Huis, tuin en keuken
Jujubee
26-11-2025 om 09:33
Wie helpt mij zoeken naar een wollen dekbed?
Hoi hoi,
Koukleum meldt zich hier.
Ik word momenteel vaak wakker s'nachts van de kou en ben daarom op zoek naar een fijn wollen dekbed. Ik slaap nu onder zo'n synthetisch ding van de Hema ( het winterdeel ) maar ik vind het al vanaf het begin niets dat synthetische spul.
Te koud, zweterig, niet lekker. Nu er mooie Black Friday kortingen zijn ben ik aan het speuren naar een wollen dekbed. Ik zie dat de LIDL er een aantal heeft die mooi geprijsd zijn maar ook die van Terschellinger zien er goed uit. Ik heb een bed van 160 bij 200 en mijn hoeslakens zijn 200x200. Nu ben ik wel wat in de war over welke maat ik moet kiezen want op de site van Terschellinger staat dat ik met mijn formaat bed een moet nemen van 240x200. Ik zat zelf gewoon aan een 200x200 te denken.
Hebben jullie ervaringen met wollen dekbedden en zo ja, welke heb je? Ik zit ook naar een wollen onderdeken te kijken, die hebben ze ook van de LIDL, die van mij is ook aan vervanging toe.
Ik heb trouwens geen ijskoude slaapkamer, ik hou de verwarming op 18 graden en geen open ramen hier. Ik heb het gewoon erg snel koud en ik word nu elke nacht wakker omdat ik het zo koud heb. Voor de zomer heb ik een fijn bamboe dekbed dus ik twijfel nog wel of een 4 seizoenen wollen dekbed wel nodig is.
Ik hoor graag van jullie. 
Azalea747
26-11-2025 om 14:24
Ik zou je die van Terschellinger zeer ontraden! Laatst gekocht - maar wát een stank. Nooit eerder een wollen dekbed gehad maar wel wollen kleding enzo en dat ruikt echt niet zo. Weken laten luchten, het werd wel wat beter maar nog steeds rook ik het al als ik in de buurt van de slaapkamer kwam. Ze hebben ook heel lullig een verzegeling op de verpakking, als die is verbroken mag je het niet meer terugsturen, maar je kunt het niet uitpakken zonder die te verbreken dus dat van die geur kon ik niet eerder merken. Heb hem uiteindelijk gratis weggegeven want vond ook niet dat ik het kon maken dit nog aan iemand te verkopen… €75 down the drain. Had eigenlijk mijn beklag moeten doen maar had daar even niet de energie voor.
Vroeg me toen af of alle wollen dekbedden dit hebben (ik heb ook best een gevoelige neus) - maar toch die van Lidl besteld en dat was echt zoveel beter. Een heel lichte geur, maar nauwelijks merkbaar. Zeer gunstig geprijsd. Het enige jammer van het dekbed van Lidl vond ik dat het erg dun en licht is; wel warm genoeg hoor, maar ik hou van een beetje gewicht. Maar sommigen mensen hebben juist liever een licht dekbed dus dat is echt een kwestie van smaak.
Jujubee
26-11-2025 om 14:32
Oei, goed dat ik dat lees. Ik heb dat wel vaker gelezen in de reviews, dat de lucht er lang in blijft zitten. Ook dat er haren door heen zouden komen. Hmm, misschien toch maar een ander merk nemen of gewoon gokken op die van de LIDL. Ik heb nog nooit onder een zwaar dekbed gelegen dus geen idee of ik dat fijn vind. Ik heb meestal dons gehad of synthetisch. Mijn bed opmaken vind ik vaak best wel zwaar alleen en dan heb ik dus nog een licht dekbed nu.
Die van de Lidl is inderdaad lichter, en goed geprijsd. Maar niet beschikbaar in 200x200. Ik vind het toch zonde geld om drie goede dekbedovertrekken weg te gooien eigenlijk. En voor mij is het ruim zat die 2x2 maat.
