Huis, tuin en keuken
Jujubee
26-11-2025 om 09:33
Wie helpt mij zoeken naar een wollen dekbed?
Hoi hoi,
Koukleum meldt zich hier.
Ik word momenteel vaak wakker s'nachts van de kou en ben daarom op zoek naar een fijn wollen dekbed. Ik slaap nu onder zo'n synthetisch ding van de Hema ( het winterdeel ) maar ik vind het al vanaf het begin niets dat synthetische spul.
Te koud, zweterig, niet lekker. Nu er mooie Black Friday kortingen zijn ben ik aan het speuren naar een wollen dekbed. Ik zie dat de LIDL er een aantal heeft die mooi geprijsd zijn maar ook die van Terschellinger zien er goed uit. Ik heb een bed van 160 bij 200 en mijn hoeslakens zijn 200x200. Nu ben ik wel wat in de war over welke maat ik moet kiezen want op de site van Terschellinger staat dat ik met mijn formaat bed een moet nemen van 240x200. Ik zat zelf gewoon aan een 200x200 te denken.
Hebben jullie ervaringen met wollen dekbedden en zo ja, welke heb je? Ik zit ook naar een wollen onderdeken te kijken, die hebben ze ook van de LIDL, die van mij is ook aan vervanging toe.
Ik heb trouwens geen ijskoude slaapkamer, ik hou de verwarming op 18 graden en geen open ramen hier. Ik heb het gewoon erg snel koud en ik word nu elke nacht wakker omdat ik het zo koud heb. Voor de zomer heb ik een fijn bamboe dekbed dus ik twijfel nog wel of een 4 seizoenen wollen dekbed wel nodig is.
Ik hoor graag van jullie. 
MarvelousM
28-11-2025 om 09:50
Jujubee schreef op 28-11-2025 om 06:59:
Sorry ik had het even druk. Maar ik ben er nog steeds niet uit, haha. Ik neig toch naar de Lidl omdat die betaalbaar is en de reviews goed zijn. Maar ik twijfel nog steeds over de maat, want die van de Lidl zijn wel 20 cm te lang voor mijn hoezen en ik twijfel ook nog over of ik wel 240 breed wil of niet. Nou ja, gaat lekker zo.
![]()
Dan moet je een andere maat kiezen. Ik heb gewoon 200x200 besteld bij Lidl.
Jujubee
28-11-2025 om 09:54
MarvelousM schreef op 28-11-2025 om 09:50:
[..]
Dan moet je een andere maat kiezen. Ik heb gewoon 200x200 besteld bij Lidl.
Dat is geen optie die ik kan vinden op de website van de Lidl.
Maar ik ga voor het 4 seizoenendekbed van Terschellinger, gewoon 200x200. Het gros van de reviews is gewoon wel goed en ik heb geen hele gevoelige neus dus aan de geur wen ik vast wel.
Ik vind het wel prima en ik vind het eigenlijk onzin om een bredere te bestellen omdat er misschien ooit nog wel iemand bij komt liggen. Ik acht die kans vrij klein en ik vind mijn huidige maat goed zo. Ik lig toch meestal in het midden van het bed. En ik heb mooie overtrekken. Ga hem straks bestellen.
Poezenmeisje
28-11-2025 om 11:34
Man en ik liggen tegenwoordig onder éénpersoonsdekbedden. En een hele grote fleecedeken voor als we het gezellig willen maken.
Azalea747
28-11-2025 om 11:48
Jujubee schreef op 28-11-2025 om 09:54:
[..]
Maar ik ga voor het 4 seizoenendekbed van Terschellinger, gewoon 200x200. Het gros van de reviews is gewoon wel goed en ik heb geen hele gevoelige neus dus aan de geur wen ik vast wel.
Ik vind het wel prima en ik vind het eigenlijk onzin om een bredere te bestellen omdat er misschien ooit nog wel iemand bij komt liggen. Ik acht die kans vrij klein en ik vind mijn huidige maat goed zo. Ik lig toch meestal in het midden van het bed. En ik heb mooie overtrekken. Ga hem straks bestellen.
Ja misschien had ik net qua pech dat die van mij zo stonk! Er waren nog wel een paar reviews die dat vermeldden, maar een hele hoop ook niet. Een klein beetje geur hoort denk ik, als hij net uit de verpakking is, maar niet dat je hele huis ernaar ruikt. Misschien bij ontvangst eerst even de zak een heel klein beetje openmaken zonder verzegeling te verbreken - als het je dan echt té sterk ruikt, kun je hem tenminste nog retourneren. Maar hopelijk is dit niet aan de hand en heb je straks gewoon een heerlijk dekbed!
