Jouw lijf
Due-scimmie
06-02-2026 om 08:49
Hoe vaak heb jij een bot gebroken?
Aangezien het weer eens zo ver is dat er waarschijnlijk röntgenfoto gemaakt mag worden bij 1 van de kinderen ivm een gebroken vinger was ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij jullie zit?
Ze hebben mijn genen hierin denk ik geërfd 🙈. Voor mijn 6e verjaardag al 2 keer iets gebroken. Inmiddels is daar de afgelopen jaren nog 1 gebroken teen bijgekomen en mogelijk nog wel 1 maar die heb ik nooit laten nakijken.
Jongste heeft keer sleutelbeen gebroken, oudste nu mogelijk een vinger. En man tweemaal pols op 2 plekken en meerdere tenen.
Dus de vraag: Hoe zit dat bij jou?
(Klop het meteen maar af als je zegt nooit😅)
Peiling
Hoe vaak heb jij een bot gebroken?
KillerQueen
06-02-2026 om 10:13
Alleen een voortand na het eten van te krokant gebakken vegetarische shoarma.
Kind 1 was 6 jaar: scheur in spaakbeen, 3 weken gips.
Kind 2: vlak voor 2e verjaardag: op opvang wou ze de grondbox IN klimmen: dat lukte niet helemaal: pols gebroken. Voordeel: ze ging ineens de nachten doorslapen.
En 2 weken geleden wou ze (nog net geen 3 jaar) haar zus nadoen en ook een radslag maken... botje in hand gebroken. 3 dagen drukverband.
Herfstappeltaart
06-02-2026 om 10:48
Ik nooit, man en kinderen ook niet. Oudste wel een keer een elleboog uit de kom.
KnorrendKitten
06-02-2026 om 10:54
iOS vrijdag de 13de mijn scheenbeen gebroken, ik was toen 12.
Op mijn 15de heb ik mijn pols gebroken.
Verder heb ik gelukkig niets gebroken.
Tijgeroog
06-02-2026 om 11:00
Een puntje van een botje in m'n voet. Maar het was niet zo belangrijk, want de enkel was volledig uit de kom, mn voet stond 90 graden gedraaid onder m'n been, dus ik moest toch lang in het gips.
Ik denk een paar jaar terug een teen gebroken, maar dat realiseerde ik me pas onlangs, want hij staat heel erg schreef. Het deed wel lang heel pijn toen. Gelukkig niets mee gedaan indertijd, want het was vlak voor de vakantie en ik ben heel koppig overal gaan wandelen en klimmen.
1 kind een keer een gebroken pink (scheurtje in het bot), verder geen gebroken botten hier in huis.
oudmaarnognietkoud
06-02-2026 om 11:34
Als kind met turnen, spaakbeen en ellepijp gebroken. Middenhandsbeentjes, rechterpols. Vier ribben gebroken met parachutespringen, verkeerd uitgesprongen. Schouderblad gescheurd, auto-ongeluk. Lijkt misschien vaak maar ik ben 60+.
afrodite05
06-02-2026 om 12:05
KillerQueen schreef op 06-02-2026 om 10:13:
Alleen een voortand na het eten van te krokant gebakken vegetarische shoarma.
Kind 1 was 6 jaar: scheur in spaakbeen, 3 weken gips.
Kind 2: vlak voor 2e verjaardag: op opvang wou ze de grondbox IN klimmen: dat lukte niet helemaal: pols gebroken. Voordeel: ze ging ineens de nachten doorslapen.
En 2 weken geleden wou ze (nog net geen 3 jaar) haar zus nadoen en ook een radslag maken... botje in hand gebroken. 3 dagen drukverband.
Ik had "nooit" geantwoord, maar als tanden meetellen: ik ben ooit tegen een paaltje aan gefietst en daarna met mijn voortanden op het asfalt beland. Een klein stukje van een voortand mist dus sinds mijn 11e.
