Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wonen bij een basisschool?

Liara schreef op 21-06-2025 om 12:29:

[..]

Dit is wel precies waar ik bang voor ben. Altijd gillende kinderen zou ik een nachtmerrie vinden

Ik weet niet of je het ook echt hoort als je in je huis bent, maar ik zou inderdaad op verschillende tijden gaan kijken daar. Wij woonden in appartementen maar wij hoorden dus echt veel gegil en spelende kinderen.. misschien ook eventueel navragen bij andere mensen die daar wonen, hoe zij het ervaren?

Ik werk op een school en een aantal buurtbewoners komt regelmatig klagen vanwege het geluid, van gillende kinderen tot muziek bij activiteiten, zij ervaren echt overlast. Als je van jezelf weet dat je je stoort aan geschreeuw van kinderen dan zou ik zeker niet bij een school gaan wonen. 

Bij het kdv van mijn kinderen moet je over het schoolplein lopen om bij de ingang te komen. Dat betekent dat het schoolplein open blijft tot na 18.30. In de ochtend is het om 7.00 open. Ik heb al om 7.30 basisschoolkinderen op het plein getroffen. Zonder ouders. Gewoon alvast daar gedropt voor school. Om 17.30 juist vooral pre-pubers. Die dan ook voorbijgangers naroepen enzo. Soms ook muziek mee. Dat zou ik veel erger vinden dan kinderen. Maar zou dus ook eens kijken of het plein na schooltijd geen hangplek is.  

krulliebollie schreef op 21-06-2025 om 12:31:

ja, hier een school om de straat. Kort geleden verhuist naar een plek andere plek in de straat. Ja veel overlast. Veel ouders die halen en brengen en toch niet naar het haal/brengt punt gaan want via onze straat is het makkelijker en sneller. Ja, ze maken veel herrie. Ja ze lopen door de straat om naar de bieb te gaan e.d. maar echt last heb ik niet van de kinderen. Alleen de brengende ouders zijn heel irritant omdat dit vinden dat ze best even dubbel kunnen parkeren, voor je auto kunnen staan, hard achteruit kunnen rijden want ze moeten snel naar het werk. Tja, ik woon in het centrum van een grote stad. Het hoort er hier bij.

Inderdaad voornamelijk last van ouders met auto's die dubbel parkeren om op 12 meter van school de kinderen uit te kunnen laden. Als ze bereid zouden zijn om 120 meter te lopen met de kinderen zou het zoveel veiliger kunnen zijn in de straat. 

9 jaar geleden is mijn kind dat naar de middelbare vertrok aangereden door zo'n halve malle. Gelukkig alleen schade aan de fiets. 

Wat de school ook doet aan acties om ouders te bewegen niet allemaal rond de school te willen staan het helpt niet. En ieder jaar doen ze wel iets. 

Het dieptepunt was wel dat een vrouw haar auto had geparkeerd op de stoep voor mijn tuinpad.  Ik kon er niet uit met oudste lopend en jongste in de wandelwagen. Toen ze terug kwam een ik haar wees op deze fout kon de alleen maar schelden, of ik wel wist hoe druk ze het had en normaal parkeren in deze straat gewoon onmogelijk was. Toen ik haar wees op de vrijwel lege parkeerplaats (30 plaatsen) zo'n 30 meter verder moest ik niet zo bijdehand doen dan moest ze nog verder lopen en daar had ze geen tijd voor.  Dat mijn kind nu te laat op school kwam daar had ze geen boodschap aan. 

Bakblik schreef op 21-06-2025 om 13:04:

[..]

Inderdaad voornamelijk last van ouders met auto's die dubbel parkeren om op 12 meter van school de kinderen uit te kunnen laden. Als ze bereid zouden zijn om 120 meter te lopen met de kinderen zou het zoveel veiliger kunnen zijn in de straat.

9 jaar geleden is mijn kind dat naar de middelbare vertrok aangereden door zo'n halve malle. Gelukkig alleen schade aan de fiets.

Wat de school ook doet aan acties om ouders te bewegen niet allemaal rond de school te willen staan het helpt niet. En ieder jaar doen ze wel iets.

Het dieptepunt was wel dat een vrouw haar auto had geparkeerd op de stoep voor mijn tuinpad. Ik kon er niet uit met oudste moordend en jongste in de wandelwagen. Toen ze terug kwam een ik haar wees op deze fout kon de alleen maar schelden, of ik wel wist hoe druk ze het had en normaal parkeren in deze straat gewoon onmogelijk was. Toen ik haar wees op de vrijwel lege parkeerplaats (30 plaatsen) zo'n 30 meter verder moest ik niet zo bijdehand doen dan moest ze nog verder lopen en daar had ze geen tijd voor. Dat mijn kind nu te laat op school kwam daar had ze geen boodschap aan.

😱

Daglichtlamp schreef op 21-06-2025 om 12:29:

Aan de ene kant een vrije school, aan de andere kant een praktijkschool. Het plein van de vrije school is op 60 meter afstand. In de pauzes hoor ik de spelende kinderen. Ik vind dat veel minder overlast dan wanneer 1 van mijn buren luide muziek afspeelt. Het plein van de praktijkschool is op dezelfde afstand, maar daar zitten huizen tussen, dus die hoor ik niet. Aan het begin en einde van de schooldag is het even drama met parkeren of de wijk uitkomen, maar meestal heb ik daar geen last van. Van de praktijkschool hangen leerlingen hier wel eens in de poort, maar die laten zich prima corrigeren is mijn ervaring. Ik zou hier zo opnieuw gaan wonen.

