Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Cambridge 1:1 dieet 2021


Caroline73 mag ik vragen wat de reden is dat je het voor je hebt gehouden? 
Ik heb t wel aan iedereen verteld, maar merk dat ik soms nog steeds ongewenst in situaties kom waarin ik geen product neem. Bijvoorbeeld een ochtend afspraak, netjes een product mee voor de lunch. Blijven we toch de middag hangen en borrelen en wordt er een hapje gegeten. Ik neem dan wel de meest gezonde keuze zoals mager vlees met groente en neem geen borrel(hapjes). 
Ik mag morgen weer weten, erg benieuwd wat er af is.

@OTP wat fijn dat je zo genoten hebt! En maar een halve kilo erbij is echt heel netjes. Kun je nagaan wat het dan doet met je lichaam hé, als je eenmaal weer wat gesnaait hebt. Je lichaam vraagt direct om meer..
Maar fijn dat die 0,5kg er weer mooi af is! En inderdaad, compenseren, dat is iets wat we zullen moeten blijven doen om op gewicht te blijven.


Je omschrijft het goed, je moet het niet als straf zien dat je MOET afvallen. Als je het op die manier ziet werkt het gewoon niet. Je doet het voor jezelf, om weer goed in je vel te zitten en natuurlijk en omdat het gewoonweg gezonder is.


Kun je trouwens uitleggen hoe je een nieuwe regel in de tabel zet? Er was nog iemand die mee wilde schrijven (ben even de naam kwijt), maar het lukte mij niet



@Honing
Hoe is het etentje geweest met je vriendinnen? Als je inderdaad de koolhydraten weglaat, zal het echt wel meevallen!
Ik hoop dat de stress wat minder is op het moment.. Stress kan echt vervelend zijn, en maakt dat je niet lekker in je vel zit, gaat snaaien en je daar ook weer rot over gaat voelen.

@Pixymama dat gaat je echt lukken! Gewoon die knop weer om en doorzetten. En probeer te plannen, dat werkte voor mij.
Als ik wist dat ik ’s avonds naar vriendin ging, hield ik daar overdag al rekening mee want ik wist dat ik daar wat zou drinken bijv.
Maar dan is het óf een paar wijntjes, óf water en wat kaas/worstjes bijv. Die keuzes moeten maken is niet altijd fijn, maar wel het beste. Dat zullen we altijd moeten blijven doen. Als we dat niet doen, zijn we zo weer terug bij af Zelfs nu ik opgebouwd ben, is het doordeweeks opletten en aan me schema houden (en eten afwegen etc) en dan in het weekend kan er best wat extra's.



@Caroline, Goed dat je op zulke momenten wel de meest gezonde keuze maakt. Dan ben je al een heel eind!


Je zal vast wel een reden hebben waarom je het niet wilt vertellen, maar ik denk ook dat je het voor jezelf een stuk lastiger maakt.
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt. Als ik niet mee deed, wisten ze waarom en dan vonden ze het nog knap ook. Dat was dan zelfs meteen een trots momentje voor mezelf



@Feliz, Zulke situaties hebben we inderdaad allemaal weleens. En als je het op die manier doet is het toch helemaal prima! Soms kan het eenmaal niet anders, en als je dan toch een bewuste keuze maakt is dat alleen maar hartstikke knap.

Hier gaat het redelijk goed! Druk bezig met klussen aan mijn woning. Ik merkte wel dat ik afgelopen weekend niet goed kon functioneren op enkel crackers, dus ik had wat extra koolhydraten gepakt.


Met zo’n klus weekend is het gewoon lastiger om aan schema te houden. Er wordt frietjes gehaald, want makkelijk tussendoor. Een koekje tussendoor want ik had vreselijke honger (wat ik normaal nooit echt heb). Maar vanmorgen wezen wegen en ik was maar 0,2kg bij.


Stond er niet vreemd van te kijken, ik had vorige week een jurkje aan en vandaag weer broek met shirt etc, dat weegt ook net ietsjes meer .. Daarmee praat ik het mezelf goed


@Caroline: ik kan me voorstellen dat je steeds in lastige situaties terechtkomt als anderen niet weten dat je dit dieet doet. Als ik je een advies mag geven: wees er open over. Je doet dit voor jezelf en mensen zullen altijd een mening hebben. Nu laat je de voortgang van jouw dieet wat je voor jezelf doet nu nog steeds van anderen afhangen. Je mag er echt voor staan: jouw lijn jouw keuze. Dat is even een paar keer slikken maar in mijn ervaring reageren mensen veel sympathieker dan ik vooraf had verwacht. Gun het jezelf!

