Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Lijf na bevalling

Dag allemaal,

Nog nooit een topic geopend, wel stille meelezers, maar dan nu toch. Ik merk dat ik me een beetje schaam voor waar ik mee zit, maar ik zou toch graag wat ervaringen van anderen horen of een hart onder de riem oid.

4 weken geleden ben ik dmv een keizersnee bevallen van een prachtige dochter. Ze doet het super en ik ben dolgelukkig en doodmoe tegelijk. Daar had ik me wel op voorbereid.

Waar ik me niet op voorbereid had is dat ik zoveel last heb van hoe mijn lijf er nu uitziet. Natuurlijk had ik wel verwacht dat ik niet meteen weer in de sportzaal zout staan en dat mijn lijf niet meteen top zou zijn. Maar ergens had ik verwacht dat ik er beter me zou kunnen omgaan. En dat valt nogal tegen dus.

Ik sportte altijd veel, maar nu mag/kan ik nog niets. Mijn buikspieren doen nog niks, dus een blubberbuik die over het litteken hangt, hangborsten, putjes-bullen etc. De hele rimbam. Geen kleding meer die goed zit. Kan mijn oude broeken wel dichtkrijg en maar drukt
teveel op litteken dus lukt niet.

Partner zegt (terecht waarschijnlijk) dat het wel 9 maanden zal duren voor ik weer een beetje in model ben. Maar ik word zo verdrietig als ik mezelf zie in de spiegel en ik weer mijn joggingbroek uit de kast trek k omdat niks anders past /lukt. Tegelijk vind ik dat ik niet moet zeuren, want prachtig kind, nog maar 4 weken na bevalling etc.

Wie heeft iets opwekkend om naar uit te kijken, bijv wanneer ging bij jou de pijn in het litteken van de keizersnede een beetje weg, of deden je buikspieren weer iets? Of advies rondom kleding die niet te strak zit en geen joggingbroek is...

Gefeliciteerd met je prachtige dochter! 

Wat verdrietig dat je zo’n moeite hebt met je lijf nu. Ik heb zelf geen ervaring met een keizersnede, wel veel gehoord van mensen om me heen. Je partner heeft gelijk; het kost tijd. Het goede nieuws is dat het stapje voor stapje steeds beter zal gaan. Vanaf een week of zes zal je litteken zal steeds wat minder gevoelig worden, zullen je buikspieren steeds weer wat meer gaan doen en zul je rustig aan steeds wat meer kunnen bewegen.

Die eerste weken kun je echt heel weinig. Je hebt een zwangerschap en een zware buikoperatie achter de rug, dus het zou heel vreemd zijn als je vier weken later in topvorm zou zijn. Probeer lief te zijn voor jezelf en je lijf, knuffel lekker met je kindje en probeer je te bedenken dat alles er over een jaar hoe dan ook weer heel anders uitziet. 

Misschien helpt het om als je in de spiegel kijkt jezelf te vertellen dat je lichaam er nu zo uitziet omdát het je prachtige dochter heeft voortgebracht? Het litteken, je buik, borsten, billen, kunnen je daaraan herinneren. 

doe een tuniek met een legging aan, in mooie kleuren. Kies fijne crèmes, lekkere bodylotion, koester je geteisterde lijf. 
Negen maanden op, negen maanden af is een wijze gedachte. Doe voorzichtig met je lijf, het heeft veel te verduren gehad en strak sporten komt wel weer. Houd moed. 
Tja en dat litteken - draag het met ere. Het blijft, en heeft effect op hoe dat stukje buik eruit blijft zien, Zoek ondergoed dat mooi past, dan gaat het prima. 
( mijn keizersnede is 30 jaar terug.,.) 

ik heb geleefd in panty's en jurkjes de eerste tijd. Vooral a-lijn jurkjes trouwens (ook handig mocht je bv geven trouwens). Tegenwoordig draag ik nog steeds taillebroeken omdat het litteken gevoelloos is en dat niet fijn zit. Het is nu eenmaal niet anders. 