Woon jij in Delft toevallig?

Ik woon naast een school. Mijn kinderen zitten op betreffende school. Geen centje overlast.

Schemerlampje schreef op 21-06-2025 om 13:10:

[..]

😱

Moest lopend zijn ik heb het aangepast. 

Ik heb ongeveer zo gewoond als TO beschrijft. Plein van de school was aan onze kant, waar de achtertuin aan grensde. Ik had er zelf niet veel last van. Ik vond het wel oké, het gaf me ook een soort gratis tijdsindicatie. BSO deed ook veel dingen ‘op pad’. En BSO is veel rustiger dan een hele school/klas, vond ik in onze situatie.

M.b.t. buiten zitten in de achtertuin vind ik buitenspelende kinderen bij buren/visite van kleinkinderen van buren veel storender. Binnen merk ik daar niets van. Radio of tv aan, goede isolatie.

Ook heb ik vlakbij een sportveldencomplex gewoond en dat vond ik wel heel storend. Echt eigenlijk altijd wel herrie op de avonden en weekenden (hockeysticks tegen doelpalen, voetbaltrainingen en wedstrijden, publiek juichen, lekker scheuren met je auto als er niemand was…)

We maken allemaal onze geluiden. Je hebt het nooit ideaal voor iedereen.

Ik woon ook vlakbij een school en heb totaal geen last van de kinderen, wel van de ouders. Zoals hierboven al beschreven, als het eigen kroost maar op tijd op school komt dan is het goed. De verkeersregels, overlast of de veiligheid van de klasgenootjes zijn daarbij totaal niet van belang. Bizar wat voor capriolen ze soms uithalen. Ik plan mijn vertrek en aankomst zo veel mogelijk om de breng- en haaltijden van die school heen.

Ik woon tegenover een basisschool (+ kinderopvang en BSO) en voorheen parkeerden veel ouders in onze straat maar doordat nu de route anders loopt, wordt dat bijna niet meer gedaan. Soms was dit vervelend maar de drukte is altijd maar even! 

Gillende kinderen valt heel erg mee; af en toe in de pauze maar ze zijn niet de hele dag buiten he? 
Als je zelf werkt, heb je er overdag nauwelijks last van en de weekenden zitten ze (lijkt mij) dicht. 
Voor mij zou het geen reden zijn om een huis af te wijzen! 

Liara

Liara

21-06-2025 om 13:46 Topicstarter

Wel wisselende ervaringen lees ik. Ik denk dat het het beste is als ik maandag een poosje ga luisteren op verschillende tijden. Het is mooi weer, dus de kinderen zijn dan sowieso buiten aan het spelen in pauzes en na school. 

Ik heb altijd gezegd dat ik niet bij een school wil wonen, maar het huis is zo leuk 😅 Hopelijk vallen het geluid en parkerende auto's mee. 

Schemerlampje schreef op 21-06-2025 om 12:37:

Als je straks oud en bejaard achter de geraniums zit, heb je wel wat te kijken met de spelende kinderen op het plein.😁
Ik vind spelende kinderen vaak ook wel gezellig klinken, als er inderdaad maar niet continue heel hard gegild/gekrijst wordt.

Mijn pa woonde vroeger tegenover het schoolplein van een basisschool en peuterspeelzaal. Hij vond het reuze gezellig die spelende kindertjes. Hij zat vaak aan de eettafel voor het raam naar ze te kijken. 

De parkeerplaats was aan de andere kant van de school dus daar had hij geen last van.

En inderdaad, in de avond, de nacht, de weekenden en vakanties heb je nergens last van. 

Ik woonde in het centrum van een grotere stad tussen twee basisscholen in. NOOIT MEER! Het gekrijs van (meestal) de meiden was vaak trommelvliesverscheurend, maar oh, die ouders, die waren nog erger!
Ik moest mijn vertrek en aankomst ook altijd goed plannen, want anders kon ik onmogelijk mijn parkeerplaats op of af omdat er altijd wel iemand op de oprit geparkeerd stond. Als je er iets van zei, kon je een grote mond krijgen. En ook geen centimeter opzij gaan als ze midden op de rijweg stonden te kletsen (oude, smalle straatjes, dus alles stond gelijk muurvast). Blij dat ik daar weg ben.

Achter mijn tuin stond een noodschool. Er stonden veel bomem en struiken en er was een groot grasveld. Ik had heel weinig last van de school het was speciaal onderwijs en een onderwijzer speelde tijdens pauzes vaak op een accordeon daar werden de kinderen rustig van. Entree lag aan de andere kant maar veel kinderen kwamen met een busje en die parkeerde op het eigen terrein. Het waren eigenlijk hele fijne buren in de avond en het weekend ook nooit lawaai. 
De noodschool was op een gegeven moment niet meer nodig en toen kwamen er villa's op het terrein. Heel veel nieuwe buren die veel meer overlast gaven dan de school ooit heeft gegeven. 
Het kan dus per situatie erg verschillen zelf op onderzoek uitgaan is dus het beste.

ik heb 12 jaar naast een school gewoond. En heb het nooit als storend ervaren.  Maar goed,  ik houd van geluiden van spelende kinderen.  Aan muziek buiten daarentegen heb ik een broertje dood.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.