Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Klacht tegen huisarts


De normale gang van zaken bij een klacht, is dat je eerst probeert in een normaal gesprek het probleem op te lossen.
 
Als dat niet lukt (bij ongewenste intimiteiten denk ik dat "sorry" niet genoeg is), zijn er formelere wegen.

Blijkbaar is het eerste gesprek niet goed gegaan: 
De huisarts begreep niet wat u wilde, en u heeft blijkbaar geen bezwaar geüit tegen de verwijzing.

Dat is rot, maar ik denk dat de huisarts het goed bedoelde.

En ik denk dat de huisarts je graag verder helpt.

En tenslotte:
Sterkte gewenst met afvallen.

Ik heb mazzel met een fijn gewicht, waarvoor ik niets hoef te doen.

De essentie is dat je bij elk HA-bezoek zelf vooraf moet bedenken wat je wil. 

Gerustgesteld worden? Advies? Een doorverwijzing? Medicijnen? Dat wil niet zeggen dat je precies krijgt wat je wil, maar als jij communiceert wat je wil is de kans wel groter dat je met de HA tot een redelijke oplossing kunt komen. 

Het is natuurlijk heel vervelend als je voor ‘niets’ naar het ziekenhuis wordt gestuurd. Maar een klacht indienen gaat m.i. iets te ver. Communicatie met een HA gaat wel eens mis, het is en blijft immers ook een mens. Ga in gesprek en geef aan wat je verwachtingen zijn, want een HA wil je over het algemeen graag helpen, maar ze kunnen geen gedachten lezen.

Tsja, zo gaat dat. 

Huisartsen verwijzen je door op het moment dat zij onvoldoende kennis hebben om jou zelf te kunnen behandelen. Vervolgens is het aan degene die meer verstand heeft van jouw specifieke probleem (een specialist/therapeut/whatever) om te beoordelen of je bij hem/haar aan het goede adres bent. Dat kunnen ze je vaak al vrij vlot vertellen. Het is namelijk hun vakgebied. 

Het is jammer dat je het idee hebt dat je 'voor niks' naar het ziekenhuis bent gegaan, maar je weet nu iig zeker dat je die ingreep op je buik kan schrijven en iets anders moet zoeken. Dat had je huisarts je niet kunnen vertellen. Hij is nou eenmaal zelf geen specialist die kan beoordelen of jij al dan niet in aanmerking komt voor een maagbandje. Hem valt niks te verwijten. 

En als jijzelf eigenlijk op zoek was naar andere hulp, had je dat moeten zeggen. Misschien lastig op het moment zelf, maar je zal ook niet al binnen een paar dagen in het ziekenhuis aan de beurt zijn geweest. Je hebt tussendoor tijd zat gehad om dat aan te geven. 

Het enige dat je met een klacht tegen je huisarts bereikt, is dat je kostbare tijd van anderen verspilt en jezelf aardig voor schut zet. 

Moet het meteen een klacht zijn of kan je ook gewoon een gesprek aangaan? In een gesprek kan je ook navragen wat maakt dat de huisarts deze keuze heeft gemaakt en is er ruimte om aan te geven wat je volgende keer anders zou willen. 

Mijn huisarts heeft laatst ook een 'fout' (niet bellen nav uitslag bevolkingsonderzoek terwijl dit wel de procedure zou zijn bij de gekregen uitslag en mij in het consult onvolledig geinformeerd) gemaakt. Ik heb hem een berichtje gestuurd, waarin ik heb aangegeven waarom ik niet blij was met zijn handelen (mn omdat ik door zijn handelen veel langer op de uitslag heb moeten wachten en ik alleen naar het ziekenhuis ben gegaan, als ik meer wist, was ik niet alleen gegaan). Hij heeft mij daarna gebeld en zijn excuses aangeboden voor de fout die hij gemaakt heeft. We hebben besproken wat ik graag anders zou willen (gewoon procedure volgen en mij volledig informeren) en daarmee was het voor mij klaar. Ik ben wel extra alert met goed doorvragen door deze situatie.

