Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Is afvallen in de overgang wel een goed idee?

Naarmate de overgang nadert ben ik steeds zwaarder geworden. Ik was altijd een jojo, maar het gaat er niet meer af en ook begin ik inmiddels echt een buik te krijgen.

Ik wil proberen het er toch af te krijgen, alleen ben ik me af gaan vragen of het eigenlijk wel verstandig is? Immers de reden dat je aankomt in de overgang is dat je lichaam extra oestrogenen wil opslaan omdat je eigen productie vermindert.

Als je nu heel veel gaat afvallen, krijg je dan niet het probleem dat je een oestrogeen tekort krijgt met alle gevolgen van dien? Hoezeer ik de buik ook verafschuw, mijn gezondheid vind ik toch belangrijker.


Je veronderstelt dat buikvet gezond is, volgens mij klopt dat niet. Ook opper je dat je lichaam vanzelf doet wat goed voor je is, ook dat klopt niet: de opslag van vet is misschien het beste wat je lijf kan doen onder moeilijke omstandigheden, maar dat wil niet zeggen dat die omstandigheden goed voor je zijn.

Buikvet is niet gezond. Wat je opslaat gaat nergens heen, ja het gaat rond je organen zitten. Ik denk niet dat afvallen alleen de oplossing is. Wat meer bewegen. Pak elke dag de fiets en/of loop een stuk. 

Hoe is nu je voedingspatroon? Beweeg je veel? Buikvet is het meest ongezond, dus dat zou ik niet voor lief nemen. 

Glamourlama

Glamourlama

09-08-2021 om 08:24 Topicstarter

Buikvet is niet gezond, dat weet ik. Maar als je al het vet gaat kwijtraken wat je lichaam juist opslaat voor de oestrogenen, is dat wel een goed idee? Dat bedoelde ik eigenlijk. Maw wat is na de overgang een gezond gewicht?

Glamourlama schreef op 09-08-2021 om 08:24:

Buikvet is niet gezond, dat weet ik. Maar als je al het vet gaat kwijtraken wat je lichaam juist opslaat voor de oestrogenen, is dat wel een goed idee? Dat bedoelde ik eigenlijk. Maw wat is na de overgang een gezond gewicht?

Je moet wel een heel laag vetpercentage hebben wil je geen plek meer hebben om je oestrogenen op te slaan. Daar kom je echt niet zomaar aan. Als je gewoon een normaal, gezond bmi hebt, dan is het prima. Je hoeft geen overgewicht te hebben speciaal voor je oestrogenen. 

Vraagje: ben je al in de overgang of nog steeds in aanloop naar? Misschien is je vraag al bedoeld voor de periode die (over een tijd) komen gaat.
Een goed gewicht NA de overgang is voor vele vrouwen iets anders. Hoe groot ben je? En wat is je bewegingspatroon? Werk je nog en wat voor soort werk doe je? 

Ik denk dat je deze vraag beter aan je huisarts kan stellen. Voor het afvallen zou ik vanwege het jojo effect naar een diëtist gaan en het combineren met bewegen/sporten.

ForsakenCod30

ForsakenCod30

09-08-2021 om 09:45

Volgens mij zoek je een reden om niet te hoeven afvallen

Als je wil afvallen zou ik het nu doen, na de overgang is het nog veel moeilijker om het eraf te krijgen. 

Gizzmoreturns schreef op 09-08-2021 om 09:45:

Volgens mij zoek je een reden om niet te hoeven afvallen

Ik had ook een idee in die richting maar wilde niet zuur overkomen.

Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 09:48:

Als je wil afvallen zou ik het nu doen, na de overgang is het nog veel moeilijker om het eraf te krijgen.

Die ervaring heb ik niet. Tijdens de overgang werken je hormonen je nog langs alle kanten tegen. Ik zit nu in een stabiele fase na de overgang en ben al 26 kilo kwijt. 

redbulletje schreef op 09-08-2021 om 09:53:

[..]

Die ervaring heb ik niet. Tijdens de overgang werken je hormonen je nog langs alle kanten tegen. Ik zit nu in een stabiele fase na de overgang en ben al 26 kilo kwijt.

Wauw!!!!! Hormonen, het zijn rare dingen, ik moet nu toch echt harder werken om op gewicht te blijven terwijl ik daar eigenlijk nooit last van had en dan ben ik ook nog zo'n persoon die elke dag gezond eet en veel beweeg. 

Wel ongelooflijk leuk voor je dat je zo bent afgevallen want zo lang als ik je "ken" is dat toch een worsteling geweest. Wat heb je verandert?

redbulletje schreef op 09-08-2021 om 09:53:

[..]

Die ervaring heb ik niet. Tijdens de overgang werken je hormonen je nog langs alle kanten tegen. Ik zit nu in een stabiele fase na de overgang en ben al 26 kilo kwijt.

26 kilo dat is veel. Knap van jou! 

Als kind zijnde was ik te mager en sinds ik ongesteld was geworden ben ik aan gaan komen. Ik ben eens toen ik half de 20 was 12 kilo afgevallen met Weight Watchers. Daarna wilde ik nooit meer zo dik worden dus als ik wat aan kwam ging ik weer even op dieet met WW of KHA. Dan was het er altijd zo weer af. Ik zit nu ook in de stabiele fase van de overgang en nu lukt het niet goed meer om af te vallen. Een tijd terug heb ik zelfs mijn wijntje laten staan in het weekend en ik woog op maandag precies hetzelfde dan op vrijdag. Dat werkt niet motiverend. Ik weeg nu zo'n 3 kilo meer dan ik zou willen.

Ik eet koolhydraatarm en doe 'n beetje intermittent door globaal enkel tussen 12 en 21 uur te eten. Fysiek gezien heb ik vrijwel nooit honger meer, dus dat is voor mij wel de makkelijkste manier om vol te kunnen houden.

Het risico van afvallen is dat je spiermassa verliest en dat betekent dat je steeds minder kunt eten omdat je minder energie verbruikt. Je vertelde dat je ‘jojoot’ en dit is daarvan een mogelijke oorzaak. 

Heel belangrijk is het dus om je spiermassa op peil te houden en juist dát verlies je als je ouder wordt. Voor het behouden van je spiermassa moet je meer moeite doen naarmate je ouder wordt en dat doe je door (1) meer te bewegen en (2) voldoende eiwitten te eten.

Meer bewegen mag alles zijn, ik heb zelf voorkeur voor veel wandelen als je ongetraind bent en daarna opbouwen naar iets zwaarders ernaast, bijvoorbeeld (liefst met begeleiding) een aantal keren per week krachttraining, dat is namelijk ook heel goed voor je botmassa. 

Voor de eiwitten richtlijn, zie het voedingscentrum. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.