Huis, tuin en keuken
Due-scimmie
23-08-2025 om 17:21
Woon je in een fijne wijk?
Van de week toen ik naar huis liep nadat ik de kinderen naar school had gebracht besefte ik me weer hoe fijn ik onze wijk vind om te wonen. Iedereen groet elkaar, ze houden rekening met spelende kinderen, ze organiseren eens per jaar Halloween voor alle kinderen en als er eens iets is weten we elkaar te vinden.
Nu net geleerd in Wat vind jij raar topic dat niet iedereen groeten fijn vindt
.
Wonen jullie in een fijne buurt? En wat maakt het fijn of juist niet?
Herfstappeltaart
24-08-2025 om 07:59
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 18:26:
Ja hoor. eenvoudige (rijtjes)eengezinshuizen, veel groen, veel parkeergelegenheid en hele fijne buren.
Ik zie iedereen wat meer info geven dus nog een aanvulling: 5 minuten fietsen/tien minuten lopen naar een handig winkelcentrum met Lidl, Jumbo, kapper en apotheek, 10 minuten fietsen naar strand en duinen. De wijk ligt tussen twee provinciesteden in, de ene 10 minuten fietsen, de andere een kwartiertje. Als ik 10 minuutjes wandel loop ik heel landelijk tussen de weilanden. De straten zijn heel breed met eigen oprit voor de auto en aan de achterkant staan geen huizen, dus helemaal vrij zicht. Het is huur, maar we wonen enorm naar ons zin hier. Mede te danken aan buren die vrienden geworden zijn.
De buurt is een mix van koop- en sociale huurwoningen. Zowel gezinnen als 55plus.
BlairW
24-08-2025 om 08:47
Wij wonen in een hele fijne wijk op een goede plek. De buren en mensen iets verderop kennen we en we maken wel eens een praatje. Gaan niet bij elkaar op de koffie verder. Het is groen, er is genoeg parkeerplek, weinig herrie, meestal juist rustig, dichtbij uitvalswegen, supermarkt is 10 minuten lopen, centrum (met bijvoorbeeld een HEMA, Kruidvat, Bruna, wat kledingwinkels, juwelier, kaasboer, slager, bakker, niet super uitgebreid allemaal) is te lopen maar met de fiets is het 5 minuten, grote stad is vlakbij en als ik de straat uit loop sta ik op de dijk. Wijk uit lopen en ik sta in de polder. Aan de andere kant van de dijk is een recreatieplas, die is zowel lopend als fietsend makkelijk te bereiken vanaf ons. Tja, eigenlijk heeft deze wijk alles. Zowel qua ligging als de buurt zelf en de mensen die er wonen 
Qua huizen is het hier heel gevarieerd trouwens. Er staan vrijstaande villa’s, grote 2-onder-1-kap met oprit en garage, gewone rijtjeswoningen (huur en koop) maar ook 3-hoog flatjes van de woningbouw en er is langs de dijk een kamp. Wij wonen daar vlakbij, maar hebben er nooit last van. Zijn juist de netste mensen! Die bellen tenminste aan of ze iets uit je bouwcontainer mogen hebben ipv het er uit te jatten zeg maar
dus ja, heel gemêleerd qua bewoners hier. Gezinnen, ouderen, expats, noem maar op.
Knutselkei
24-08-2025 om 09:12
Ik woon in een fijne wijk aan de rand van het dorp. Achter ons is de dijk met een klein bos,volkstuin en daarna beschermd natuur gebied. Zeggen buren gedag, pakken pakketjes aan,maken soms een praatje. Verder niks, das prima. We hebben een hele lange rondlopende straat met vrijstaande huizen, 2 onder 1 kap en een flat voor ouderen verderop.
Supermarkten in de buurt, kleine HEMA, Action en 2 Kruidvatten ( wie dat heeft bedacht) qua is kleding er weinig.
Woon hier rustig.
GroenTuintje
24-08-2025 om 10:05
opvallend dat hier veel mensen in een fijne wijk wonen. Ik woon bij een stad waar het bijna uitzonderlijk is om in een fijne wijk te wonen
meeste wijken zijn achterstandswijken of ze zijn juist heel onbetaalbaar.
Loeki72
24-08-2025 om 10:22
Ik vind mijn wijk wel fijn. Je bent zo in het centrum en zo buiten de stad. Ik baal er alleen van dat ik precies tussen 2 grote gezinnen woon. Maar dat ligt niet aan de wijk. Mijn wijk heeft ook veel natuur. Op 500 meter loopafstand is een mooie plas met een klein natuurgebied.
wild-flower
24-08-2025 om 10:25
Fijn plantsoen , fijne buren , winkels dichtbij , groene parken dichtbij , recreatiemeer dichtbij , goed openbaar vervoer dichtbij , fijne fietsroutes dichtbij .
Alleen af en toe overlast van middelbare school in de buurt . Nu niet want vakantie .
Hier doen wij trouwens wel aan groeten , bekenden en onbekenden .
Herfstappeltaart
24-08-2025 om 10:50
GroenTuintje schreef op 24-08-2025 om 10:05:
opvallend dat hier veel mensen in een fijne wijk wonen. Ik woon bij een stad waar het bijna uitzonderlijk is om in een fijne wijk te wonen
Misschien voornamelijk rond de ècht grote steden? Ik woon in de provincie en daar valt het reuze mee. Wel fijn dat de meesten tevreden zijn. Het lijkt me echt heel vervelend om ergens te moeten wonen waar je het helemaal niet naar je zin hebt.
