Huis, tuin en keuken
Anouk1234
22-03-2026 om 19:04
Welke vorm spiegel
Wat voor vorm spiegel zouden jullie boven een wastafelmeubel van 1 meter breed hangen? Meubel heeft 1 kraan. Ik wil graag een ronde, maar mijn man een rechthoekige. En hoe groot zou de spiegel moeten zijn?
Anouk1234
23-03-2026 om 07:01
rionyriony schreef op 23-03-2026 om 07:00:
Ik vind een spiegelkast handig. Ze zijn wel duur. Ze zijn 10-15 cm diep en komen dus wat naar voren zodat je niet over je wastafel naar voren hoeft te leunen om goed te kijken. Een spiegelkast heeft meerdere deuren, twee tot vier, dus ook als je een deur open hebt kan je in een van de spiegels kijken.
Ik zou hem iets kleiner kiezen dan je wastafel ander wordt hij nogal dominant.
Mij lijkt een spiegelkast ook handig, maar dat krijg ik er sowieso niet door.
rionyriony
23-03-2026 om 07:11
Anouk1234 schreef op 23-03-2026 om 07:01:
[..]
Mij lijkt een spiegelkast ook handig, maar dat krijg ik er sowieso niet door.
Misschien tweedehands? Die worden meestal niet weggedaan omdat ze kapot zijn.
Zeespiegel
23-03-2026 om 07:53
hangt ook af van de vorm van de wastafel, en overig badkamer meubilair. Als alles verder vierkant is valt rond uit de toon. En als alles mooi afgerond is werk vierkant niet.
Bailey26
23-03-2026 om 09:56
Wij hebben deze discussie nu thuis ook.
Ik wil graag een ronde en man graag een rechthoek. Maar wij hebben nog wel even de tijd (zitten echt nog in de oriënterende fase).
Is asymmetrisch of ovaal voor jullie een optie?
Zoals sommige anderen ook aangeven hangt het ook wel een beetje af van hoe de rest van de badkamer eruit ziet of iets passend is.
oudmaarnognietkoud
23-03-2026 om 10:24
Vorig jaar was er een leuke aanbieding bij de Praxis. Wastafelmeubeltje met een spiegelkast erboven.
Beiden 60cm breed want mijn badkamer is niet zo groot.
Ik ben er blij mee, twee laden in het wastafelmeubel en twee spiegeldeurtjes in de kast er boven.
Er staat nu alleen nog een zeeppompje en de rest zit lekker in de laden/de kast.
Fenyw
23-03-2026 om 10:49
Ik heb voor een grote ronde spiegel gekozen om het hoekige van het meubel wat te breken. Plafondlamp is ook rond zodat deze vorm zich herhaalt. Mijn meubel is één meter breed.
rionyriony
23-03-2026 om 11:15
Ik heb een spiegelkast en die sluit aan één kant aan tegen een heel smalle hoge badkamerkast die met de bovenkant precies even hoog hangt (geen toeval want zo gemaakt); ook de wastafel sluit aan tegen die hoge kast. Aan de andere kant sluit het niet precies aan en dat hoeft ook niet, visueel. Zal een paar cm schelen.
Contactdoos zit in de smalle kast, maar wordt in de praktijk niet gebruikt ondanks al dat geboorhamer toen. Ik loop uit het natte badkamergedeelte met mijn föhn; dat vind ik fijner föhnen.
Schemerlampje
23-03-2026 om 11:20

Is zoiets een compromis? Rechthoekig, maar wel met afgeronde hoeken.
masatu
23-03-2026 om 11:23
Wij zijn erg blij met onze rechthoekige spiegel, met (dimbare) verlichting, verwarming én stopcontacten. Vooral die stopcontacten vind ik erg fijn. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan of je verder in de buurt van de wastafel nog stopcontacten hebt.
Voordeel van rechthoekig vind ik ook dat het geen gedoe was qua ophanghoogte. Mijn man is best wat langer dan dat ik ben, en met een ronde of ovale spiegel betekent dat ook dat 1 van beide (of allebei) vooral in het minder brede deel boven of onderaan van de spiegel zit te kijken.
Wij hebben trouwens specifiek deze spiegel:
https://www.maxaro.nl/badkamerspiegels/badkamerspiegels-met-verlichting/novo-badkamerspiegel-met-ledverlichting-100x75cm-dimmer-en-stopcontact-6543/
Herfstappeltaart
23-03-2026 om 11:26
Zeespiegel schreef op 23-03-2026 om 07:53:
hangt ook af van de vorm van de wastafel, en overig badkamer meubilair. Als alles verder vierkant is valt rond uit de toon. En als alles mooi afgerond is werk vierkant niet.
Dat vind ik juist niet. Het is erg mooi om vierkant/rechthoekig af te wisselen met rond. Dat maakt alles wat zachter.
Herfstappeltaart
23-03-2026 om 11:28
MMcGonagall schreef op 22-03-2026 om 19:52:
Ik heb het niet zo op ronde vormen. Ook heel lelijk die ovale eettafels die je tegenwoordig overal ziet. Ik zou dus gaan voor een rechthoekige spiegel, zelfde breedte als de wastafel.
Mijn dochter heeft er zo eentje en ik vind het prachtig. Ook heel handig met aan tafel spelende kinderen. geen akelige hoeken en er passen veel kinderen (en volwassenen aan).
Broadway
23-03-2026 om 11:33
Anouk1234 schreef op 22-03-2026 om 21:33:
[..]
Ik gebruik geen make-up, dus een vergrotende spiegel is niet nodig.
probeer eens ietsje verder te denken. ook zonder make up kan ik me redenen bedenken waarom dit een slimme tip is
ook zonder make up krijg je haren op je kin
ook zonder make up kun je een ontsteking in je oog krijgen
letterkoekje
23-03-2026 om 12:13
De rechthoekige met afgeronde hoeken van Schemerlampje vind ik nog een mooi alternatief!
Ik zie het zo: een spiegel moet een beetje afgestemd zijn op de grootte van de wasbak waar ie boven komt. Dan heb je een gi-gan-tische lap van een spiegel bij een wasbak/meubel van 1 meter. Langs de andere kant vind ik in een toilet waar een klein handenwassertje staat, een klein rond spiegeltje dan weer mooier staan. Maar ik zou nooit een ronde spiegel boven een wasbak van 1 meter plaatsen.
Dus, concluderend: rechthoek maar zoals hierboven geschreven: Schemerlampje biedt een héél mooi alternatief als jij toch grote fan bent van ronde vormen.
Succes met de keuze.
MMcGonagall
23-03-2026 om 14:18
Herfstappeltaart schreef op 23-03-2026 om 11:28:
[..]
Mijn dochter heeft er zo eentje en ik vind het prachtig. Ook heel handig met aan tafel spelende kinderen. geen akelige hoeken en er passen veel kinderen (en volwassenen aan).
Jij vindt altijd precies het tegenovergestelde van wat ik vind. Geen kritiek hoor, ik vind het wel grappig om te zien. Je doet het vast niet bewust 
Herfstappeltaart
23-03-2026 om 15:37
MMcGonagall schreef op 23-03-2026 om 14:18:
[..]
Jij vindt altijd precies het tegenovergestelde van wat ik vind. Geen kritiek hoor, ik vind het wel grappig om te zien. Je doet het vast niet bewust
Nee hahaha, dat doe ik zeker niet bewust
Tegengestelde karakters zeker