MarvelousM
28-11-2025 om 11:59
[..]
Oh ja, ik zie dat ik nu dus de verkeerde maat besteld heb
Nou, die gaat dus linea recta weer terug naar Lidl. Ik heb nu eentje van de Schaperie besteld. Helaas wel meer dan 2x zo duur.
Auwereel
28-11-2025 om 13:39
MarvelousM schreef op 28-11-2025 om 09:44:
[..]
Het lijkt me dat hij sowieso overdwars moet liggen?
Nu zit de rits om de twee helften aan elkaar vast te maken aan de boven- en onderkant, dat was ik niet zo gewend van vorige dekbedden met zomer/herfst-deel. Het lijkt me dat je het toch wat hardere deel aan de zijkant doet, vandaar
MarvelousM
28-11-2025 om 14:06
Auwereel schreef op 28-11-2025 om 13:39:
[..]
Nu zit de rits om de twee helften aan elkaar vast te maken aan de boven- en onderkant, dat was ik niet zo gewend van vorige dekbedden met zomer/herfst-deel. Het lijkt me dat je het toch wat hardere deel aan de zijkant doet, vandaar
Oh ja, daar heb ik geen idee van. Ik heb nu nog een donzen dekbed met extreem versleten drukknopen. Die naai ik dus elke winter op elkaar en torn ik dan elke zomer weer los... geen ideaal systeem. Ik kijk uit naar mijn nieuwe dekbed!
Jujubee
29-11-2025 om 07:15
Azalea747 schreef op 28-11-2025 om 11:48:
[..]
Ja misschien had ik net qua pech dat die van mij zo stonk! Er waren nog wel een paar reviews die dat vermeldden, maar een hele hoop ook niet. Een klein beetje geur hoort denk ik, als hij net uit de verpakking is, maar niet dat je hele huis ernaar ruikt. Misschien bij ontvangst eerst even de zak een heel klein beetje openmaken zonder verzegeling te verbreken - als het je dan echt té sterk ruikt, kun je hem tenminste nog retourneren. Maar hopelijk is dit niet aan de hand en heb je straks gewoon een heerlijk dekbed!
Ja ik hoop het! Ik ben heel benieuwd, er zat een mooie korting op nu dus ik heb hem gistermiddag besteld. Nog even getwijfeld of ik niet gewoon alleen een winterdekbed wilde maar mijn dunne bamboe dekbed is echt te koud voor het voor en najaar dus toch maar gewoon 4 seizoenen zodat ik meer opties heb. Dat was ook maar 35 euro meer dus who cares? Kan ik dat synthetische ding snel weg gaan gooien, joepie. Ik zal je tip over de ontvangst zeker opvolgen, zodat ik even kan kijken hoe het ruikt. Dank je.
Ik hou jullie op de hoogte als het maandag binnen komt. Ik kan niet wachten om eronder te kruipen na weer een koude nacht onder dat flut ding. Ik heb die wollen onderdeken nog maar niet besteld, eerst maar eens zien hoe dit bevalt, anders word het wellicht weer te heet.
Jujubee
29-11-2025 om 07:16
MarvelousM schreef op 28-11-2025 om 11:59:
[..]
Oh ja, ik zie dat ik nu dus de verkeerde maat besteld heb
![]()
Nou, die gaat dus linea recta weer terug naar Lidl. Ik heb nu eentje van de Schaperie besteld. Helaas wel meer dan 2x zo duur.
Oh, dat is balen zeg! Ik hoop dat die van de Schaperie wel bevalt, ik heb die ook lang op het oog gehad, maar vond hem toch echt te duur. Heb je hem van bol.com? Daar was hij 190 euro geloof ik. Maar wel hele goede reviews. Laat maar weten hoe je hem vind.
lavande!
29-11-2025 om 21:01
[..]
die heb ik dus ook, het Terschellinger 4 seizoenen dekbed. Goede keus, veel plezier ermee
Jujubee
30-11-2025 om 07:32
lavande! schreef op 29-11-2025 om 21:01:
[..]
die heb ik dus ook, het Terschellinger 4 seizoenen dekbed. Goede keus, veel plezier ermee
Dank je wel! Gebruik jij het winter en zomerdeel in de winter of alleen een winterdeel? En is het zomerdeel warm genoeg voor het voor en najaar bij jou? Gewoon even nieuwsgierig.
Ik vind mijn bamboe zomerdeken ideaal voor echt heel warm weer ( bij een hittegolf ga ik onder een laken ) maar in het voorjaar en najaar is het veel te koud.
lavande!