@Pixymama: Dankjewel, lief van je! Het is voor jou ook binnen handbereik, hoor Het blijft vallen en opstaan, altijd. Mijn zus is jaren geleden veel afgevallen en altijd op gewicht gebleven. Zij vertelde laatst dat ze nog altijd worstelt met haar zelfbeeld en dat eten ook zoveel jaren later nog altijd een kwestie is van bewuste keuzes maken. Ze is er altijd mee bezig. En dat weet ik ook van kennissen/vriendinnen die altijd al slank zijn geweest. Het is niet normaal (of gezond!) om altijd maar te eten waar je zin in hebt. Vrijwel iedereen komt dan aan. 

@Lovely: Als je de OP aanpast kun je op 'tabel' klikken en dan rij invoegen onder/boven of zoiets meen ik. Heel makkelijk!

Die halve kilo was er vanochtend weer aan, maar ben vandaag ook ongesteld geworden. Het sterkt me in mijn idee dat je gewicht geen constante is. Ik ga met mezelf een bovengrens afspreken waarbij ik echt flink op de rem moet trappen (en dan denk ik aan weer een paar dagen stap 1). Ik denk nu aan ergens rond de 64,5 kilo. Eerst maar even mijn lijf goed leren kennen de komende paar maanden om te zien welke standaard fluctuaties er al zijn door hormonen. 

Fijn dat het lekker gaat met klussen! En dat kost ook energie dus mag je best wat extra's! Succes daar!

@Caroline73
Tot nu toe gaat het goed - dag 2 is in the pocket en de eerste anderhalve losse kilo is alweer verdwenen . En dat kostte aardig wat wilskracht, want we waren in een pretpark, dus ik heb géén frites, pizza, wafels, donuts of ijs gegeten en dat wilde ik wel heel graag. Maar de woorden van OTP in mijn achterhoofd hielpen echt: ik wilde geen keuzes maken waar ik bij voorbaat al spijt van had. 
Wat naar dat je het niet aan iedereen kunt vertellen dat je dit dieet doet. Ik vind het in ieder geval knap van je dat je dan telkens de gezondste keus maakt, zelf ben ik dan meer van de 'het is nu toch al mislukt', dus wat dat betreft ben je goed bezig!

@Feliz1990
Voortaan maar standaard 'n extra reep in je tas voor zulke situaties? Wel goed dat ook jij dan weer de gezondste keuzes neemt! Hoe was het op de weegschaal?

@Lovely89
Voor mij voelt het ook een beetje als straf dit - het is al de zoveelste keer dat ik dit dieet doe en ik heb het telkens weer zo ver laten komen . Maar boos zijn op mezelf helpt helemaal niet, dus kan ik het inderdaad beter positief aanpakken en bedenken dat ik dit mezelf gún en alle gezonde keuzes die ik ga maken als ik eenmaal op gewicht ben (EN BLIJF) ook. Dat is veel gezondere mindset. Daar zit nog het meeste werk voor mij. Maar voor nu is de knop om, dus daar ben ik erg blij mee. Gister heeft wat dat betreft wel echt geholpen. Zoals jij het omschrijft wil ik het 'later' ook: doordeweeks een gezonde basis en in het weekend wat losser. Dat lijkt me helemaal prima. Succes met klussen nog!

@OneTrickPony
Je zus heeft vast gelijk! Je zult altijd bezig moeten zijn met gezonde keuzes maken. Ik hoop alleen wel dat het steeds gemakkelijker zal worden. En dat je ergens zin in kunt hebben maar dat het dan prima is om het niet te eten - dat kan de peuter in mij nog niet geloven, haha. Maar het wordt tijd voor 'n volwassen relatie met eten. 
Wat gaaf dat jij nu de kans krijgt om je 'nieuwe' lichaam te leren kennen en uit te zoeken welk gewicht het best bij jou past. Ik hoop dat het gezonde eetpatroon dat jij fijn vindt en het gewicht waar je blij van wordt goed op elkaar aansluiten. 

