Huis, tuin en keuken
Jujubee
26-11-2025 om 09:33
Wie helpt mij zoeken naar een wollen dekbed?
Hoi hoi,
Koukleum meldt zich hier.
Ik word momenteel vaak wakker s'nachts van de kou en ben daarom op zoek naar een fijn wollen dekbed. Ik slaap nu onder zo'n synthetisch ding van de Hema ( het winterdeel ) maar ik vind het al vanaf het begin niets dat synthetische spul.
Te koud, zweterig, niet lekker. Nu er mooie Black Friday kortingen zijn ben ik aan het speuren naar een wollen dekbed. Ik zie dat de LIDL er een aantal heeft die mooi geprijsd zijn maar ook die van Terschellinger zien er goed uit. Ik heb een bed van 160 bij 200 en mijn hoeslakens zijn 200x200. Nu ben ik wel wat in de war over welke maat ik moet kiezen want op de site van Terschellinger staat dat ik met mijn formaat bed een moet nemen van 240x200. Ik zat zelf gewoon aan een 200x200 te denken.
Hebben jullie ervaringen met wollen dekbedden en zo ja, welke heb je? Ik zit ook naar een wollen onderdeken te kijken, die hebben ze ook van de LIDL, die van mij is ook aan vervanging toe.
Ik heb trouwens geen ijskoude slaapkamer, ik hou de verwarming op 18 graden en geen open ramen hier. Ik heb het gewoon erg snel koud en ik word nu elke nacht wakker omdat ik het zo koud heb. Voor de zomer heb ik een fijn bamboe dekbed dus ik twijfel nog wel of een 4 seizoenen wollen dekbed wel nodig is.
Ik hoor graag van jullie. 
KnorrendKitten
02-12-2025 om 08:13
Mijn dochter heeft heerlijk geslapen onder haar nieuwe dekbed van Terschellinger. Ze had eerst het wollen dekbed van de HEMA maar heeft die binnen 30 dagen geretourneerd.
Jujubee
02-12-2025 om 08:31
KnorrendKitten schreef op 02-12-2025 om 08:13:
Mijn dochter heeft heerlijk geslapen onder haar nieuwe dekbed van Terschellinger. Ze had eerst het wollen dekbed van de HEMA maar heeft die binnen 30 dagen geretourneerd.
Wat fijn! Ja die van de Hema had ik ook op het oog maar las ik teveel negatieve reviews over dus toch maar niet gedaan. Mijn synthetische dekbed was ook van de Hema en daar was ik ook niet tevreden over.
lavande!
02-12-2025 om 16:24
Jujubee schreef op 01-12-2025 om 08:41:
[..]
Dank je voor je reactie. Ik vind dat bamboe ding echt heerlijk voor de zomerhitte. Ik zou het zeker aanraden. Ik heb mijne bij de Hema vandaan, prima ding. Ik kreeg mijn dekbed onverwacht ineens gistermiddag binnen, tot mijn verrassing want het zou naar een afhaalpunt gaan. Ik heb er al onder geslapen en ik vind het oprecht lekker ruiken, die lichte stal geur. Ik heb hem eerst goed uitgeschud en laten uitwaaien buiten. Het winterdeel is lekker zwaar en warm zat. Ik werd vannacht wel even wakker van de warmte maar misschien is het gewoon wennen. Of is het zomerdeel nog wel genoeg voor mijn warmere slaapkamer. Het is even kijken hoe of wat. Ik vind de zwaarte wel erg fijn. Tot nu toe ben ik er zeker blij mee.
wat fijn dat je ook zo tevreden bent. ja, de zwaarte vind ik ook heerlijk. Mijn slaapkamer is altijd wel redelijk koel, behalve in de zomer dan. Nog bedankt voor je tip over het bamboe dekbed van de Hema, die ga ik zeker aanschaffen
Jujubee
03-12-2025 om 09:11
lavande! schreef op 02-12-2025 om 16:24:
[..]
wat fijn dat je ook zo tevreden bent. ja, de zwaarte vind ik ook heerlijk. Mijn slaapkamer is altijd wel redelijk koel, behalve in de zomer dan. Nog bedankt voor je tip over het bamboe dekbed van de Hema, die ga ik zeker aanschaffen
Graag gedaan hoor, ik vind die van de Hema echt heel fijn. Maar je kan ze overal kopen, ook op bol of in andere beddenwinkels. Hij is wel echt heel dun dus voor mij echt puur geschikt voor de hele warme dagen.
Ik heb weer heerlijk geslapen tot kwart over acht. Echt bizar lang voor mijn doen. Ik lijk ook wel dieper te slapen, misschien komt dat door de zwaarte. En ik ruik het schaapje nog steeds heel mild. Super lekker hoor. Ik ben enorm blij met mijn aankoop. Zeker omdat ik best een lastige slaper ben, dus langer en dieper slapen is voor mij echt de heilige graal. Ik kom ook eerder in slaap, lijkt het wel. Normaal kan ik uren draaien. Nou ja, zijn geld nu al waard, die deken.
MarvelousM
04-12-2025 om 15:47
Jujubee schreef op 02-12-2025 om 07:57:
[..]
Heerlijk he? Ik vind het ook nu al helemaal te gek. Het is zo lekker zwaar en vannacht heb ik echt heerlijk geslapen. Niet te warm dit keer omdat ik de slaapkamer wat koeler had laten worden. Ik heb nu dus ook een flanellen pyjama en ik dacht dat het misschien ook wat te warm was maar vannacht dus niet. Maar ik heb alleen het winterdeel erop liggen hoor, niet allebei. Jij wel? Ik snap wel dat als je het beide wil gebruiken dat een rits handiger is. Maar ik verwacht niet dat ik het zomerdeel in de winter ook nodig ga hebben. Ik vind het nu precies warm genoeg. Het voelt net alsof je geknuffeld wordt door een zwaar schaap.
![]()
Die van de Schaperie zag er ook heel goed uit ja. Fijn dat je er ook blij mee bent. Hoop dat je het vannacht niet zo warm gehad hebt.
Die van de Schaperie is voorjaar + najaar = winter. Dus ik heb ze idd er allebei op zitten. Heb 't nog steeds erg warm, maar de nachten zijn ook niet super koud natuurlijk momenteel. Ik denk dat ik de flanellen dekbedhoes nog even omruil voor een katoenen.