Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie ook warmtepomp nu gasprijs stijgt

Wie denkt er ook na over een warmtepomp nu de gasprijs stijgt? En zo ja, gaan jullie dan voor hybride of voor volledig electrisch (dus van het gas af)?

Wij denken daar dus over na, vandaar mijn vraag


nee, want wij hebben een heel oud huis en dat is nou niet zo te isoleren dat een warmtepomp iets leuks toevoegt. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

07-10-2021 om 18:11

wij zijn er ook over aan het denken en ik lees graag mee.

Wij kijken ook naar een hybride warmtepomp. Nadeel is dat we niet megaveel gas gebruiken en het de vraag is of het dan wel echt voordelig is zo’n investering. Ik lees dat 1700 kuub ‘nodig’ is en wij gebruiken maar 900… Dus wij twijfelen nog even door (naast dat het blijkbaar best veel herrie maakt die buitenunit en je dus met je buren in overleg moet werd bij ons aangegeven).

Dan moet je dus een bron laten boren. Alleen dat al kost 21 euro de meter. Afhankelijk van de grootte van je huis heb je ongeveer 2-400 meter nodig in een of meerdere lussen. Dat is een aardig kostenplaatje. En dan nog de pomp, het leidingen in huis. Voor ons voorlopig onbetaalbaar. Naast het feit dat ons huis uit 1900 eerst nog flink extra geïsoleerd zal moeten worden.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-10-2021 om 19:48

Warmtepomp gaat hier voorlopig niet komen, alle kosten (en ongemak) daarvan bij elkaar staan niet in verhouding tot deze prijsstijgingen.

Lali

Lali

07-10-2021 om 20:03 Topicstarter

Druiffie schreef op 07-10-2021 om 18:40:

Wij kijken ook naar een hybride warmtepomp. Nadeel is dat we niet megaveel gas gebruiken en het de vraag is of het dan wel echt voordelig is zo’n investering. Ik lees dat 1700 kuub ‘nodig’ is en wij gebruiken maar 900… Dus wij twijfelen nog even door (naast dat het blijkbaar best veel herrie maakt die buitenunit en je dus met je buren in overleg moet werd bij ons aangegeven).

Ik kan zelf helemaal niet tegen dit soort geluiden, buren 2 huizen verderop hebben er nu een en dit weekend ga ik eens goed luisteren (heb ik met hen afgesproken). Maar zij hebben er een van 37 db.

Lali schreef op 07-10-2021 om 20:03:

[..]

Ik kan zelf helemaal niet tegen dit soort geluiden, buren 2 huizen verderop hebben er nu een en dit weekend ga ik eens goed luisteren (heb ik met hen afgesproken). Maar zij hebben er een van 37 db.

Geluiden zijn ook heel erg inderdaad. Geluidsvervuiling is ook milieuvervuiling.

hier een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis, die we huren. Dus nee

Zeer zeker niet! Die dingen hebben niet de capaciteit om goed warm te kunnen stoken en zijn enorm duur en groot en lawaaierig. 

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 20:27:

Zeer zeker niet! Die dingen hebben niet de capaciteit om goed warm te kunnen stoken en zijn enorm duur en groot en lawaaierig.

Helemaal mee eens

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 20:27:

Zeer zeker niet! Die dingen hebben niet de capaciteit om goed warm te kunnen stoken en zijn enorm duur en groot en lawaaierig.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit niet klopt. De warmtepomp krijgt het hier prima warm. Hij is niet groot en hij maakt ook niet veel lawaai (max 41 db). Dochter slaapt ernaast en die heeft er geen last van. En er is ook al niet voor geboord in de grond. 

De basis is een ecolution ventilatiewarmtepomp met een elektrische naverwarmer. Die werkt in combinatie met een zonneboiler. Dat boilervat is wel groot (200 liter) maar dat wil je ook anders heb je niet genoeg warm water om te douchen. 

Zoiets als dit (niet hetzelfde boilervat) 
Inventum Ecolution All-Electric ventilatiewarmtepomp - WoonwijzerwinkelWoonwijzerwinkel

Voorwaarde is wel dat het huis goed is geïsoleerd. Anders krijg je het inderdaad niet warm. Er liggen hier 25 zonnepanelen op het dak en 3 zonnecollectoren (voor het water). Omdat we met z'n drieën zijn, halen we net niet Nul op de Meter. Zeker niet nu de pubers veel op hun kamers zitten en die dus ook warm willen hebben. Ik betaal ongeveer een tientje per maand voor de elektriciteit. En geen gas dus.

Mevrouw75 schreef op 07-10-2021 om 18:11:

nee, want wij hebben een heel oud huis en dat is nou niet zo te isoleren dat een warmtepomp iets leuks toevoegt.

Idem. Een warmtepomp in mijn jaren 30 huis gaat echt niet werken. Ik wacht wel op warmtenet of waterstof-verwarming of dan dan ook.

Mija schreef op 07-10-2021 om 21:16:

[..]

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit niet klopt. De warmtepomp krijgt het hier prima warm. Hij is niet groot en hij maakt ook niet veel lawaai (max 41 db). Dochter slaapt ernaast en die heeft er geen last van. En er is ook al niet voor geboord in de grond.

De basis is een ecolution ventilatiewarmtepomp met een elektrische naverwarmer. Die werkt in combinatie met een zonneboiler. Dat boilervat is wel groot (200 liter) maar dat wil je ook anders heb je niet genoeg warm water om te douchen.

Zoiets als dit (niet hetzelfde boilervat)
Inventum Ecolution All-Electric ventilatiewarmtepomp - WoonwijzerwinkelWoonwijzerwinkel

Voorwaarde is wel dat het huis goed is geïsoleerd. Anders krijg je het inderdaad niet warm. Er liggen hier 25 zonnepanelen op het dak en 3 zonnecollectoren (voor het water). Omdat we met z'n drieën zijn, halen we net niet Nul op de Meter. Zeker niet nu de pubers veel op hun kamers zitten en die dus ook warm willen hebben. Ik betaal ongeveer een tientje per maand voor de elektriciteit. En geen gas dus.

Daar heb ik helemaal geen ruimte voor. Hoe lang doe je met 200 liter trouwens? Is dat genoeg als je langer dan 'n kwartier onder de hete douche wil staan? 

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 21:26:

[..]

Daar heb ik helemaal geen ruimte voor. Hoe lang doe je met 200 liter trouwens? Is dat genoeg als je langer dan 'n kwartier onder de hete douche wil staan?

Ja, ruim. Daar kunnen twee mensen 10-15 minuten mee douchen. De derde kan daar niet meer zomaar achteraan, die kan nog wel beginnen maar dan moet je als je pech hebt je haar koud uitspoelen. Brrrr. Als we dus echt alledrie willen douchen moeten we wat korter douchen. Maar meestal plooit het zich wel dat er twee achter elkaar gaan en de derde de volgende ochtend. Voor een groter gezin is dit dus wel een aandachtspunt!

Dat boilervat is trouwens wel in twee delen verdeeld. Een deel gaat door de (lage temperatuur-)radiatoren. Die 200 liter is dus niet allemaal beschikbaar als warm kraanwater. Voor de keuken hebben we een aparte boiler. 

Ik ben niet van plan om van het gas af te gaan. Pas in 2050 kun je geen gebruik meer maken van gas las ik. Nou, dan ben ik 85 en ik moet het nog maar zien te worden. Ik ga echt geen dure investeringen doen aan mijn huis om van het gas af te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.