Jouw lijf
Due-scimmie
24-12-2025 om 16:04
Ervaringen Novasure behandeling <40 jaar
Vanochtend bij de gynaecoloog geweest ivm steeds zwaarder wordende menstruatie. Ik zie het niet zitten om de komende 15-20 jaar bloedverdunners te moeten slikken hiervoor.
Nu zijn er eigenlijk 2 opties over: Novasure en hormoonspiraal.
Ik neig naar Novasure want eerder al keer hormoonspjraal gehad en daar reageerde ik niet lekker op. Dat is wel 15 jaar geleden. De gynaecoloog gaf aan dat Novasure ongeveer 10 jaar werkt en niet herhaald kan worden. Over 10 jaar ben ik naar verwachting nog niet in de overgang en dan zou enige optie nog zijn baarmoederverwijdering. Ook kan novasure wel voor buikpijnklachten zorgen rondom cyclus. Of nu dus 8 jaar hormoonspiraal en dan novasure en dan rekt het wel tot overgang verwachtten ze.
Iemand ervaring hiermee die voor zijn veertigste Novasure behandeling heeft ondergaan? Moest het 10 jaar later nog een keer?
Pimpelmees67
24-12-2025 om 16:09
Mijn baarmoederslijmvlies is verwijderd toen ik 43 was. Mijn menstruaties zijn niet helemaal verdwenen maar ik kon het af met een inlegkruisje. Maar ik kreeg op vrij jonge leeftijd last van overgangsverschijnselen en mijn menstruatie is gewoon stilletjes verdwenen.
Due-scimmie
24-12-2025 om 18:13
absor schreef op 24-12-2025 om 16:34:
waarom zou je bloedverdunners slikken als je zo hevig bloedt?
Oeps bedoel. Bloedstollers
MMcGonagall
24-12-2025 om 18:23
Mijn moeder had bloedverdunners en moest daarom juist de prikpil. Daarmee bloed je dan kennelijk ook minder.
Grietje2
24-12-2025 om 18:35
Bij mij was het verwijdering novasure of bloedremmers
Ik heb voor de novasure gekozen.ik was toen 39 en nu bijna 47.
Ik heb geen bloedingen meer gehad sinds 2018. Nou heb ik ook eigenlijk nooit echt krampen gehad, dus daar ook geen last van.
De bloedremmers die ik ervoor heb geslikt tot aan de operatie hielpen heel goed. Als ik dat had geweten was ik daar veel eerder mee begonnen.
Poezenmeisje
24-12-2025 om 20:15
MMcGonagall schreef op 24-12-2025 om 18:23:
Mijn moeder had bloedverdunners en moest daarom juist de prikpil. Daarmee bloed je dan kennelijk ook minder.
Ik ging na mijn bevalling aan de prikpil met de bedoeling niet meer ongesteld te worden.
Vervolgens was ik het ACHT MAANDEN chronisch...
😳
SuzyQFive
24-12-2025 om 20:53
Ik heb Novasure gehad, was wel wat jonger, namelijk 31. Het spiraal ging de eerste keer goed maar de tweede keer niet. Daarom na voltooid gezin Novasure gehad.
Ik ging van 2wk heftig ongesteld naar maandelijks een klein beetje bruinverlies. Wel best veel verklevingen daardoor en dat hebben ze nog een keer helemaal schoongemaakt toen een paar jaar later mijn eileiders zijn weggehaald en daarna bij verwijderen eierstokken konden ze mijn baarmoeder niet meer in. Geen ramp aangezien er zonder eierstokken toch geen menstruatie meer is.
Bij novasure moet je aanvullende anticonceptie gebruiken (ik was gesteriliseerd). Het is veel invasiever dan een spiraal. Ik zou die nogmaals proberen voor je overgaat op Novasure. Novasure kan altijd nog.
Due-scimmie
24-12-2025 om 21:12
Mijn man is gesteriliseerd dus aanvullende anticonceptie is niet nodig. Ik zit ook nog in de onderste helft van de 30.
Dat van eerst hormoonspiraal was ook de optie die gynaecoloog adviseerde. Ik ben gewoon huiverig voor die hormonen.
SuzyQFive
24-12-2025 om 21:41
Van alle hormonale anticonceptie vind ik het spiraal het minst vervelend.
Zeespiegel
24-12-2025 om 23:50
heb je met de gynaecoloog ook over Implanon gesproken? Bevat slechts 1 hormoon. Staat niet als meest betrouwbare anticonceptie te boek, maar vermindert adequaat de menstruatie.
Boarn
25-12-2025 om 05:08
Novasure gehad in 2013, daarna jaren beetje bruin bloed verlies. Laatste jaar weer 2 volle dagen volop ongesteld, dus moet weer aan het maandverband. Lijkt wel alsof de behandeling steeds minder werkt. Ben 45 trouwens.