Ik heb het idee dat je verhaal in de OP niet volledig is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een huisarts je gelijk bij een eerste vraag over afvallen direct doorstuurt.

Er is bijvoorbeeld niet doorgevraagd naar wat je zelf al hebt gedaan? Diëtiste bezocht? Bewegen etc?

Of ben je al vaker met deze vraag bij de huisarts geweest?
En gelijk een ‘klacht’ indienen? Zonder vantevoren een poging te doen de zaak in een gesprek te verhelderen? Wat wil je daarmee bereiken dan? Vind je dat de arts ‘ter verantwoording’ geroepen moet worden voor zijn ‘slechte’ handelen richting jou?

Een dergelijke houding brengt je zelden iets goeds.

ik ben een tijdje terug doorgestuurd naar de poh ggz, door een huisarts die mijn problemen niet al te serieus nam. Dat veroorzaakte veel extra stress. Ik heb wel overwogen daar middels de digitale weg over te klagen bij de huisarts zelf. Maar een officiële klacht bij een derde partij neerleggen, is meer voor wanneer ze je verkeerde been afzetten, niet voor een incidentele verkeerde doorverwijzing. (Wel als het nou echt iedere keer zou gebeuren.)

Heb je weleens nagedacht over een assertiviteitstraining, om te leren goed voor jezelf op te komen?

Je zult waarschijnlijk met die huisarts verder moeten, omdat de meeste huisartsen alleen nog maar patienten aannemen die een bepaalde afstand zijn verhuisd. 

Ik zou het wél klachtwaardig vinden, omdat je dus de relatie sowieso moet voortzetten én om bij jezelf vermijdingsgedrag in de toekomst te voorkomen.

Misschien kan je een afspraak maken om een voorval te bespreken over jouw onnodige doorverwijzing? En uitleggen hoe dat jou heeft geraakt en dat je je nu afvraagt hoe jullie goed verder kunnen? Eventueel schrijf je eerst in de derde persoon voor jezelf op hoe jouw personage dat vindt, om het makkelijker te kunnen verwoorden. 

Okeennu schreef op 05-11-2025 om 12:35:

want een HA wil je over het algemeen graag helpen, maar ze kunnen geen gedachten lezen.

Nou, ik ben zelf weleens bij een arts geweest waarvan ik de indruk had dat die zijn werk alleen maar vervelend vindt. Dat soort types heb je er zeker tussen zitten, zoals in elke beroepsgroep. Daar mag je ook best wel wat van vinden toch?

Zacharias schreef op 17-11-2025 om 13:31:

[..]

Nou, ik ben zelf weleens bij een arts geweest waarvan ik de indruk had dat die zijn werk alleen maar vervelend vindt. Dat soort types heb je er zeker tussen zitten, zoals in elke beroepsgroep. Daar mag je ook best wel wat van vinden toch?

Je projecteeert nu iets wat je zelf hebt meegemaakt op de situatie van Jesper, die overigens zelf niet meer teruggekomen is om de situatie toe te lichten. Dus wat jij van het handelen van jouw huisarts vindt, heeft niet zoveel te maken met de situatie in de OP. 

Zacharias schreef op 17-11-2025 om 13:28:

Ik zou het wél klachtwaardig vinden, omdat je dus de relatie sowieso moet voortzetten én om bij jezelf vermijdingsgedrag in de toekomst te voorkomen.

Wat is de klacht dan? De huisarts heeft doorverwezen naar een specialist en dat heeft Jesper in eerste instantie geaccepteerd, maar na het gesprek bij de specialist wil Jesper diens oplossing niet. Dat kan en dat mag. Dan is de normale gang van zaken dat je teruggaat naar de HA en dan zegt: zo'n operatie zie ik niet zitten, wat zijn er nog meer voor opties? 

Dus vertel, wat is dan de klacht in dit verhaal? 

Waarvoor wil je een klacht indienen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.