Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Ervaringen Bakje Geluk

Ik ben vorig jaar 15 kilo afgevallen en heb in eerste instantie vooral de makkelijke winsten gepakt. Kijken welke voeding je kunt inwisselen voor een acceptabel alternatief met minder calorieën.
- Geen vloeibare calorieën, dus water in plaats van SAP, light frisdrank, zoetjes ipv suiker.
- 30+ kaas ipv volvet
- bakolie afmeten met een lepel (1 eetlepel olijfolie bevat 90 cal. Een hele scheut dus al snel 300 (!)
- Friteslijn (Remia) ipv mayonaise
- mager broodbeleg (kipfilet)
- fruit ipv een koekje in de ochtend
- een banaan ipv een koekje in de middag
- snack-a-jack ipv chips
- of noten, maar die afwegen
- pasta en rijst afwegen
- plus alles wat je zelf kunt verzinnen om te besparen

Bereken eerst je BMR en ga dan daaronder zitten. Je zult de eerste weken echt wel trek hebben, maar daar moet je even doorheen.

ToetieToover schreef op 05-06-2026 om 09:58:

[..]

Die chocolade is wat mij betreft helemaal niet nodig om te genieten. Ik geniet van mijn gezonde eten. Genoeg genietmomentjes voor mij, al zal dat voor iedereen anders zijn. Ik vergeet nooit meer die keer dat er een klasgenootje bleef mee-eten. Kind at best veel (ik had slechte eters) en verklaarde daarna: “zo, en nu iets lekkers!” Waarop ik een beetje onthutst vroeg of het eten niet lekker was.

Ik geniet ook van mijn gezonde eten hoor maar als ik even op de rem trap om mijn gewicht wat naar beneden te krijgen kan ik dat blokje pure chocolade bij mijn thee om 20.30 zo missen.

Als ik het mezelf dan wel een keer toesta is het echt intens genieten. 

Bakblik schreef op 05-06-2026 om 18:13:

[..]

Ik geniet ook van mijn gezonde eten hoor maar als ik even op de rem trap om mijn gewicht wat naar beneden te krijgen kan ik dat blokje pure chocolade bij mijn thee om 20.30 zo missen.

Als ik het mezelf dan wel een keer toesta is het echt intens genieten.

Dat snap ik. Niks mis met genieten. Alleen lijkt het mij niet slim om zoiets te zien als een ‘beloning’, dat klinkt alsof je jezelf iets ongezonds gunt omdat je je gezonde eten naar binnen hebt weten te krijgen. Mijn keuze zou zijn mijn gezonde eten lekkerder te maken. Iedereen maakt daarin een andere afweging. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren. Een blokje chocola zou voor mij niet werken. Ik eet die hele reep op en de volgende dag gaat mijn lichaam hetzelfde weer verwachten. Voor mij werkt het daarom beter om helemaal geen tussendoortjes te nemen. 

Bij mij verschilt het ook heel erg per tussendoortje. Chocolade laat ik ook staan, omdat het bij mij een verslavend effect heeft waarvan ik steeds meer wil. Eén speculaasje af en toe lukt dan weer wel.
Ik vind het handig om mijn eigen valkuilen te kennen en daar rekening mee te houden. Mij helpt het ook goed om bij de lunch veel groenten en fruit te eten. Ik heb dan tot het avondeten geen behoefte meer aan een tussendoortje. 

Maandagblues

Maandagblues

06-06-2026 om 08:27 Topicstarter

Bedankt voor al jullie berichtjes!
Ik heb ook mede hierdoor besloten om eerst eens een afspraak te maken met een diëtiste, en de kcal tellen voor nu los te laten. 
Wel om bewustere keuzes te gaan maken, en op te schrijven op welke momenten het niet lukt. 
Even geen programma's meer aanschaffen, maar hopelijk terug naar de basis. 
Het is en blijft altijd een moeilijk iets, maar hoop dat het met behulp van de diëtiste gaat lukken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.