Maar geef je lijf rust en tijd om te ontspannen. Uit ervaring weet ik dat je bij te weinig rust onder aan de streep langer nodig hebt om weer fitter te worden.

Ik heb geen keizersnedes gehad. Maar na de bevallingen was mijn buikhuid slappe pap aka drilpudding. Ik was mijn buik relaties snel kwijt, maar mijn huid had zich niet aangepast en ik vreesde dat dit zo zou blijven. Gelukkig was het binnen 9 maanden weer normaal geworden. De dril was eruit en eigenlijk was mijn huid beide keren weer zo goed (net zo stevig) als voor mijn zwangerschappen.
Ik redeneerde maar zo dat alles in mijn lijf verweekt was voor de baby en misschien ook die huidvezels en dat die ook weer moesten 'ontweken' om weer stevig te kunnen voelen.

En ook je keizersnede. Tja, dat is natuurlijk een forse operatiewond die echt de tijd nodig heeft om te genezen. Ik kan me goed voorstellen dat je dat liever vandaag dan morgen ziet gebeuren. Maar wat heeft het voor zin om te treuren over iets waarvan je weet dat je écht nog even geduld moet hebben? Geef het (minimaal) een half jaar. Maak dan ook een foto van NU en bewaar die en maak over een half jaar opnieuw een foto en ik denk dat je dan al echt een goed verschil moet zien.

Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Hier ook ongelukkig na de keizersnee met die dikke zere pens, niks paste ik. Toen mocht ik van mijn lieve moeder een paar mooie kledingstukken uitzoeken in de maat die ik toen wel paste, ookal zou ik het (hopelijk ) maar kort kunnen dragen. Dat heeft me zó goed gedaan! Ik had dan wel die pens, maar ik zag er leuk uit in kleren die lekker zaten. 

Ik zit bijna 7 weken na mijn keizersnede.
De hangbuik is er nog, de paarse striae ook en het litteken gaat uiteraard niet meer weg. Broeken van voor de zwangerschap passen niet.
Mijn buikspieren daarentegen zijn al veel bruikbaarder en ik heb geen pijn meer, voor mij is dat het belangrijkst.

Ik kan ook wel balen van die grote veranderingen van mijn lijf. Aan de andere kant ben ik knettertrots dat dat lijf een heel mens heeft gemaakt dat bovendien groeit als kool op mijn melk.

Op die manier probeer ik het te accepteren. Misschien gaat er van de hangbuik nog wat weg, misschien ook niet. Maar mijn lijf verdient het om goed uit te komen in kleren dus binnenkort ga ik lekker shoppen.

Gefeliciteerd met je dochter! Hier ook ervaring met een keizersnede (bijna 2 jaar geleden inmiddels). Het klopt inderdaad dat je lijf tijd nodig heeft om weer een beetje terug te komen zoals voor je zwangerschap. Houdt er echter rekening mee dat het nooit hetzelfde zal zijn. Je hebt er echter een prachtig kind voor terug gekregen. Inmiddels ben ik zelfs een beetje trots op mijn litteken. 

Het duurde bij mij ongeveer 8 tot 10 weken voordat ik weer mijn oude spijkerbroeken aan kon, zonder dat het litteken pijn deed. Vanaf dat moment kon ik een draagzak bijvoorbeeld ook beter verdragen rondom het litteken. 

De eerste tijd heb ik ook veel jurkjes gedragen. Wat je ook zou kunnen doen is een broek zonder knoop bestellen. Ik heb na mijn tweede zwangerschap (nu iets meer dan 6 weken geleden en geen keizersnede) een paar broeken besteld met een elastiek i.p.v. een knoop en rits. Dit had ik achteraf na mijn eerste zwangerschap al moeten doen, want dit zit zo comfortabel. Ik heb de mijne besteld bij Je m'appelle, maar andere winkels hebben dit vast ook wel. 

