Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

koolhydraatarme recepten / dieetrecepten / dieetsnacks

Sinds enkele maanden ben ik op dieet door caloriën te tellen. Nu merk ik dat ik het erg lastig vind om met name koolhydraten te vervangen. Daarom ben ik benieuw naar welke recepten jullie hebben voor koolhydraatarme maaltijden en tussendoortjes. Wat ik bijvoorbeeld doe:

Pasta's vervangen door.. Courgette!


Courgetti

- Haal de courgette door de spirelli

- Kook de courgetti 4 minuten

- Giet de courgetti af en drook deze eventueel af

- Lekker serveren met een tomatensausje, fijn gesneden groenten en kip 


Lasagne met courgette

- Snijd de courgette met de kaasschaaf

- Bak of grill de courgette strokken

- Laat de courgette drogen op een stuk keukenrol

- Maak de lasagna af zoals je normaal zou doen

Als snack eet ik momenteel veel roodfruit.


Hebben jullie nog andere tips? Ik mis mijn zoete tussendoortjes!


Ik heb ook een tijdje KHA gegeten. Ik wil je aanraden om lid te worden op facebook voor recepten. Daar heb ik toen echt veel recepten en tips gehad. Ook heel veel recepten voor zoetigheid en toetjes. 

Ben zelf nu ook een paar maanden bezig. Als ontbijt maak ik regelmatig griekse yoghurt of kwark met rood fruit. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst. Ipv pasta inderdaad courgetti of gewoon extra groente. De ene keer eet ik gewoon brood, andere keer vervang ik het door koolhydraatarme crackers. Verder kijk ik vaak voor inspratie op Pinterest. Ook een site opgeslagen met koolhydraatarme recepten. Weet alleen niet of ik daar een link van mag plaatsen 🤔

Ik ben nu 3 maanden bezig en ik eet een ruime portie groente (250 a 300 gram) en een flink stuk vlees of vis (150-200) gram. Met 'n sausje. 

Twee keer per week eet ik iets van aardappel. Brood eet ik niet meer (behalve bij uit eten een paar sneetjes stokbrood bij 'n voorgerecht) 

's Ochtends begin ik met water met sap van een verse citroen. 

En verspreid over de late ochtend tot vroege middag eet ik 1 grapefruit, een gekookt ei en drink ik een latte. 

Eind van de middag eet ik nog een portie fruit of een soepje en 's avonds dus mijn vlees/vis met groente. 

's Avonds bij de thee neem ik soms nog 'n klein blokje pure chocolade. (Lindt 85%)

Ik heb vrijwel nooit meer fysieke honger met dit schema. Brood op dagelijkse basis is voor mij funest, dat wakkert bij mij de hongergevoelens aan. 

Miss.me

Miss.me

10-07-2021 om 19:50 Topicstarter

SushiGo schreef op 10-07-2021 om 19:21:

Ben zelf nu ook een paar maanden bezig. Als ontbijt maak ik regelmatig griekse yoghurt of kwark met rood fruit. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst. Ipv pasta inderdaad courgetti of gewoon extra groente. De ene keer eet ik gewoon brood, andere keer vervang ik het door koolhydraatarme crackers. Verder kijk ik vaak voor inspratie op Pinterest. Ook een site opgeslagen met koolhydraatarme recepten. Weet alleen niet of ik daar een link van mag plaatsen 🤔

Oeh.. ik ben wel heel benieuwd naar die site! kan je de naam anders geven?

Miss.me

Miss.me

10-07-2021 om 19:51 Topicstarter

redbulletje schreef op 10-07-2021 om 19:36:

Ik ben nu 3 maanden bezig en ik eet een ruime portie groente (250 a 300 gram) en een flink stuk vlees of vis (150-200) gram. Met 'n sausje.

Twee keer per week eet ik iets van aardappel. Brood eet ik niet meer (behalve bij uit eten een paar sneetjes stokbrood bij 'n voorgerecht)

's Ochtends begin ik met water met sap van een verse citroen.

En verspreid over de late ochtend tot vroege middag eet ik 1 grapefruit, een gekookt ei en drink ik een latte.

