Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie ook warmtepomp nu gasprijs stijgt

Wie denkt er ook na over een warmtepomp nu de gasprijs stijgt? En zo ja, gaan jullie dan voor hybride of voor volledig electrisch (dus van het gas af)?

Wij denken daar dus over na, vandaar mijn vraag


redbulletje schreef op 11-10-2021 om 14:10:

[..]

Dan heb je geen warm water meer als je je cv zo laag zet.

De meeste CV's hebben een aparte temperatuurregeling voor tapwater, zegt de energiecoach. Overigens is het niet de bedoeling om de CV-ketel langdurig op 40 graden te zetten (niet goed voor de ketel) maar voor een testperiode kan het wel.

Je moet een HR-ketel hebben. Instructies voor verschillende ketels staan op onderstaande pagina, met nog veel meer info:

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/aardgasvrij-wonen/50-gradentest/#instructies-voor-het-verlagen-van-de-cv-temperatuur

Mevrouw75 schreef op 11-10-2021 om 14:15:

[..]

Ik heb even gekeken, maar ik kan er niet bij;( dus ik heb geen enkel idee.

Heb je misschien stadsverwarming? Of wel een eigen installatie? Als je stadsverwarming hebt, kun je de temperatuur inderdaad niet zelf beïnvloeden.

Mija schreef op 11-10-2021 om 14:29:

[..]

Heb je misschien stadsverwarming? Of wel een eigen installatie? Als je stadsverwarming hebt, kun je de temperatuur inderdaad niet zelf beïnvloeden.

Het is wel een eigen installatie, maar hij staat in een kast in de kamer van mijn man, en de deur staat ingebouwd, dus ik moet iets teveel moeite doen om erbij te kunnen. 

Coreopsis schreef op 08-10-2021 om 12:32:



En misschien ook (gedeeltelijk) nieuwe radiatoren, omdat we nu "gewone" hebben en geen lagetemperatuurversie. Al heb ik vorig jaar getest, en wordt de woonkamer warm genoeg met de CV op 55. Lager heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil geen vloerverwarming. Er ligt nu een mooie dikke parketvloer, en die zouden we dan kwijtraken. Hier moet ik me nog eens beter in gaan verdiepen.

Boven wordt het makkelijk meer dan warm genoeg. De kamers zijn daar klein. Weet iemand of het nodig is om ook daar HR++ glas en lagetemp radiatoren te plaatsen of is dat zonde van het geld want nauwelijks besparing?

Toevallig hier net ook over gesproken met de energiecoach die langskwam. Hij zegt dat je lang niet altijd nieuwe (lage temp) radiatoren nodig hebt. Dat jij het huis warm krijgt met 55 graden is natuurlijk een heel goed teken. Ik vind het moeilijk inschatten of je op de bovenverdieping ook HR++ nodig hebt. Lage temp radiatoren lijkt me zeker niet, op basis van jouw ervaring. Maar mijn warmtepomp geeft 45 graden, dus dat is nog 10 graden lager. Hier is de hele schil naar binnen toe geisoleerd én zijn alle kozijnen (behalve de voordeur) triple glas en wij hebben (vooral boven) eerder het probleem dat je de warmte er niet uit krijgt (ook iets om serieus over na te denken trouwens, met de klimaatverandering!) Bij goede isolatie is goede ventilatie ook een belangrijk aandachtspunt Dat moet je wel in samenhang aanpakken. Te weinig luchtverversing is erg ongezond. 

In mijn gemeente is een energieloket waar je gratis advies kunt krijgen. Daar komt deze coach ook vandaag. Dat is iemand die zijn eigen huis helemaal verduurzaamd heeft. Wij hebben allebei meegedaan aan de duurzame huizenroute afgelopen zaterdag. Ik heb in de aanloop daar naartoe met verschillende mensen van dat energieloket kennisgemaakt en ik heb gemerkt dat daar behoorlijk veel kennis en (eigen) ervaring zit. Zeker de moeite waard om een keer naartoe te gaan dus, als zoiets in jouw gemeente ook bestaat. Ik zit erover te denken om ook een cursus te doen. Dan kan ik misschien hier een energieloket openen

Mevrouw75 schreef op 11-10-2021 om 14:30:

[..]

Het is wel een eigen installatie, maar hij staat in een kast in de kamer van mijn man, en de deur staat ingebouwd, dus ik moet iets teveel moeite doen om erbij te kunnen.

Op deze website staat voor heel veel CV-ketels een instructie. Als jouw installatie er niet bij staat, kun je een mailtje sturen en dan helpen ze je verder.

https://zetmop60.nl/

Mija schreef op 11-10-2021 om 14:51:

[..]

Op deze website staat voor heel veel CV-ketels een instructie. Als jouw installatie er niet bij staat, kun je een mailtje sturen en dan helpen ze je verder.

https://zetmop60.nl/

Ik ga eens kijken, want ook deze gaat weer over cv ketels en wij hebben dus geen cv-ketel.

Anyway, ik heb de installateur van deze luchtverwarming gemaild voor een afspraak, wie weet wat er allemaal uitkomt.

Mevrouw75 schreef op 11-10-2021 om 15:41:

[..]

Ik ga eens kijken, want ook deze gaat weer over cv ketels en wij hebben dus geen cv-ketel.

Ze geven aan dat je een mailtje kunt sturen als jouw installatie er niet bij zit. Volgens mij is het een non-profit initiatief van Urgenda met medewerking van fabrikanten/installateurs dus je kunt het altijd proberen. Misschien help je ze zelfs om een nieuwe doelgroep aan te boren! 

Mevrouw75 schreef op 11-10-2021 om 16:05:

Anyway, ik heb de installateur van deze luchtverwarming gemaild voor een afspraak, wie weet wat er allemaal uitkomt.

Die kunnen je vast ook van alles vertellen. Ik zie al googelend dat er luchtverwarming is op gas en op elektriciteit en met hoge en lage temperatuur dus zo uit de losse pols valt er in ieder geval niks zinnigs over te zeggen. 

Aartjan heeft ook vaak interessante dingen te melden: 
“De gasprijs is explosief gestegen: het is bijna tien keer duurder geworden in een paar maanden tijd. Je kan je huis ook verwarmen met een elektrische warmtepomp, in plaats van met gas. Of met een moderne houtkachel, zoals een pelletkachel of een Rocket stove. Verwarming kan ook met infrarood panelen. Ik zocht het allemaal weer eens uit… is het nu goedkoper dan gas? En beter voor het milieu?”

https://aartjan.nl/blog/warmtepomp/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.