Vandaag een drukke dag - ik heb m'n ontbijt (een chocoladeshake) al achter de kiezen. Straks naar de kapper, m'n zoon laten vaccineren, bij 'n kennis op visite en vanavond sporten. Ik ben bezig met sporten in mijn systeem te krijgen. Ik wil namelijk drie keer per week sporten, in plaats van altijd maar te roepen dat ik sport stom vind en dan op de bank chips te gaan zitten eten. Daar word ik namelijk niet fitter van. 

Wat ben je goed bezig Pixymama! Geniet bij de kapper vandaag! Fijn om te lezen dat mijn post heeft geholpen. Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht maar heb wel gemerkt dat als ik iets heel-heel-heel graag wilde en er een keer NIET aan toe gaf, dit me veel meer voldoening gaf een dag later dan de keren dat ik wel toegaf. 

Zulke keuzes durven maken geeft ook zelfvertrouwen en je voelt je sterk omdat je zelf de controle houdt. Het is echt lastig en oefenen (en je zal ook een keer de mist in gaan - zo heb ik op vakantie bijna een hele zak chips naar binnen gewerkt ergens tussendoor op de hotelkamer. Niet lekker, niet nodig en voelde me schuldig daarna) maar het wordt steeds gemakkelijker hoe meer positieve ervaringen je hebt. 

Je valt niet dood neer als je geen donut eet in een pretpark. Het is zelfs nog steeds heel erg gezellig en leuk om er te zijn. Die associaties met (vet en suikerrijk) eten moeten alleen wel verbroken worden. Dat doe je door nieuwe associaties te maken bij dat soort uitjes. Zo vond ik de bioscoop zonder cola en popcorn een paar jaar geleden echt ondoenbaar. Die gewoonte heb ik al eerder doorbroken en nu loop ik er straal voorbij.

Vanochtend was ik boven de 64 kilo, denk door mijn menstruatie, maar desondanks toch besloten te ontbijten met een Mocha reep die ik nog in de kast had liggen. Hij smaakte me niks  maar het scheelt de helft aan kcal met mijn normale ontbijt dus even kijken of dit een manier is om even te balansen. 

@Pixymama, hoe is het sporten gegaan? 3x pw is wel echt knap als je dat volhoudt!
Ik ga straks als ik helemaal gesetteld ben, ook thuis sporten. Ik heb een leuke app gevonden, waarmee je elke dag/3x pw met 10 min klaar bent! 

Wat jij aangeeft OTP, is wel echt waar! Als ik ergens was, en ik nam geen koekje/chips bijv dan zeiden sommige zoiets als: Wat knap dat je daar dan vanaf kan blijven. Ik had het er echt wel moeilijk mee, maar op moment van thuiskomen voelde het zó goed dat ik het had kunnen weerstaan!   Dat voelt echt ontzettend goed. 

Hier een weekend vol verjaardagen! Maar ik heb al met mezelf afgesproken hoe ik het ga compenseren. Dus ik hoop dat ik me er ook aan kan houden, want als het vaak (te) gezellig word is het nog wel eens lastig! Maar het is me al vaker gelukt, dus komt nu ook vast goed. Ik wil gewoon heel graag de 54 op de weegschaal zien woensdag Op de weegschaal thuis was het 54,4kg maar er zit wel iets verschil in die bij consulent, dus daarom opletten dit weekend  

Fijn weekend alvast meiden!

Ik ben gisteren bij de weegmevrouw geweest en het viel me niet tegen. Afgelopen weken weer wat af laten leiden door verjaardagen en barbecues, maar toch was de eindstand 96,3. 
Voor de komende weken heb ik vooral ala doel om niet aan te komen en dan gaan we er als werk weer begint weer volop tegenaan.

Ik lees hier over sporten. Dat wordt bij mij ook broodnodig. Het afvallen lukt wel, maar strakker oogt het er momenteel allemaal niet op zonder kleding 

Goedemorgen! Dag 3 is in the pocket en ik had gister na de lunch geen gierende honger meer: hallo ketose! Sporten gisteravond ging prima, het is yin yoga dus dat is niet met zweten, maar met bindweefsel en pezen oprekken. Behoorlijk confronterend, omdat je lief moet zijn voor je lichaam en alleen houdingen moet volhouden die prettig voelen, maar wel heel goed voor mij, denk ik zo. Dus dat ga ik erin houden. 