Eind van de middag eet ik nog een portie fruit of een soepje en 's avonds dus mijn vlees/vis met groente.

's Avonds bij de thee neem ik soms nog 'n klein blokje pure chocolade. (Lindt 85%)

Ik heb vrijwel nooit meer fysieke honger met dit schema. Brood op dagelijkse basis is voor mij funest, dat wakkert bij mij de hongergevoelens aan.

Goed bezig!

Wat knap dat je brood en aardappelen zo goed kan vervangen. 

Bedankt voor de tips

Miss.me schreef op 10-07-2021 om 19:50:

[..]

Oeh.. ik ben wel heel benieuwd naar die site! kan je de naam anders geven?

Lowcarb chef. Hier doe ik heel veel inspiratie op. Tot nu toe is alles wat ik gemaakt heb voor herhaling vatbaar!

Zo'n dieet werkt echt wel en ik ben er een aantal jaren geleden wel mee af gevallen. Ik vond het moeilijk want ik ben geen grote fan van groenten en ik mistte de aardappelen en brood en rijst enz. Toen ik er mee stopte viel het yoyo effect mij mee , dat was niet gelijk al, daarna kwam ik wel weer aan. Mensen die op gewicht blijven na hun streefgewicht blijven levenslang zo eten. Dan werkt het en anders ga je toch weer aankomen als je er mee stopt. Ik dacht dit ook even tijdelijk te doen tot dat de kilo's eraf waren maar als je dit niet blijft vol houden komt het er toch weer aan. Slank zijn en blijven zijn eetgewoontes definitief veranderen. Maakt niet uit welk dieet je ook doet. 

watertoren schreef op 10-07-2021 om 20:26:

Zo'n dieet werkt echt wel en ik ben er een aantal jaren geleden wel mee af gevallen. Ik vond het moeilijk want ik ben geen grote fan van groenten en ik mistte de aardappelen en brood en rijst enz. Toen ik er mee stopte viel het yoyo effect mij mee , dat was niet gelijk al, daarna kwam ik wel weer aan. Mensen die op gewicht blijven na hun streefgewicht blijven levenslang zo eten. Dan werkt het en anders ga je toch weer aankomen als je er mee stopt. Ik dacht dit ook even tijdelijk te doen tot dat de kilo's eraf waren maar als je dit niet blijft vol houden komt het er toch weer aan. Slank zijn en blijven zijn eetgewoontes definitief veranderen. Maakt niet uit welk dieet je ook doet.

Klopt. Ik zie het dan ook niet als een dieet maar een way of life.  Ik heb het eerder gedaan en daarna toch weer teruggevallen in oude gewoonten. Daar ben ik me nu meer bewust van. Ook doe ik het nu minder streng. Mezelf alles ontzeggen zorgt ervoor dat ik een poos later juist doorsla de andere kant op. Dus nu gun ik mezelf zo nu en dan juist iets wat ik niet dagelijks eet. Dat houdt het leuk en goed vol te houden. En het doet me zo goed om te merken dat ik me fitter voel en er steeds beter uit ga zien. Zo fijn!

Miss.me

Miss.me

10-07-2021 om 21:13 Topicstarter

watertoren schreef op 10-07-2021 om 20:26:

Zo'n dieet werkt echt wel en ik ben er een aantal jaren geleden wel mee af gevallen. Ik vond het moeilijk want ik ben geen grote fan van groenten en ik mistte de aardappelen en brood en rijst enz. Toen ik er mee stopte viel het yoyo effect mij mee , dat was niet gelijk al, daarna kwam ik wel weer aan. Mensen die op gewicht blijven na hun streefgewicht blijven levenslang zo eten. Dan werkt het en anders ga je toch weer aankomen als je er mee stopt. Ik dacht dit ook even tijdelijk te doen tot dat de kilo's eraf waren maar als je dit niet blijft vol houden komt het er toch weer aan. Slank zijn en blijven zijn eetgewoontes definitief veranderen. Maakt niet uit welk dieet je ook doet.