Jujubee
26-11-2025 om 15:40
Wat vinden jullie van deze? https://www.weidswonenenslapen.nl/texelse-comfort-wollen-all-year-enkel-dekbed/
Ik denk dat dit wel warm genoeg zal zijn voor mij eigenlijk, aangezien mijn hele huis het hele jaar wel tussen de 18-20 graden schommelt. Mijn slaapkamer is in de zomer de koelste plek van het huis omdat het niet op de zon staat. Ik vind mezelf een koukleum maar ik vrees dat ik onderschat hoe warm een wollen dekbed is. Misschien is zo'n dekbed juist wel ideaal voor mijn huis. In mijn oude woning, toen ik nog op een ijskoude zolder sliep zou ik zeggen een 4 seizoenen dekbed gezien het enkel glas.
Deze vond ik er ook goed uit zien maar is dus weer warmteklasse 1 en ik vrees dat dat veel te warm is voor een slaapkamer van 18 graden. https://www.smulderstextiel.nl/snoozing-diamond-wollen-dekbed-20821/shopart/87913/
Met een raam open slapen is hier geen optie, ik heb een kiepdeur ipv een raam. Ik kan wel de verwarming uit doen natuurlijk maar ik hou het liefst de temperatuur nu in mijn hele appartement gelijk op 18 graden, ik merk dat ik dan minder stookkosten kwijt ben.
Caroline80
26-11-2025 om 16:18
Ik ben ook een koukleum. Ik slaap al jaren onder een wollen 4 seizoenen dekbed. Ooit gekocht bij de Makro, zo'n 20 jaar geleden. We hebben een bed van 160 breed, met een dekbed van 240 breed. Verder gaat er dan nog een flanellen dekbedovertrek omheen en lig ik op een badstof hoeslaken. Ik draag een flanellen pyjama met daaronder nog een thermoshirt en skisokken. Onze slaapkamer is heel koud, ca. 10 graden, maar op deze manier is het goed te doen.
Groentetuin
26-11-2025 om 16:23
Wij hebben altijd een texeler dubbel dekbed en die zijn nooit zo duur,
Bij diverse supermarkten(Aldi ) zijn ze elk jaar wel in de aanbieding.
Wij kopen ze als ze in de aanbieding zijn, niet als we ze nodig hebben, we doen er een paar jaar mee en tegen de tijd dat we denken we zijn aan een nieuwe toe ligt er vast al een nieuwe op zolder klaar.
Heerlijke dekbedden, op mijn werk sliep ik onder iets anders, lang zo lekker niet
ToetieToover
26-11-2025 om 17:08
Groentetuin schreef op 26-11-2025 om 16:23:
Wij hebben altijd een texeler dubbel dekbed en die zijn nooit zo duur,
Bij diverse supermarkten(Aldi ) zijn ze elk jaar wel in de aanbieding.
Wij kopen ze als ze in de aanbieding zijn, niet als we ze nodig hebben, we doen er een paar jaar mee en tegen de tijd dat we denken we zijn aan een nieuwe toe ligt er vast al een nieuwe op zolder klaar.
Heerlijke dekbedden, op mijn werk sliep ik onder iets anders, lang zo lekker niet
Slapen op je werk? Dat wil ik ook!
MissBobby
26-11-2025 om 19:03
Als je echt een koukleum bent zou ik vooral ook kijken naar het gewicht van het dekbed en de warmteklasse. Ik weet niet hoe dat zit bij de dekbedden van Lidl en Aldi. Heb zelf een Texels dekbed met keurmerk.
hier ook al gezegd: flanellen beddengoed is ook warmer.
Groentetuin
26-11-2025 om 19:32
ToetieToover schreef op 26-11-2025 om 17:08:
[..]
Slapen op je werk? Dat wil ik ook!
