Huis, tuin en keuken
kendricklamar
16-02-2025 om 23:29
Woning vinden 21 jaar
*ik word in april 22 jaar, maar dat terzijde.
Ik ben vorig jaar in de zomer afgestudeerd (WO Master) en daarom ook al een paar maanden fulltime werkende. Nu zou ik graag ook eens het huis uit willen en oriënteer ik mij op de mogelijkheden.
Salaris: Ik denk dat het ongeveer 50.000 euro bruto per jaar word, ik heb net een nieuwe baan. Voorheen werkte ik ergens voor 36.400 euro. Het is een jaarcontract, dus ik weet niet of dit een baan wordt voor zeker een paar jaar. En wat de komende jaren mijn salaris wordt.
Studieschuld: deel is "weg" door de tegemoetkoming van DUO over 3 jaar. De rest is heel klein en ga ik de komende maanden via de regeling van het IKB wegwerken. De schuld laten staan door minimaal afbetalen, lange termijn beleggen etc. heeft geen zin omdat ik toch anders vanaf 2027 verplicht maandelijks 5 euro moet afbetalen.
Ik zie dat er mogelijk een aantal mogelijkheden zijn:
- Sociale huur: kan misschien nog net, maar ik heb door mijn leeftijd erg weinig wachttijd. "Gelukkig" kan ik door mijn aankomende salaris sowieso geen aanspraak maken op huurtoeslag, anders zat ik nog met dat ik alleen hele goedkope woningen mag huren voor toeslagen....
- Jongerenwoning: dit heb ik pas recent ontdekt. Hiervoor sta ik nu ingeschreven, maar ik moet nog minstens 2,5 jaar wachten.
Wat ook veel langer kan zijn.
- Koopwoning: als mijn salaris groeit en ik elke maand zeker de helft of meer spaar, is het als alleenstaande geen utopie. Maar op dit moment begrijp ik dat er naar mijn inkomen van de afgelopen 3 jaar wordt gekeken, en een hypotheek krijgen daarom lastig kan zijn. Echter, bij een koopwoning komen wel veel kosten die een huurder niet heeft, begrijp ik.
Woningdelen of een kamer huren is geen optie, helaas is door de overige eisen voor urgentie dit argument aandragen voor voorrang ook geen optie. Daarnaast vermoed ik dat mijn reden daarvoor "niet erg" genoeg is.
Ik begrijp dat het voor iedereen lastig is. Maar wat zijn de meest reële opties gelet op mijn leeftijd, aantal jaren fulltime werkende zijn, salaris en dat ik (voorlopig) alleenstaande ben?
Dweedledee
17-02-2025 om 19:06
Wat is er mis met een huis delen met huisgenoten? Dat doen vele mensen van jouw leeftijd. En hele generaties zijn zo gestart.
kendricklamar
03-03-2025 om 22:06
Bakblik schreef op 17-02-2025 om 06:50:
Een wo master afgerond op je 20e? Dat begrijp ik uit je verhaal over vorige zomer afgestudeerd zijn.
Je komt met 17/18 jaar van het vwo af en dan doe je een bachelor EN een master in 2 a 3 jaar? Ga je moeder in de maling nemen! Dat is toch een volstrekt ogeloofwaardig verhaal! Zelfs als je op je 16e van het vwo af bent gekomen doordat je een klas hebt overgeslagen is dit nog geen realistisch verhaal.
Wellicht ergens een typefout maar ik was 21 toen ik de master afronde.
En wat heeft mijn moeder hiermee te maken? Een vriendin van mij zou zeggen: kan niet, die is dood. Kan je je dat voorstellen? Heb je zelf ervaren hoe het is als je familie wordt beledigd voor iets waar zij buiten staan?
kendricklamar
03-03-2025 om 22:08
Roos57 schreef op 17-02-2025 om 07:50:
wachten net als de rest van Nederland
Denk ik ook. Ik zag wel dat in een buurland de prijzen alweer zakken, als dat hier gebeurt of de prijzen iig langdurig stabiliseren is dat goed nieuws
kendricklamar
03-03-2025 om 22:17
Dweedledee schreef op 17-02-2025 om 19:06:
Wat is er mis met een huis delen met huisgenoten? Dat doen vele mensen van jouw leeftijd. En hele generaties zijn zo gestart.
Naast dat dit al heel lastig is zonder vrienden en vriendinnen die dit ook willen, is er helaas ook een andere reden dat dit in mijn situatie niet kan. Anders had ik zeker wel overwogen om dan maar zoals half Nederland zo in het centrum van amsterdam te gaan wonen waar dit soort woningen soms wel beschikbaar zijn. Waar ik overigens niet eens zou willen wonen, mits ik daarin keuze had.
Dweedledee
03-03-2025 om 22:57
kendricklamar schreef op 03-03-2025 om 22:17:
[..]
Naast dat dit al heel lastig is zonder vrienden en vriendinnen die dit ook willen, is er helaas ook een andere reden dat dit in mijn situatie niet kan. Anders had ik zeker wel overwogen om dan maar zoals half Nederland zo in het centrum van amsterdam te gaan wonen waar dit soort woningen soms wel beschikbaar zijn. Waar ik overigens niet eens zou willen wonen, mits ik daarin keuze had.
Een huis delen hoeft niet per definitie met vrienden of vriendinnen. Ik was ook niet (van tevoren) bevriend met mijn voormalige huisgenoten. Later overigens wel. Was een fantastische tijd.
Probeer een beetje in mogelijkheden te denken.
Joszy
04-03-2025 om 05:53
kendricklamar schreef op 03-03-2025 om 22:17:
[..]
Waarom zouden dit soort huizen niet beschikbaar zijn? Het enige wat je nodig hebt is minimaal 2 slaapkamers. Je deelt de keuken, douche etc.
En inderdaad, het hoeft niet met iemand die je al kent. Je kan elkaar ook leren kennen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.