30-11-2025 om 18:27
Jujubee schreef op 30-11-2025 om 07:32:
[..]
Dank je wel! Gebruik jij het winter en zomerdeel in de winter of alleen een winterdeel? En is het zomerdeel warm genoeg voor het voor en najaar bij jou? Gewoon even nieuwsgierig.
![]()
Ik vind mijn bamboe zomerdeken ideaal voor echt heel warm weer ( bij een hittegolf ga ik onder een laken ) maar in het voorjaar en najaar is het veel te koud.
ik gebruik het zomer en winterdeel apart. In de zomer vind ik al gauw alles te warm, ook het zomer dekbed. ik overweeg ook een bamboe zomerdeken te kopen. Maar het zomer deel gebruik ik nog wel heel lang in het najaar, tot het te koud wordt en het winter dekbed erop moet.
Jujubee
01-12-2025 om 08:41
lavande! schreef op 30-11-2025 om 18:27:
[..]
ik gebruik het zomer en winterdeel apart. In de zomer vind ik al gauw alles te warm, ook het zomer dekbed. ik overweeg ook een bamboe zomerdeken te kopen. Maar het zomer deel gebruik ik nog wel heel lang in het najaar, tot het te koud wordt en het winter dekbed erop moet.
Dank je voor je reactie. Ik vind dat bamboe ding echt heerlijk voor de zomerhitte. Ik zou het zeker aanraden. Ik heb mijne bij de Hema vandaan, prima ding. Ik kreeg mijn dekbed onverwacht ineens gistermiddag binnen, tot mijn verrassing want het zou naar een afhaalpunt gaan. Ik heb er al onder geslapen en ik vind het oprecht lekker ruiken, die lichte stal geur. Ik heb hem eerst goed uitgeschud en laten uitwaaien buiten. Het winterdeel is lekker zwaar en warm zat. Ik werd vannacht wel even wakker van de warmte maar misschien is het gewoon wennen. Of is het zomerdeel nog wel genoeg voor mijn warmere slaapkamer. Het is even kijken hoe of wat. Ik vind de zwaarte wel erg fijn. Tot nu toe ben ik er zeker blij mee.
MarvelousM
01-12-2025 om 15:17
De mijne slaapt ook heel lekker! Ook wel erg warm, dus misschien moet ik de hoeveelheid flanel in m'n beddengoed even terugschalen. Heb iig geen wollen dekens en fleecedekens extra meer nodig. Ik ruik niet zo goed, maar volgens iemand die bij me was toen ik 'm uitpakte, ruik je hem amper. Heb 'm niet uit laten waaien maar gewoon hoppa op bed gelegd.
Ik ben voor de schaperie gegaan vanwege de ritsen. Klaar met eeuwig loslatende drukknopen. Ik heb 200 euro betaald. Op de verpakking staat dat ie eigenlijk 329 euro kost.
Jujubee
02-12-2025 om 07:57
MarvelousM schreef op 01-12-2025 om 15:17:
De mijne slaapt ook heel lekker! Ook wel erg warm, dus misschien moet ik de hoeveelheid flanel in m'n beddengoed even terugschalen. Heb iig geen wollen dekens en fleecedekens extra meer nodig. Ik ruik niet zo goed, maar volgens iemand die bij me was toen ik 'm uitpakte, ruik je hem amper. Heb 'm niet uit laten waaien maar gewoon hoppa op bed gelegd.
Ik ben voor de schaperie gegaan vanwege de ritsen. Klaar met eeuwig loslatende drukknopen. Ik heb 200 euro betaald. Op de verpakking staat dat ie eigenlijk 329 euro kost.
Heerlijk he? Ik vind het ook nu al helemaal te gek. Het is zo lekker zwaar en vannacht heb ik echt heerlijk geslapen. Niet te warm dit keer omdat ik de slaapkamer wat koeler had laten worden. Ik heb nu dus ook een flanellen pyjama en ik dacht dat het misschien ook wat te warm was maar vannacht dus niet. Maar ik heb alleen het winterdeel erop liggen hoor, niet allebei. Jij wel? Ik snap wel dat als je het beide wil gebruiken dat een rits handiger is. Maar ik verwacht niet dat ik het zomerdeel in de winter ook nodig ga hebben. Ik vind het nu precies warm genoeg. Het voelt net alsof je geknuffeld wordt door een zwaar schaap.
Die van de Schaperie zag er ook heel goed uit ja. Fijn dat je er ook blij mee bent. Hoop dat je het vannacht niet zo warm gehad hebt.