Neem verder ook echt de tijd om te herstellen. Ik heb de eerste 6 weken na mijn keizersnede ook echt niks getild (op de baby na) en ook geen zwaar huishoudelijk werk gedaan. Dit heeft ook echt bijgedragen aan het herstel. 


De hangbuik is er nog, de paarse striae ook en het litteken gaat uiteraard niet meer weg

Nu bijna 11 jaar later, moet ik het streepje van het litteken echt zoeken. het is niet meer dik en qua kleur helemaal vervaagd. Ik kan het vinden doordat er daar in een streepje geen schaamhaartjes meer groeien. maar verder zie je er van de huid niks meer van hoor!

Viane schreef op 10-09-2021 om 11:17:


De hangbuik is er nog, de paarse striae ook en het litteken gaat uiteraard niet meer weg

Nu bijna 11 jaar later, moet ik het streepje van het litteken echt zoeken. het is niet meer dik en qua kleur helemaal vervaagd. Ik kan het vinden doordat er daar in een streepje geen schaamhaartjes meer groeien. maar verder zie je er van de huid niks meer van hoor!

Mijn keizersnede is pas 3.5 jaar geleden, maar ik kan het litteken alleen nog voelen, het is bijna niet zichtbaar meer. Er groeien inderdaad geen haartjes en het is nog wat verdikt, maar qua kleur is het gewoon huidskleur.


Dus er is wel hoop TO!
Gefeliciteerd met je baby en probeer nu na 4 weken je er nog niet druk om te maken. En neem ook goed je rust voor het herstel, dat is het beste voor je lichaam. 


SilverQuelea47

SilverQuelea47

10-09-2021 om 12:32

Goed, vooropgesteld dat ik nooit ben bevallen en je best kunt denken 'wuuf, houd je bek':

Maar zou jij niet wat leuks voor jezelf kopen om te dragen dat ook comfy is? Je hebt nu overal en nergens wel loungewear die eleganter is dan pyjamabroeken met Snoopy of zo. En leuke A-lijn jurkjes, wikkeljurkjes en wikkelrokken zijn ook misschien een optie?

Zo'n joggingbroek komt op den duur ook wel je neus uit en ga je je ook niet beter van voelen. Tenminste: ik niet na maanden thuiswerken. Dus ik zit nu ook in een wikkelrok met shirtje. Geen strak outfit, maar wel leuk en comfortabel. 

Viane schreef op 10-09-2021 om 11:17:


De hangbuik is er nog, de paarse striae ook en het litteken gaat uiteraard niet meer weg

Nu bijna 11 jaar later, moet ik het streepje van het litteken echt zoeken. het is niet meer dik en qua kleur helemaal vervaagd. Ik kan het vinden doordat er daar in een streepje geen schaamhaartjes meer groeien. maar verder zie je er van de huid niks meer van hoor!

Bij mij wel. En erboven hangt een soort afdakje van vet/vel.

Aanmaaklimonade

Aanmaaklimonade

10-09-2021 om 13:22 Topicstarter

Dank voor de reacties! Goed om te weten dat het met tijd wel verder herstelt. Ook qua pijn rondom het litteken . Ik zal het dus inderdaad de tijd moeten geven. En ondertussen rustig aan doen en genieten van die kleine (dat lukt ook gelukkig goed hoor!)

De tips qua kleding klinken ook goed, ik ga  maar eens op jurkjes, tuniekjes en broeken zonder knoop web shoppen. Ik mag mezelf  ook inderdaad wat nieuws gunnen ookal draag ik het misschien maar kort. Vond ik eerst zonde van 't geld, maar je beter voelen is ook wat waard. Ook de tip van creme etc ga ik zeker doen, goed voor mezelf zorgen maakt denk ik ook dat ik me beter voel.

Dank allemaal voor de lieve reacties! Doet me goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.