Ik ben het deels met je eens. Zelf ben ik nu op dieet om de kilo's te veel eraf te krijgen, maar straks hoop ik deze lekkere/gezonde maaltijden ook mee te nemen om toch een gezondere levensstijl te houden zonder echt alles te hoeven laten. als je een goede balans vind icm met bewegen zou je geen groot jojo effect moeten ervaren. 

Miss.me schreef op 10-07-2021 om 21:13:

[..]

Ik ben het deels met je eens. Zelf ben ik nu op dieet om de kilo's te veel eraf te krijgen, maar straks hoop ik deze lekkere/gezonde maaltijden ook mee te nemen om toch een gezondere levensstijl te houden zonder echt alles te hoeven laten. als je een goede balans vind icm met bewegen zou je geen groot jojo effect moeten ervaren.

Wel als je toch weer meer koolhydraten gaat toevoegen aan je eetpatroon. Dan werkt het gwoom niet meer. Wat meer bewegen betreft dat weet ik niet want dat heb ik nooit gedaan. 

Miss.me schreef op 10-07-2021 om 21:13:

[..]

Ik ben het deels met je eens. Zelf ben ik nu op dieet om de kilo's te veel eraf te krijgen, maar straks hoop ik deze lekkere/gezonde maaltijden ook mee te nemen om toch een gezondere levensstijl te houden zonder echt alles te hoeven laten. als je een goede balans vind icm met bewegen zou je geen groot jojo effect moeten ervaren.

Dat lijkt mij ook. Goed bezig!

watertoren schreef op 10-07-2021 om 21:23:

[..]

Wel als je toch weer meer koolhydraten gaat toevoegen aan je eetpatroon. Dan werkt het gwoom niet meer. Wat meer bewegen betreft dat weet ik niet want dat heb ik nooit gedaan.

Dat hoeft echt niet. Ik ben veel afgevallen met koolhydraatarm eten en eet nu op dagelijkse basis koolhydraten bij mijn ontbijt en lunch. Ook elke avond chocolade. Je moet het wel langzaam terug introduceren en niet in oude gewoontes vervallen van te grote porties.

Ik eet al jaren Koolhydraatbeperkt. Ik ben met KH arm begonnen, maar dat werkt niet voor mij. In ketose , uit ketose , ik bleef schommelen. Nu heb ik een heel boek vol recepten die zowel door man als mij goedgekeurd  zijn. Er zijn veel FB groepen waar je met recepten om je oren wordt geslagen. Gobento heeft er veel. Als website vind ik Oanh's keuken erg goed. Als je toch iets van brood of aardappelen of pasta wilt eten kun je met Grip opkoolhydraten van Yvonne Lemmens beginnen. Bij haar menu's is altijd 1 maaltijd van de dag met koolhydraten. 

Tvp

Inderdaad de site of FB pagina's van Lowcarbchef, Oanhs kitchen, koolhydraatarmrecept punt NL  
Daar staan heel veel recepten voor allerlei momenten van de dag. 


Ik maak altijd een cake van amandelmeel. De zuivere, niet de Koopmans versie uit de supermarkt met maar een klein beetje amandelmeel. Met erythritol als suikervervanger (wel de smaakt, niet de KHD). Daar doorheen doe ik dan bevroren rood fruit (dan blijft het stevig in het beslag) of een rijpe banaan en wat gehakte walnoten bijvoorbeeld. Die snij ik in plakjes en vries het in met een sliertje bakpapier tussen de sneetjes, en bij lekkere trek haal ik er een sneetje uit. 
maar ik eet KHD beperkt vanwege diabetes, misschien vind jij dit te veel calorieën. Hoewel je je brandstof bij Khd-arm meer uit vet moet halen. 

Tip als je in de buurt van Duitsland woont of er een keer komt: ze hebben bij (oa) Kaufland vele khd-arm of beperkte producten. 

Eiweisbrot, een soort roggebrood. Dat vult voor mij de hele ochtend. Speciale pasta (Lissa of Lisaa ofzo) en crackers, en het amandel/hazelnootmeel is veel goed koper dan hier. Het zijn daar 'normale' prijzen, en hier betaal je vaak de hoofdprijs voor KHD-arme of beperkte producten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.