Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Buikvet verliezen zonder teveel af te vallen.

Al mijn hele leven worstel ik met mijn gewicht. Met een uitschieter naar 115 kilo (ik ben 1,70). In totaal, met ups en downs zit ik nu al een tijd op een stabiel gewicht van zo'n 72 kilo. Soms 2 kilo zwaarder, maar best wel stabiel.

Buikomvang is nog niet goed, bijna 100 cm en ik heb vrij grote borsten (cup e).

Mijn relatie met eten is nog steeds niet gezond. De hoofdmaaltijden zijn gezond genoeg, maar ik ga de mist in met tussendoortjes. Zoals mijn hele leven al. Gelukkig blijf ik in balans door veel te sporten: elke dag minstens 20.000 stappen, 3-4x in de week in de sportschool, 2x per dag een half uur fietsen. 

Toch voelt dat buikvet nog niet goed, hoewel ik mezelf ook niet meer dik mag noemen. 

Wat ik nu doe om het snaaien te voorkomen is IF, ofwel: eten tussen 12.30 - 21.00. Dit werkt best aardig, maar ik blijf maar die tussendoortjes grijpen. Nu dus weer bezig met grotere maaltijden met goede voedingsstoffen zodat ik langer vol zit.  

Ik wil echter ook niet te streng zijn, want ik wil niet heel veel minder dan 70 kg wegen. Dat staat niet in verhouding met mijn borsten. Dat valt nu al op, en dan nog meer. 

Kortom: Ik blijf het maar lastig vinden. Wil niet te streng zijn wat voeding betreft, maar het mag allemaal wel wat strakker. Tips? 


Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Prima gewicht: lengte 1.67 en 61 kilo. Is 76 kilo geweest, dat was te zwaar en het 'vet' zat overal. Nu is overal het vet weg (en dat moet echt niet nog dunner worden), maar buik blijft. Minder dan eerst, maar toch te dik.
Dus ik lees mee.

Wat doe je in de sportschool? Goede krachttraining kan helpen om er niet ‘dunnetjes’ uit te gaan zien. Als je afvalt, gaat er ook vet weg uit je borsten, die krimpen echt wel mee. Dat is namelijk na ‘hardnekkig buikvet’ de meest geuitte klacht in de sportschool.

Houd eens bij met behulp van een app of je echt 30 gram voedingsvezel binnenkrijgt en 60 gram eiwitten. Beperk de hoeveelheid koolhydraten door deze alleen uit peulvruchten, fruit en volkoren producten te nemen.


Hier nog meer goede tips: https://www.dietist-tom.be/2020/09/09/buikvet-verbranden-7-bewezen-tips/

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 18:22 Topicstarter

ToetieToover schreef op 01-11-2021 om 18:20:

Wat doe je in de sportschool? Goede krachttraining kan helpen om er niet ‘dunnetjes’ uit te gaan zien. Als je afvalt, gaat er ook vet weg uit je borsten, die krimpen echt wel mee. Dat is namelijk na ‘hardnekkig buikvet’ de meest geuitte klacht in de sportschool.

Houd eens bij met behulp van een app of je echt 30 gram voedingsvezel binnenkrijgt en

2x in de week krachttraining (Circuit en Pump), soms 3x en 1-2 keer per week boksen. Bij dat boksen is kracht gecombineerd (wel zonder gewichten). Maar zit al ja-ren op dezelfde gewichten. 

Hoe oud ben je? Ik heb heel mijn leven amper buikvet gehad, hoe dik de rest ook was, en nu dus wel (sinds ik ca 47 was).

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-11-2021 om 18:26

MMcGonagall schreef op 01-11-2021 om 18:25:

Hoe oud ben je? Ik heb heel mijn leven amper buikvet gehad, hoe dik de rest ook was, en nu dus wel (sinds ik ca 47 was).

Dat klinkt herkenbaar. Sinds halverwege de veertig is mijn postuur bij gelijk gewicht helaas flink aan het veranderen.

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 18:28 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 01-11-2021 om 18:25:

Hoe oud ben je? Ik heb heel mijn leven amper buikvet gehad, hoe dik de rest ook was, en nu dus wel (sinds ik ca 47 was).

29 

vrouw92 schreef op 01-11-2021 om 18:22:

[..]

2x in de week krachttraining (Circuit en Pump), soms 3x en 1-2 keer per week boksen. Bij dat boksen is kracht gecombineerd (wel zonder gewichten). Maar zit al ja-ren op dezelfde gewichten.

Als je daar aan je max zit, zou ik toch nog eens kijken naar je voeding, slaap en stress. 

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 18:34 Topicstarter

ToetieToover schreef op 01-11-2021 om 18:29:

[..]

Als je daar aan je max zit, zou ik toch nog eens kijken naar je voeding, slaap en stress.

