Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Woody op bezoek 😡

Ik woon in een bosrijk gebied. Hartstikke leuk, eekhoorns en egels en zo, maar de laatste weken erg last van een bonte specht, die de boeidelen van het huis heeft ontdekt. ‘s Ochtends onwijs lawaai en inmiddels 3 gaten. Afgezien van een buks, hoe krijg ik dat beest weg?




Oh sorry... 
Misschien een metalen plaat ervoor? Maar dat zal wel wat werk zijn... 

Een specht 

Maar ik snap dat het heel vervelend is hoor. Inderdaad misschien iets ervoor timmeren?

Oei, heb je insecten in je dak? Het diertje zal er waarschijnlijk wel iets lekkers vinden 😬.

Een pindakorfje ophangen. Dan probeert hij hopelijk niet meer de insecten te vangen die daar kennelijk zitten. Hier zit de specht alleen nog maar aan het korfje. Oke eerlijkheidshalve roffelt hij soms ook nog even aan de boom waar het in hangt. 

specht2%2B%282%29.jpg


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-11-2021 om 14:25

Tja, dat krijg je als je in een hutje ver van de bewoonde wereld gaat wonen.
Ruilen?

Drakenvlieg schreef op 08-11-2021 om 13:54:



Oh sorry...
Misschien een metalen plaat ervoor? Maar dat zal wel wat werk zijn...

Dat helpt dan wel voor de gaten, maar niet voor het lawaai. Hier een specht die het heerlijk vindt om tegen metaal te tikken. Ik dacht de eerste keer dat onze verwarmingsbuizen op hol waren geslagen en dat we de verwarming bij moesten vullen, maar dat bleek dus ook een Woody te zijn. Vooral in het voorjaar hebben we er last van. Ik heb dus helaas geen oplossing.

Nee hoor, daarvoor hoef je niet in een hutje in de bush te wonen. Hier in een redelijk groen deel van een stad in de Randstad had ik op een gegeven moment ook een specht die een roffel op mijn kunststof boeiplaat gaf. Gelukkig had-ie het snel gezien, maar ik hem ook, we keken elkaar een poosje aan, door het raam. Gelukkig vindt-ie bomen leuker.

Wieder schreef op 08-11-2021 om 14:10:

Oei, heb je insecten in je dak? Het diertje zal er waarschijnlijk wel iets lekkers vinden 😬.

Ze maken niet alleen herrie bij het eten zoeken, ze hebben nog veel meer redenen: een partner zoeken bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk prima als je als specht in staat bent flink wat herrie te maken, het draagt lekker ver en je maakt helemaal de blits.

https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/specht

Je bent in een bosrijk gebied gaan wonen, heel bewust.  Natuurlijk leven daar allerlei diertjes, waaronder spechten. 
Ik kan begrijpen dat je ze vervelend vindt maar; waar kunnen die vogeltjes nog heen? 

Waar ze nog heen kunnen? Naar de stad, zie mijn post. Net zoals vossen en marters. Dus als je in de stad opeens getimmer hoort, kan het zijn dat het een stadsspecht is.

bij mij boort ie het insectenhuisje uit. 

Ja, hier ook eentje die het insectenhotel als snackbar gebruikt.

kitchenwitch schreef op 08-11-2021 om 15:16:

Ja, hier ook eentje die het insectenhotel als snackbar gebruikt.

Woon je in de stad of in / bij een bod? Lokt dat hotel ook nog andere vogels? 

Wij gaan volgend jaar verhuizen naar een huis met tuin, in een woonwijk in een provincie stad. En ik wil graag vogels lokken! Dus zat al een insectenhotel te denken daarvoor.
Ga sowieso een tuin maken voor vogels, insecten, egeltje etc 😍

Spechten zitten volgens mij vooral op bomen (hout) wat rottend is en waar insecten in zitten. Wellicht je boeiboard nakijken op houtrot en er wellicht tegen behandelen. 

DanGun schreef op 08-11-2021 om 15:54:

[..]

Woon je in de stad of in / bij een bod? Lokt dat hotel ook nog andere vogels?

Wij gaan volgend jaar verhuizen naar een huis met tuin, in een woonwijk in een provincie stad. En ik wil graag vogels lokken! Dus zat al een insectenhotel te denken daarvoor.
Ga sowieso een tuin maken voor vogels, insecten, egeltje etc 😍

Ik woon aan het randje van een kleine stad, met een hele grote tuin. Woody is wel vaker op bezoek, maar zit dan meestal bovenin mijn hoge berk. En verder ritselt het hier ( letterlijk) van de vogels, een grote kwetterende mussenkolonie, mezen, merels en spreeuwen, roodborstjes en grotere jongens als kauwtjes en vlaamse gaaien. Ik doe eigenlijk niets meer dan niet al te fanatiek bladeren opruimen en in de winter een beetje bijvoeren.  Dat insektenhotel heb ik ooit eens voor een verjaardag gekregen, en was niet speciaal bedoeld als spechtenbar, dat heeft Woody zelf bedacht...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.