Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

liever de overgang of elk maand ongesteld?

Ik vond het geweldig om voor de eerste keer ongesteld te worden. Ik was 13 en een beetje jaloers op mijn vriendin die het al eerder was. In het begin had ik wel eens last van krampen in mijn buik maar dat ging snel weer over. Eigenlijk heb ik mijn hele leven weinig last gehad van ongesteld zijn. 

Daarna toen ik ouder werd en dus in de overgang kwam kreeg ik last van stemmingswisselingen. Tja , de overgang en ook aankomen in gewicht waar ik al helemaal niet op te wachten zat. 
Ik vind de overgang veel erger dan ongesteld zijn . Ik ben 56 .Zijn er hier meer oudere vrouwen die liever nog ongesteld zouden worden dan de overgang?


Ik heb ongesteldheid altijd de hel gevonden en ben blij dat ik uiteindelijk toch m'n baarmoeder heb laten verwijderen. Overgang was ook kut maar de symptomen daarvan heb ik inmiddels ook achter de rug. 

Nou, ik ben toch wel heel blij dat ik niet meer ongesteld word. Dus liever de overgang dan, dat hoort er ook gewoon bij.

Ik heb geen idee hoe de overgang gaat zijn, maar ben heel blij dat ik door mijn spiraal niet meer ongesteld word. Eerste dag verging ik standaard van de buikpijn en ik menstrueerde een week. 
Ik heb het altijd een vervelend gedoe gevonden en bij gebrek aan kinderwens niet eens een noodzakelijk kwaad.

Als ik met de overgang net zoveel last heb van m'n hormonen als tijdens m'n zwangerschappen dan wordt dat mogelijk m'n scheiding of ik ga m'n vriend te lijf. 
Doe mij maar ongesteld zijn, zeg ik nu. 

Sophia_!

Sophia_!

24-07-2021 om 22:36

_melon schreef op 24-07-2021 om 22:33:

Als ik met de overgang net zoveel last heb van m'n hormonen als tijdens m'n zwangerschappen dan wordt dat mogelijk m'n scheiding of ik ga m'n vriend te lijf.
Doe mij maar ongesteld zijn, zeg ik nu.

Nou dit. Ik zit in de overgang en ik ben echt een kreng tegen mijn man! Heeft hij nergens aan verdiend 

Maar eeuwig ongesteld zijn zit ik ook niet op te wachten,  daar heb ik veelteveel last van. Ik zal blij zijn als dat over is.  

Ik had nooit echt last van ongesteld zijn, van de overgang ook niet echt, maar die gewichtstoename is wel een ding. Het gaat ook allemaal uitgerekend rond je taille zitten. Ben er niet blij mee…

kitchenwitch schreef op 24-07-2021 om 22:46:

Ik had nooit echt last van ongesteld zijn, van de overgang ook niet echt, maar die gewichtstoename is wel een ding. Het gaat ook allemaal uitgerekend rond je taille zitten. Ben er niet blij mee…

idem hier. Het klinkt misschien gek maar ik was altijd weer 'blij' als ik toch nog een keer ongesteld werd (laatste keer nu wel ruim een jaar geleden, dus denk dat het nu echt wel klaar is). Maar goed, dat is natuurlijk makkelijk praten als je er nooit veel last van hebt. Ik heb altijd begrepen dat pas na je laatste ongesteldheid de omslag in je hormoonhuishouding pas echt begint (en daarmee ook de totale aftakeling, zeg maar   ). Dus tja. Hoe je het ook wendt of keert, het is toch weer een stap dichter bij het einde. 

Ik raakte, eind dertig, vervroegd in de overgang door chemokuren.
Daar was ik niet blij mee, zowel niet met de aanleiding daarvoor (kanker) als met de effecten van zo'n vroege overgang op je lichaam. Je veroudert dus veel sneller dan had gemoeten.

Suus

Justagirly schreef op 24-07-2021 om 23:21:

Suus

Bedankt!

Het was inderdaad vrij kut.

Er was me ook helemaal niet van tevoren verteld, dat dit kon gebeuren.

De eerste 3 maanden menstrueerde ik nog keurig (hele regelmatige cyclus en lichte menstruaties) en dan ineens heftige hitte aanvallen en geen menstruaties meer.


juliet64 schreef op 24-07-2021 om 23:14:

[..]

idem hier. Het klinkt misschien gek maar ik was altijd weer 'blij' als ik toch nog een keer ongesteld werd (laatste keer nu wel ruim een jaar geleden, dus denk dat het nu echt wel klaar is). Maar goed, dat is natuurlijk makkelijk praten als je er nooit veel last van hebt. Ik heb altijd begrepen dat pas na je laatste ongesteldheid de omslag in je hormoonhuishouding pas echt begint (en daarmee ook de totale aftakeling, zeg maar ). Dus tja. Hoe je het ook wendt of keert, het is toch weer een stap dichter bij het einde.

Iedere dag is sowieso een stap dichterbij het einde  Vrouwen worden gemiddeld 83 in dit land, dus als het meezit heb je nog even na de overgang. 

noemmijmaarsuus schreef op 24-07-2021 om 23:15:

Ik raakte, eind dertig, vervroegd in de overgang door chemokuren.
Daar was ik niet blij mee, zowel niet met de aanleiding daarvoor (kanker) als met de effecten van zo'n vroege overgang op je lichaam. Je veroudert dus veel sneller dan had gemoeten.

Oef, wat ellendig voor je .

Dan wordt het wel een ander verhaal ja.

Ik moest stoppen met de pil (die ik doorslikte om minder vaak ongesteld te worden) toen ik hormonale borstkanker kreeg in 2016. Uit bloedonderzoek bleek toen dat ik tegen de overgang aan zat. Naderhand nog een tijdje Tamoxifen (hormoonblokker) geslikt, maar die kon ik niet verdragen. Daardoor werd eierstokken onklaar laten maken aanbevolen. En toen dacht ik, haal dat hele broedhok er dan ook maar mee uit als ik toch onder 't mes moet. Echt, wou dat ik dat laatste járen eerder had laten doen (met toen nog behoud van eierstokken natuurlijk, want bij 't verwijderen daarvan begint idd 't verval)

Ik heb weinig last van mijn menstruatie, dus ik verwacht dat ik liever zo lang mogelijk ongesteld blijf. 

Ik kan me niet voorstellen hoe ik ga reageren op de overgang, misschien valt het mee, maar het klinkt niet fijn. 

PriceyRook54

PriceyRook54

25-07-2021 om 11:50

Julali schreef op 25-07-2021 om 11:25:

Ik heb weinig last van mijn menstruatie, dus ik verwacht dat ik liever zo lang mogelijk ongesteld blijf.

Ik kan me niet voorstellen hoe ik ga reageren op de overgang, misschien valt het mee, maar het klinkt niet fijn.

Ja, zelfde hier. Ben 49 maar nog steeds elke 4 weken ongesteld. Ik vind het wel best zo, maar goed ik neem aan dat het niet al te lang meer zal duren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.