![]()
Nou, dat valt tegen hoor, cliënten kunnen je bellen, en doen dat regelmatig en dan moet je er uit om bv een bed te verschonen en je krijgt niet alle uren uitbetaald want het is een slaapdienst.(50% betaald)
Dus je mag slapen maar doet dat gebrekkig omdat je toch verantwoordelijk bent voor de hele tent.Dus je ligt half wakker, en er werd ook een paar keer ingebroken (niet goed voor mijn gemoedsrust)
Chiquita
26-11-2025 om 21:16
Hier Texels dekbed van Aldi, vierseizoenen, 2 jaar geleden gekocht. Is 220 lang, had ik even niet op gelet, dekbedhoezen zijn 2 meter. Bij sommigen heb ik zelf een instopstrook aan gemaakt. Heb altijd raam op kiepstand staan en lig nu nog onder herfstdekbed, nog warm genoeg. Elektrische onderdeken zet ik heel even aan om grootste kou uit bed te krijgen.
Als je in de buurt van Ikea woont, er is vaak een koopjeshoek. Daar heb ik vierseizoenen dekbed voor echtgenoot gekocht, hij wilde polyester ding. Hing daar voor heel wat minder dan in de winkel
thinkso
27-11-2025 om 03:39
Ik heb die van Lidl, het vier seizoenen dekbed. In een woord: geweldig. De eerste paar dagen/weken stinkt hij wel, daar moet je even doorheen. Hij is lekker zwaar, warm en ik zweet niet meer. Ik heb wel de grote versie gekozen, dan kun je jezelf er lekker in wikkelen. De dichtheid/samenstelling was geloof ik nagenoeg hetzelfde als de duurdere merken en het scheelde veel qua prijs dus gekozen voor Lidl.
Poezenmeisje
27-11-2025 om 20:32
De wollen dekbedden van Aldi en Lidl zijn prima. Die hadden we eerst.
Zelf slapen we nu onder dons (nog van de V&D). Man vond het eerst te licht, maar wil nu niet meer anders.
lavande!
28-11-2025 om 00:39
ik heb een Terschellinger wollen dekbed, 200x200. Ik ben er super blij mee. Ik las hier bij iemand over de geur, maar daar heb ik totaal geen last van gehad, ook niet in het begin
Jujubee
28-11-2025 om 06:59
Sorry ik had het even druk. Maar ik ben er nog steeds niet uit, haha. Ik neig toch naar de Lidl omdat die betaalbaar is en de reviews goed zijn. Maar ik twijfel nog steeds over de maat, want die van de Lidl zijn wel 20 cm te lang voor mijn hoezen en ik twijfel ook nog over of ik wel 240 breed wil of niet. Nou ja, gaat lekker zo.
Caroline80
28-11-2025 om 09:17
Jujubee schreef op 28-11-2025 om 06:59:
Sorry ik had het even druk. Maar ik ben er nog steeds niet uit, haha. Ik neig toch naar de Lidl omdat die betaalbaar is en de reviews goed zijn. Maar ik twijfel nog steeds over de maat, want die van de Lidl zijn wel 20 cm te lang voor mijn hoezen en ik twijfel ook nog over of ik wel 240 breed wil of niet. Nou ja, gaat lekker zo.
![]()
Je weet toch zelf wel of je je huidige dekbedmaat van 200 m breed groot genoeg vind of niet. Ik zou het voor 2 personen te smal vinden.
MarvelousM
28-11-2025 om 09:44
Auwereel schreef op 26-11-2025 om 13:36:
Man trok regelmatig het dekbed van me af toen we het dekbed met 200 cm in de breedte en 240 cm in de lengte op ons 160 cm brede bed hadden liggen. Nu hebben we 'm een kwart slag gedraaid en heb ik er geen last meer van. Ik ben dus 240 cm fan.
We hebben een zomer- en herfstdekbed die samen het winterdekbed vormen, maar het zomerdekbed is isolerend genoeg. De combi zal hooguit dienst doen op een winternacht als de verwarming is uitgevallen.
Het lijkt me dat hij sowieso overdwars moet liggen?