Vanochtend gewogen (vrijdag is weegdag thuis, dinsdag bij mijn weegmeneer) en de eerste twee losse kilo's zijn er alweer af! Dus nu nog 9 kilo tot streef en 12 kilo tot droom. Ik ben benieuwd waar ik ga uitkomen, of ik mezelf mijn droomgewicht ga gunnen. (Ik merk dat dit soort dingen denken of zeggen niet helpt bij mijn mindset, goed om dat inzichtelijk te krijgen. )

@OTP Ik kan me best voorstellen dat het nu een zoektocht is wat jouw gewicht is, na de vakantie en rondom menstruatie. Hoe gaat het nu met balansen?

@Lovely Ik wil écht mijn best doen om dat te gaan volhouden. Gelukkig vind ik in de sportschool sporten niet enorm vr eselijk en ik heb ook wel 'n afwisselend programma voor mezelf samengesteld, dus ik ga nu alles-op-alles zetten om dit in mijn systeem te krijgen. En dan moet ik mezelf gewoon niet van tevoren afvragen of ik er zin in heb
Hoe ben je van plan die verjaardagen te gaan compenseren? Daar ben ik wel erg benieuwd naar. Ik zie trouwens dat jouw weegschaal mijn absolute droomgewicht aangeeft, terwijl jij véél groter (4 cm, haha) bent dan ik, dus dan zou het voor mij ook moeten kunnen

@Lady_dana Gewoon weer 1,2 kilo eraf vergeleken met de tabel, dat valt zéker niet tegen dan! Hoe ben je van plan je eten te doen om stabiel te blijven? Wel met maaltijdvervangers en af en toe een uitspatting of met 'gewoon' eten? Ik ben echt benieuwd naar jullie eetpatronen. 

Zelf is mijn eetpatroon behoorlijk saai: 's ochtends shake, 's middags reep, 's middags reep, 's avonds shake, haha. Met af en toe, als ik het niet meer uithoud, een koolhydraatarme maaltijd 's avonds in plaats van de shake. Echt weer even back tot basic, dus. Dat wil ik in ieder geval nog volhouden tot ik onder de 58 zit (nog 7,7 kilo) en dan zie ik wel weer verder. Ik moet 6 september pas weer aan het werk, dus tot die tijd heb ik alle tijd om me op mijn dieet te focussen. 

@Lady Dana, super goed! Ik heb je gewicht aangepast in de tabel
Verjaardagen en bbq's zijn ook gewoon lastig! Dat heb ik nog steeds..

@Pixymama, dat gaat je vast lukken! Als ik het ook kan, kan iedereen het  
Het ligt een beetje aan of ik de verjaardag in de avond of middag heb. Als het in de middag is, neem ik maar 1 cracker ipv 2 als lunch omdat ik weet dat zij lekkere taart hebben bijv hahah dus ik ontneem me niets, maar ik maak gewoon een keuze wat ik ga doen. Vaak weet ik wel of bij de een lekkere taart hebben of weer lekkere snacks op tafel. Dan maak ik de keuze voor mezelf of ik pak een stukje taart, of ik neem geen taart maar ik snoep zo af en toe iets lekkers. Ik probeer dan wel veel water te drinken (vooral in combi met wijn). 

Mijn eetpatroon was in stap 1 ook super saai, maar wel duidelijk. Smorgens en smiddags een shake, avondeten groente + vlees, 's avonds bij de tv een reep. Die reep neem ik overigens nog steeds bijna elke avond! Is mijn snoep momentje. En ik zit er vol van dus geen kans op meer gesnoep!

Het eetpatroon dat ik nu heb is zo:
O: 1 moutbrood halvarine met appelstroop
L: 2 crackers, 1 met kaas + 1 met kipfilet (2 plakjes)
T: stuk fruit
A: Groente+vlees (op maandag en donderdag eet ik 100gr macaroni/rijst) en bakje yoghurt
T: reep 

+2,5ltr water (met smaakje van het dieet)

@Pixy als je in de tabel wilt, zou je dan nog even je gegevens willen sturen? 
Ik weet dankzij OTP nu hoe het werkt

Lovely89 schreef op 30-07-2021 om 11:53:

@Pixy als je in de tabel wilt, zou je dan nog even je gegevens willen sturen?
Ik weet dankzij OTP nu hoe het werkt

Graag! Lengte: 1.52, Start: 75,7 Streef: 55 Afgevallen: 10 Nu: 65,7

Ik houd mijn thuisweegschaal aan en ik weeg op vrijdag. 

