achter/voor een scherm?    Omdat je moe bent en vindt dat je moet uitrusten? Draai dat eens om...want vaak geeft juist wel gaan bewegen/sporten uiteindelijk meer energie. 

Verder: ik ben niet het type voor thuisworkouts, maar ik zou die van Optima Vita (YouTube en ook haar eigen site) wel aandurven.

Zet hem op! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.