Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Buikomvang/buikomtrek/middelomtrek meten?

Sinds de coronacrisis ben ik niet zozeer aangekomen qua kilo's (+/- 2 kilo) maar ik merk dat ik wel een groter buikje gekregen heb. Nu wilde ik weten of ik daar qua gezondheid iets aan zou moeten doen maar ik kan dat niet goed terugvinden op internet.

De termen middelomtrek, buikomtrek en buikomvang worden door elkaar gebruikt.
Qua gezonde waardes voor een vrouw kom ik tegen tussen de 68 en 80 cm moeten zijn.

Mijn middelomtrek is rond de 75 (draag ook bh's maat 75) maar als ik mijn buik meet, dan is hij 90cm. Waarom is je middelomtrek van belang? Daar zit je buik toch niet?

Is er iemand die dit wel begrijpt?

Hoe ouder je wordt (man 50+, vrouw na de overgang), hoe meer vet je ontwikkelt. Heeft met hormoonhuishouding te maken. 

Je moet meten tussen je onderste rib en je bekkenbot. Niet stiekem je adem inhouden 


🤭.

De omtrek zegt iets over de hoeveelheid vet die binnenin je lijf om de organen heen zit. en dat geeft weer aan hoe gezond/ongezond dit is. Hoe minder hoe beter (tot natuurlijk een ideaal minimum).

De Hartstichting en Het Voedingscentrum geven uitleg.

Waar je moet meten is inderdaad niet de dikste plek (maar ook niet de dunste).

WickedCurlew89

WickedCurlew89

23-07-2021 om 11:57

Je meet tussen onderste rib en bovenkant heupbot. Dat is meestal ongeveer twee vingerdiktes boven je navel.

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 11:31:

Je moet meten tussen je onderste rib en je bekkenbot. Niet stiekem je adem inhouden


🤭.

De omtrek zegt iets over de hoeveelheid vet die binnenin je lijf om de organen heen zit. en dat geeft weer aan hoe gezond/ongezond dit is. Hoe minder hoe beter (tot natuurlijk een ideaal minimum).

De Hartstichting en Het Voedingscentrum geven uitleg.

Het maakt natuurlijk wel uit of je je adem inhoudt aan het begin of aan het eind van de ademhaling. Aangezien je niet wil weten hoeveel je buikomvang toeneemt omdat je je longen hebt gevuld, meet aan het eind van de ademhaling en dan mag je tijdens de meting echt wel even je adem inhouden.

Auwereel schreef op 23-07-2021 om 13:09:

[..]

Het maakt natuurlijk wel uit of je je adem inhoudt aan het begin of aan het eind van de ademhaling. Aangezien je niet wil weten hoeveel je buikomvang toeneemt omdat je je longen hebt gevuld, meet aan het eind van de ademhaling en dan mag je tijdens de meting echt wel even je adem inhouden.

Ja dat klopt. Ik heb begrepen dat je even goed moet doorademen en daarna rustig ontspannen. Maar helemaal precies meten lijkt me haast onmogelijk.

Je kunt ook de heup-taille ratio gebruiken:
Heupen meten op het breedste gedeelte
Taille meten op het smalste punt bij de knik als je zijwaarts buigt.

Taille : Heup = heup-taille ratio

Vrouwen normwaarde onder 0.80 is goed.
Mannen onder 0.95.

waar je je bh omtrek meet is niet je middel.
Alle namen die je noemt zijn gewoon hetzelfde meetpunt, wat hierboven ook al werd geschreven. Als je dat lastig vindt kan je ook een cm boven je navel meten. 

Sassenach schreef op 23-07-2021 om 13:43:

Je kunt ook de heup-taille ratio gebruiken:
Heupen meten op het breedste gedeelte
Taille meten op het smalste punt bij de knik als je zijwaarts buigt.

Taille : Heup = heup-taille ratio

Vrouwen normwaarde onder 0.80 is goed.
Mannen onder 0.95.

Hmm. Dat lijkt me niet heel precies voor vrouwen die naar verhouding brede heupen hebben (niet door vet maar door botstructuur), of juist relatief smalle.

alhambra

alhambra

23-07-2021 om 19:53 Topicstarter

Ik heb hem door. Bedankt!

Sassenach schreef op 23-07-2021 om 13:43:

Je kunt ook de heup-taille ratio gebruiken:
Heupen meten op het breedste gedeelte
Taille meten op het smalste punt bij de knik als je zijwaarts buigt.

Taille : Heup = heup-taille ratio

Vrouwen normwaarde onder 0.80 is goed.
Mannen onder 0.95.

Wat een onzin. Dit zegt niks over hoe dik of dun je bent. Het zegt wel wat over je hormonen en hoeveelheid oestrogeen en daarmee de verdeling van vet. Waarbij je met meer vet rond je middel meer kans hebt op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Maar dat is een ietserr genuanceerde interpretatie dan alleen maar te dik of te dun. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.