@Lovely Dus je kiest óf óf en niet én én - volgens mij is dat inderdaad het hele systeem, hè? Merk je nu ook dat dat makkelijker gaat of blijft het een struggle? En heb je honger met je eetpatroon nu, of valt dat heel erg mee?

Top! Je staat erin

Klopt, vooral nu ik nog wel wat kwijt wil maak ik keuzes. Maar ik denk dat dat altijd zal moeten blijven. Dat is iets waar ik nog achter moet komen, wat ik wel en niet kan. Op sommige momenten blijft het moeilijk hoor, dus als ik toch een stuk taart gekozen heb, en nog zin heb in iets wat op tafel sta, pak ik dan een blokje kaas of wat komkommer. Zodat het niet meteen te gek gaat worden. We hebben helaas levenslang, dus zullen altijd keuzes moeten maken..

Ik heb eigenlijk geen honger nee, maar ik drink wel veel water. Dus als ik merk dat ik wat hongerig wordt, of trek krijg, neem ik even snel een goed slok water. Maar ik rook ook, dus een sigaretje is dan ook wel handig om soms m'n hongergevoel te stillen (heel slecht I know..) Ik zit nu aan zo'n 1000kcal per dag, prima om nog mee af te vallen. Maar om straks stabiel te blijven moet ik wel wat meer gaan eten. Dus dan een boterham extra of zo. Maar zover ben ik nog niet, dus even kijken hoe mijn lichaam straks reageert.

Er wordt hier lekker geschreven dames, fijn!

Het balansen vind ik nog erg spannend. Ik heb een vast menu van om en nabij de 1600/1700 kcal per dag. Ik sport nog altijd niet maar probeer ter compensatie wel 10.000 stappen per dag te zetten. Volgens mijn sporthorloge verbrand ik op die manier 1800-2000 kcal per dag. Dat betekent dus dat ik doordeweeks wat kcal 'spaar' zodat ik in het weekend wat extra's kan eten. Op vakantie is dat gelukt, en nu wordt het oefenen met de gewone weekenden thuis. Want wanneer is een gelegenheid speciaal genoeg om een taartje te eten, of een wijntje te nemen? Ik blijf het spannend en lastig vinden. Voornamelijk omdat ik bang ben dat als de beer eenmaal los is ik het weer moeilijk terug kan oppakken na het weekend. 

Het helpt niet dat mijn hormonen in de war lijken zijn omdat ik sinds kort geen hormoonspiraal meer heb en bij deze menstruatie lijk ik wel een bodemloze put. Ik blijf alles afwegen en tellen, ook de (extra) chocolade die ik heb gegeten gisteren  maar ik zou wel een paard op kunnen. Ik moet echt weer meer gaan sporten zodat ik ook wat meer kan eten op een dag. 

Dat roken heeft mij ook echt door de eerste maanden heen geholpen Lovely! Dat probeer ik nu ook te laten maar ik vind het afschuwelijk. Ik weet dat het niet gezond is maar ik vind het elke dag een strijd, nog meer dan het niet-eten. 

Oeh, roken! Daar ben ik ook zó verslaafd aa geweest.

Ik snap jouw struggles wel, OTP, je moet natuurlijk gaan vertrouwen op jouw eigen gevoel en dat is vast een dingetje.

Goed te horen dat jij geen honger hebt Lovely, ik leef nog wel echt van maaltijd naar maaltijd met ‘n rammelende buik. Dat vind ik erg jammer, maar het is even niet anders. Behalve honger, voel ik me verder ‘n stuk fijner dan vorige week toen ik me nog volpropte. Ik verheug me erg op een balans ik de toekomst, dus ik hoop dat jullie ons blijven meenemen in jullie zoektocht! 
Wegen jullie in goede weken ook elke dag? Hier was er vanochtend weer vier ons af. Jeuj! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.