MMcGonagall
24-08-2025 om 10:58
Mijn vader woont in een achterstandswijk, ik las toevallig van de week dat 80% van de bewoners in de wijk in aanmerking komt voor een speciale pas (max 130% van het minimumloon als gezinsinkomen). Desondanks heeft hij het prima naar zijn zin en hoor ik hem alleen klagen over dat alle vrijkomende woningen worden gevuld met statushouders. Ik snap dat ook wel. Die mensen hebben vaak geen werk en nemen veel kinderen mee, die de hele dag buiten zijn. Er is niet echt speelgelegenheid in de buurt, want het was een verouderende wijk, dus ze rennen door het plantsoen en halen rottigheid uit.
BlairW
24-08-2025 om 11:13
Onze wijk is ook onbetaalbaar hoor. Gewoon rijtjeshuis van 110m2 en perceel van 135m2, €475.000. Wel randstad hier, ik woon vlak bij 1 van de 4 grote steden. Maar dat maakt mijn wijk niet ineens minder fijn natuurlijk
ik heb hier al een huis (2e in deze wijk inmiddels, woon bijna 9 jaar in huidige huis en is inmiddels ruim verdubbeld in prijs), dus de huizenprijzen zijn voor mij niet van invloed op het woongenot verder.
MMcGonagall
24-08-2025 om 11:20
De gemiddelde huizenprijs in Nederland is momenteel 475.000. Dat krijg je alleen gefinancierd met een inkomen van om en nabij 100.000 euro. Dan heb je het dus al snel over tweeverdieners die al even aan het werk zijn of doorstromers. De huizen in mijn straat zijn over het algemeen iets goedkoper dan gemiddeld. Omdat het een oude wijk is, wonen er mensen die het ooit hebben gekocht met één modaal salaris, alleenstaanden met een goed inkomen, jonge tweeverdieners en mensen zoals mijn buren die gespaard hebben en beide iets beneden modaal verdienen.
FaithfulDuck87
24-08-2025 om 12:19
ik woon in een fijn dorp, in een straat vlakbij het centrum. Nu zijn hier niet veel winkels meer, maar op 10 min rijden ben ik in een stad en daar is alles te krijgen. Het dorp is fijn, er wordt van alles georganiseerd, heb goed contact met de buren, het is een groen dorp. Ligt centraal, ben overal waar ik regelmatig moet zijn binnen een half uur.
Enigste nadeel is hier in de straat dat er 2 basisscholen staan, wat in de piekmomenten veel overlast geeft met auto's.
Broodjebrie
24-08-2025 om 12:27
ik ben hier 2,5 jaar geleden naartoe verhuisd en ik woon echt zo fijn! Grote plaats vlakbij de Utrechtse heuvelrug. Ik loop zo het centrum in, ik kan hier vlakbij sporten, paar stations dus qua OV zit ik hier fantastisch. Ik woon in nieuwbouw dus iedereen die hier woont zijn zo'n beetje tussen de 25 en 45 jaar. Met een paar buren heb ik goed contact.
oudmaarnognietkoud
24-08-2025 om 12:41
Ja ik woon in een fijne wijk. Heel veel groen, supermarkt op loopafstand. Sportschool, sauna, winkelcentrum op fietsafstand. De meeste mensen groeten elkaar. Ik kom weinig bij de buren over de vloer, bewust, maar wij maken regelmatig een gezellig praatje.
Ik ben een tevreden mens.
Het enige wat mij ergert is dat bewoners soms sigarettenpeuken en andere rommeltjes over het balkon gooien. Geen hele bergen hoor maar omdat het verder best netjes is valt dat des te meer op.
Vorige jaar heb ik besloten om mij daar niet langer aan te ergeren. Een vuilgrijper aangeschaft en ik loop een keer in de week, of vaker als nodig is een rondje om de flat en ik raap de boel op.
Dan word ik ook wel aangesproken door bewoners en ik hoop dat er zo toch wat bewustwording ontstaat.
Maar verder geen klachten.
Rockstar
24-08-2025 om 14:33
Hier ook hoor. In mijn stad heb je 3 goede wijken die onbetaalbaar zijn, als in 5-7 ton voor een rijtjeshuis van 100m2 voor de slechtste lokatie binnen die wijken, een miljoen+ voor de beste lokatie binnen die wijken. Mijn appartement staat in het beste stuk waar de huizen een miljoen zijn, mijn appartement zelf is minstens 5 ton waard (107m2). Een naaste buuf is voor 570 ton verkocht (die is net zo groot als de mijne maar op de hoek en met een kleiner balkon die op de parkeerplaats uit kijkt in plaats van de mooie binnentuin) en de grotere appartementen (120m2) gaan voor 7 ton+.
En dan heb je het centrum wat ik als geboren en getogene zijn charme vindt hebben maar waar outsiders niet dood gevonden willen worden, wat ik snap, want ik kan het met de beste wil van de wereld niet mooi noemen. :’) Praktisch is altijd hoe ik het omschrijf, want omdat het in de jaren 70-80 gebouwd is, is het zeer auto vriendelijk. Dan de oude dorpskern wat een echte volksbuurt is. Daarna 2 wijken die typisch jaren 70 zijn en best oké, gewoon voor Jan Modaal met huizen van rond de 4-5 ton maar ikzelf vind de bouwstijl echt heel lelijk. En dan zijn er de 4 pauper wijken waar je niet dood gevonden wil worden waar veel flats staan. Typische vergane glorie, ooit na de oorlog goedkoop gebouwd voor gezinnen maar alle oude garde trekt weg en er komen buitenlanders en tokkies voor in de plaats.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.