Qua botten nooit iets gebroken, man ook niet. Ik hoop dat het onze kinderen ook bespaard blijft. Dus ik klop af voor vier!
Ysenda
06-02-2026 om 12:24
De optie geen idee want niet geteld staat er niet bij.
Tenen doen ze niet zo veel mee behalve tapen en dat kon ik zelf ook wel op een gegeven moment.
En stressfactoren in je middenvoetsbeentje genezen ook vanzelf.
Egel.
06-02-2026 om 12:30
Nee, nooit iets gebroken. Wel toen ik voorover op de fiets viel (nieuw fijn grind, scherpe bocht) scheurtjes in beide ellebogen. Mijn man moest toen zeker een week mij voeren en mijn billen afvegen. Leuk!
Mijn man had vorig jaar zijn heup gebroken. Heel lastig allemaal.
Mijn zoon heeft een keer zijn pols gebroken, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe....
Mijn dochter is als tiener geschept op de fiets; een auto sloeg af op de rotonde zonder te kijken of er nog een fietser kwam. Daarna wilde hij doorrijden (terwijl ze op zijn kap was geklapt, daar vanaf was gevallen en op het wegdek lag). Vroeg of ze aan de kant wilde gaan (!). Ambulance erbij. Ze had de botjes in haar hand gebroken: drie stuks. Moest helaas worden open gemaakt en er zit nu metaal in haar hand.
Loveparijs9
06-02-2026 om 14:14
ikzelf,gelukkig, nooit iets gebroken. Mijn zoon van 14, vorig jaar beide polsen gebroken binnen een week. Was nog knap lastig.
haarklover
06-02-2026 om 14:39
1 keer een heel klein scheurtje. Het deed even heel veel pijn, en een uur later ging ik toch maar naar het ziekenhuis.
haarklover
06-02-2026 om 14:40
rionyriony schreef op 06-02-2026 om 09:37:
Drie tenen, een voor een en om verschillende redenen. De eerste keer lag ook mijn nagel eraf en alles hevig bloederig.
"Ze" doen hier niets aan behalve desinfecteren. Ik moest ook naar mijn werk en ik kon me nog herinneren hoe ongelukkig ik me toen voelde. Geen stap was pijnloos; je moest toch schoenen aan, En mijn werk was een trap op. En ik had alle vakantiedagen nodig want die waren al ingepland.
Als je tijdens de vakantie ziek bent, mag je de vakantie later opnemen.
haarklover
06-02-2026 om 14:42
MelMel schreef op 06-02-2026 om 10:02:
Oh eigenlijk twee keer. Keertje uitgegleden rennend naar mijn auto omdat ik dacht dat ik verkeerd geparkeerd stond tijdens een nachtdienst en parkeerwacht aan zag komen (stond netjes geparkeerd maar wel een breukje in mijn pols).
En met voet onder voet van vliegerinstructeur komen en dan draaien met een paar meter vlieger aan mijn handen. Dat werd een gebroken grote teen. Diagnose gesteld door collega orthopedie op de OK met voet onder de machine daar omdat het hele team gestoord werd van mijn gejammer over mijn zere teen. Ook na foto geen sympathie.
Fijne collega's!
Of staat in het arbeidscontract van elke arts dat zij/hij nooit ziek mag worden?
lientje69
06-02-2026 om 19:46
Een keer toen ik van een rolsteiger afviel omdat ik man aan helpen was. Dat was gelijk ook mijn eerste en enige keer in een ambulance. Toen brak ik een bot in mijn schouder
Ik heb dat wel gecompenseerd door een herseninfarct op mijn 21ste en 2 hersenbloedingen afgelopen oktober. Vind ik wel genoeg ook.
En bedenk me nu dat ik op mijn 15e een scheurtje in mijn vinger had. Achterovergeslagen met volleybal op school. Maar dat is niet echt breken denk? Zowel, dan heb ik de poll verkeerd ingevuld.