In het sporten zit het zeker niet. Zit echt in voeding. Ik ben alleen bang dat als ik weer heel erg streng ga zijn, het 1: niet vol ga houden en 2: er teveel kilo's afgaan, waardoor de verhoudingen niet meer kloppen. 

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 18:35 Topicstarter

Dus alle tips voor voeding... en vooral het laten staan van tussendoortjes zijn zeer welkom! Ik ken er al vele gelukkig. 

54 jaar en op mijn dunst. Weeg 63 kg. In het verleden 100 kg. Doe IF, eet pas tegen 15 uur. Sporten, wandelen: doe ik op nuchtere maag, dus op vetverbranding. Mijn buik is ongeveer verdwenen

plaatselijk vet verbranden gaat niet. Dus als je je voeding aanpast zal er wel iets gebeuren, maar niet gegarandeerd op je buik. Als je het echt puur lokaal weg wil hebben zijn (denk ik) alleen ingrepen als liposuctie een oplossing.

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 19:29 Topicstarter

Dorestad schreef op 01-11-2021 om 19:07:

54 jaar en op mijn dunst. Weeg 63 kg. In het verleden 100 kg. Doe IF, eet pas tegen 15 uur. Sporten, wandelen: doe ik op nuchtere maag, dus op vetverbranding. Mijn buik is ongeveer verdwenen

Knap, om pas tegen 15.00 te gaan eten! Vindt 12 uur al een pittige uitdaging met een uur wandelen, half uur fietsen aan beweging + een bewegend beroep. Met veel drinken lukt het meestal wel. 

Bij mij lijken ongezonde vetten zich ook al snel op te hopen op m’n buik(je). Het enige wat hier helpt, is stoppen met ongezond eten. Dus: 
- bij snaaitrek alleen maar fruit (wat druiven, appel met kaneel) of rauwkost; af en toe een hand rauwe noten 
- ter afleiding thee met een smaakje (kaneel, appel, dat soort smaken) 

Wat mij helpt, is vooraf een eetlijstje maken en dus echt alleen eten wat erop staat. Maaltijden vooraf plannen dus, inclusief (gezonde) tussendoortjes. Op het Viva-forum was er een tijdje zo’n eetlijstjes-topic, dat hielp mij echt. 

vrouw92

vrouw92

01-11-2021 om 19:50 Topicstarter

-Nienke- schreef op 01-11-2021 om 19:43:

Bij mij lijken ongezonde vetten zich ook al snel op te hopen op m’n buik(je). Het enige wat hier helpt, is stoppen met ongezond eten. Dus:
- bij snaaitrek alleen maar fruit (wat druiven, appel met kaneel) of rauwkost; af en toe een hand rauwe noten
- ter afleiding thee met een smaakje (kaneel, appel, dat soort smaken)

Wat mij helpt, is vooraf een eetlijstje maken en dus echt alleen eten wat erop staat. Maaltijden vooraf plannen dus, inclusief (gezonde) tussendoortjes. Op het Viva-forum was er een tijdje zo’n eetlijstjes-topic, dat hielp mij echt.

Doe ik inderdaad ook, maar de snaaitrek wint. Daar moet ik me echt even strak aan ga houden. En kijken wat dat doet? Voel me soms wel een controlfreak met al dat geplan.. Om even een voorbeeld te geven van mijn dagmenu voor morgen inclusief beweging

12.30: Groene smoothie banaan, spinazie, mango, citroen, zadenmix, green juice, komkommer. + 2 volkoren broodjes met smeerkaas  
15.30: 2 gekookte eieren 
18.00: Salade met spinazie, rode biet, komkommer, augurk, falafel
20.45: Barebell 


Beweging: 

05.45: 6,5 kilometer wandelen 
Fietsen naar mijn werk heen en terug
Half uur lunchwalk 
Een uur boksen
2x 20 minuten lopen naar de sportschool. 


Oh ja, ik woon alleen, dus hoef met verder niemand rekening te houden. 

Krachtsport en vooral benen trainen dus squats, front squats of goblet squats, trusters, kettelbel swings, walking lunges of bulgarian split squat naast de cardio of iets minder cardio en dan focus op kracht en benen trainen. 





Ik zou juist geen calorien drinken dus geen frisdanks, sap of smoothies en geen suiker in de thee/koffie. Calorien drinken gaat snel en je bent niet verzadigd. Die calorien vervangen voor water, thee/koffie zonder suiker is al winst op zich. Een kleine aanpassing met direct resultaat. 

Door krachtsport in combi met hiit en gezonde voeding ben ik 3 maanden 10 cm van mijn buik kwijtgeraakt. Veel groente eten en eiwit bij elke maaltijd dus vis, een ei, mager vlees of een blikje tonijn door de salade. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.