Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Menstruatiecup

Omdat ik steeds meer het idee heb dat ik allergisch reageer op de tampons die ik gebruik, overweeg ik om over te stappen naar menstruatiecups. Nu is die markt inmiddels zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dus vandaar dat ik hier even wat hulp vraag. 

Qua tampons ben ik altijd vrij kieskeurig geweest, omdat ik echt een inbrenghuls telkens nodig heb gehad om ze ver genoeg in te brengen. Bij de "normale" tampons lukt me dat om de een of andere reden niet (vinger er helemaal in, maar voel ze alsnog zitten). Ik ga er vanuit dat ik qua cup maat S nodig heb gezien ik nog nooit geslachtsgemeenschap heb gehad (en dus al helemaal niet ben bevallen ). 

Iemand enig idee welke menstruatiecup dan het meest passend is?


Ik ben super blij met mijn organicup. Ik heb het steeltje er wel vanaf geknipt. Mijn tips zijn:
-Gun het jezelf om eventueel een paar merken te moeten proberen. Je bespaart de kosten ruim op dat je geen andere producten meer nodig hebt. 
-Gun jezelf ook de tijd om een tijdje te oefenen met indoen, voordat je bepaald of het je bevalt. Er zijn voldoende filmpjes op youtube van manieren om ze in te brengen. (En neem ook de tijd om ze goed uit te leren doen, je maakt er vast wel een keer een kliederboel van. Oefenen eventueel de eerste keren onder de douche).
Overstappen naar een cup is iets waar ik super blij mee ben en zou willen dat ik het jaren eerder had gedaan, dus veel succes! 

organicup heeft in ieder geval vaak een 1+1 gratis actie én een terugstuurgarantie binnen 3 maanden als het niet voor je werkt. Dacht ik

Hieris schreef op 03-08-2021 om 13:23:

Oefenen eventueel de eerste keren onder de douche.
Overstappen naar een cup is iets waar ik super blij mee ben en zou willen dat ik het jaren eerder had gedaan, dus veel succes!

Ik vervang nog steeds mijn cup meestal onder de douche (minstens 1 keer per dag). Dat is inderdaad veel minder kliederen.

Ik heb de standaard meluna cup en die zit prima. Met een ringetje ipv stokje aan het eind, hierdoor heb ik iets om mijn ene vinger op te laten steunen terwijl ik met de ander het vacuüm doorbreek. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

03-08-2021 om 14:20

Niet weten welke nou te nemen, herken ik wel: er zijn er sinds ik er 10 jaar geleden een uit Londen meenam superveel bijgekomen. Het is echt een kwestie van uitproberen. Meeste online shops geven naar mijn weten ook advies want die maatvoering verschilt ook per merk en per soort.

Ik sport bijvoorbeeld aardig wat en heb blijkbaar sterke bekkenbodemspieren. Ik heb het liefst een stuggere cup zoals de Meluna Sport. Die van Kruidvat eigen merk heb ik ook uitgeprobeerd maar is me te zacht. Die klapt ook niet zo goed uit, vind ik.

ik heb de organicup en daar erg tevreden over. Wel is een cup een hoop gefrot. Ik weet niet of ik daar als tiener (toen ik nog maagd was) goed in zou zijn geweest. 

ik heb mijn cup aangeschaft via cute cotton (.nl) daar kun je een formulier invullen en krijg je advies over welke cup. In het begin had ik wel even moeite met de cup. Ik kon gewoon blijven mailen voor hulp. Dus goede service. 
Ondertussen ben ik goed gewend aan de cup en wil ik nooit meer anders. Echt ideaal! Ik leeg hem s ochtends bij het opstaan en s avonds na het eten. Zo fijn dat ik er verder niet meer naar om hoef te kijken.  

MrsLady

MrsLady

03-08-2021 om 14:37 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Dan gaat het dus gewoon even kijken worden welke het beste past. Was eigenlijk van plan om gewoon via Bol.com te bestellen, maar als ik het hier lees kan je wellicht beter bestellen bij het merk zelf? 
En lees ik het goed dat een menstruatiecup dus langer kan blijven zitten dan een tampon? Zou namelijk niet weten hoe ik op het werk bij de douche uit kan komen om de cup te legen  

Pytha123 schreef op 03-08-2021 om 14:22:

ik heb de organicup en daar erg tevreden over. Wel is een cup een hoop gefrot. Ik weet niet of ik daar als tiener (toen ik nog maagd was) goed in zou zijn geweest.

Haha, ben dan wel maagd maar toch al een flinke tijd geen tiener meer. Wellicht dat dat toch wel wat verschil al kan maken. Maar zoals ik het lees moet ik het vooral uit gaan proberen.



SilverQuelea47

SilverQuelea47

03-08-2021 om 14:47

Nee, er zijn winkels die meerdere merken verkopen zoals cute cotton.  Dan heb je eigenlijk nog meer keus.

Ik heb mijn eerste cup ook besteld bij cute cotton en raadt ze zeker aan door de service. Ik heb Me luna cups in 2 maten en beppy cups. De beppy is zachter materiaal, maar vind ik meer geklungel met inbrengen. 

Ik gebruik ze nu jaar of 6 denk ik. Wil.nooit meer anders.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-08-2021 om 14:52

Ik heb er een van het (de?) Kruidvat. Uitsteeksel eraf geknipt, want dat bleef ik voelen. Het was wel even prutsen de eerste keren om 'm echt goed en diep genoeg in te brengen (en om de baarmoedermond heen in plaats van ernaast...). Maar wat een zegen is dat ding. Op leegloopdagen leeg ik hem om de twee uur, op andere dagen hoeft het maar om de 8-12 uur. Op een werkwc zonder wastafel in het hokje leeg ik hem in de wcpot en breng hem dan meteen weer in. Thuis spoel ik hem even om.

MrsLady

MrsLady

03-08-2021 om 14:52 Topicstarter

Oeps, lees net iets te laat jullie reacties. Was zo enthousiast geworden dat ik toch maar gelijk een Organicup mini heb besteld via Bol.com (impulsiviteit ten top ). Mocht dat niks worden dan zal ik naar Cute Cotton gaan!

ik vervang hem overigens nooit onder de douche. Gewoon op de wc. Op het werk even een wc papiertje er over en thuis even onder de kraan. Ik vervang hem afhankelijk van of ik een zware of lichte dag heb om de 6 tot 12h. Dat is per cyclus denk ik 3x op kantoor. 

Ik wissel het af. Cup & tampon. Heb het idee dat op de heftigste dagen de cup goed werkt en zodra het weer afneemt de tampon beter in te brengen valt. 

Maar de cup is wel een uitkomst.

Hier ook via cute cotton. Goede uitleg op de site van wat bij jou past. Ik knip ook het steeltje er af. Ideaal die cups, ik gebruik al jaren geen tampons meer.

ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ik vind het niet meer prettig. Ik verlies niet alleen puur bloed, en alle stolsels zitter er dan ook in, en dat bloed is na een halve dag 'oud' en ziet er ook uit als oud bloed, en dat ruikt als oud bloed. En dan giet ik het leeg, en dan moet is soms wel twee keer doorspoelen omdat het onder in de pot blijft liggen omdat bloed heel zwaar is. Dan het ding er weer in frutten.... Het is zo'n gedoe. Een maandverbandje verwisselen is zoveel eenvoudiger! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.