Huis, tuin en keuken
MRI
25-08-2024 om 13:16
Welke luchtreiniger?
Hallo, ik heb veel last van allergieën (huisstofmijt etc) dus ik wil een luchtreiniger aanschaffen. Welke is jullie goed bevallen en van welke zeg je 'absoluut niet doen" Er is nogal veel variatie in prijs zag ik. Ik wil er een voor een kleine ruimte (slaapkamer) en een voor een behoorlijk grote ruimte (woonkamer, vide, atelier) Alvast bedankt.
ToetieToover
25-08-2024 om 13:55
Ik heb de Rolfstone XL in de woonkamer en een kleine versie in de badkamer omdat daar de kattenbakken staan. Ik was die grijze stoflaag een beetje beu door het stuiven van het kattengrit en warempel, het werkt! Ook in de woonkamer ligt er veel minder stof. Deze heeft een kleur om de luchtkwaliteit aan te duiden en ik dacht dat die sensor stuk was, maar toen er iets aanbrandde, ging hij wel degelijk op rood. Ik heb een hooikoorts allergie en heb pollenhorren maar de katten en bezoekers brengen alsnog pollen mee. Ik heb deze gekozen op basis van een test van de consumentenbond volgens mij, die heb ik zelf niet ingezien maar een collega met hooikoorts had zijn huiswerk wel gedaan en raadde deze aan. Ik ben er heel tevreden over.
Lali
25-08-2024 om 22:17
Ik heb sinds eergisteren de Winix Zero Pro. Tot nu toe bevalt hij heel goed. Ik ben totaal niet goed met apparaten, maar ik snap hoe ie werkt.
Gebruikersnaaminvullen
25-08-2024 om 22:31
Rolfstone komt idd als beste uit de test.
De Rolfstone Air Balance XL is krachtig in verhouding tot zijn grootte en relatief zuinig met energie. Een aanrader voor een ruimte van zo'n 28 vierkante meter.
De Air Balance XL kan erg goed kleine deeltjes uit de lucht filteren. Zelfs virusdeeltjes, maar natuurlijk ook andere deeltjes als pollen of rook. Met een nieuw filter reinigt de Air Balance XL zo'n 450 kubieke meter lucht per uur in onze test. Dat is prima voor een kamer van zo'n 28 vierkante meter.
Veel luchtreinigers presteren al snel minder als het filter niet meer nieuw is. Deeltjes blijven dan minder makkelijk aan de vezels van het filter plakken. De Air Balance XL heeft hier minder last van dan veel andere luchtreinigers in onze test. Rolfstone raadt aan om het filter elk half jaar te vervangen.
Hij is ook relatief zuinig met energie. Op volle sterkte verbruikt hij best wat stroom (39 W), maar daarmee bereikt hij een beter resultaat dan veel andere luchtreinigers.
De automatische stand reageert op de ingebouwde luchtkwaliteitssensor. Dat is lekker makkelijk. Maar je kunt ook zelf de controle houden via het overzichtelijke bedieningspaneel met onder andere 4 snelheden, een timer en een nachtmodus. Er zit geen afstandsbediening of smartphone-app bij.
Wat is er niet goed aan de Rolfstone Air Balance XL?
Hij is geen topper wat betreft het wegfilteren van gassen of vluchtige organische stoffen. Maar dat zijn veel andere luchtreinigers ook niet, ook al hebben ze een filterlaag met actieve koolstof.
Wat moet ik nog meer weten?
Rolfstone luchtreinigers zijn niet overal te koop. Je koopt ze online bij Rolfstone zelf of via Bol.com. Na de publicatie van onze test in april 2024, raakte de Air Balance XL uitverkocht. Eind augustus zou het product weer leverbaar moeten zijn.
Een luchtreiniger is geen eenmalige uitgave, want filters moeten vervangen worden. Het cilindervormige, meerlaagse filter (€48) gaat volgens Rolfstone 6 tot 8 maanden mee. En als de luchtreiniger elke dag 8 uur lang op vol vermogen zou werken, kost dat zo'n €36 per jaar (bij 31 cent/kWh).
Behalve de XL-versie verkoopt Rolfstone al langer een kleine en minder krachtige versie van de Air Balance. Die is bedoeld voor bijvoorbeeld een slaapkamer.
KorryLem
25-08-2024 om 22:42
ToetieToover schreef op 25-08-2024 om 13:55:
Ik heb de Rolfstone XL in de woonkamer en een kleine versie in de badkamer omdat daar de kattenbakken staan. Ik was die grijze stoflaag een beetje beu door het stuiven van het kattengrit en warempel, het werkt! Ook in de woonkamer ligt er veel minder stof. Deze heeft een kleur om de luchtkwaliteit aan te duiden en ik dacht dat die sensor stuk was, maar toen er iets aanbrandde, ging hij wel degelijk op rood. Ik heb een hooikoorts allergie en heb pollenhorren maar de katten en bezoekers brengen alsnog pollen mee. Ik heb deze gekozen op basis van een test van de consumentenbond volgens mij, die heb ik zelf niet ingezien maar een collega met hooikoorts had zijn huiswerk wel gedaan en raadde deze aan. Ik ben er heel tevreden over.
Misschien ook verstandig om ander katten grit te kopen. Sommige zijn totaal niet stoffig.
rionyriony
26-08-2024 om 05:47
Hopelijk zijn ze verbeterd want die van mij (Philips), lang geleden, deed niets merkbaars behalve luidruchtig ventileren. Hij scheen te kunnen ioniseren maar ook dat had niet veel nut. Ik had een bedmijtuitwerpselen allergie. Twee dingen hielpen: alles rustig laten liggen waar het lag dus vooral geen stof in reuring brengen en medicatie. En geduld want het ging tenslotte over.
Er zullen nu wel betere behandelingsmethoden bestaan zoals desensibilisatie. Zou ik altijd doen. In feite werd ik ook gedesensibiliseerd, maar dan door de tijd.
Broadway
26-08-2024 om 10:00
wij hebben een winix en ik ben er zeer tevreden over. we hebben 2 honden en zolang we op tijd de filters vervangen heeft man (astma) nergens last van.
Nowee
26-08-2024 om 11:23
Ik heb al jaren een Progenion PR 950 UV en het enige nadeel daarvan is dat de filters enkel bij Progenion zelf verkrijgbaar zijn (het apparaat komt via Bol.com).
Qua service vind ik ze top, na een jaar of 6 kreeg ik wat problemen met de knopjes en toen hebben ze kosteloos de printplaat vervangen.
Prachtwacht
26-08-2024 om 12:36
Ik heb er een van Duux werkt goed. Duux Bright Smart. Te bedienen met telefoon
Gebruikersnaaminvullen
26-08-2024 om 15:26
Ik heb een Dyson Pure Cool in de slaapkamer. Wel lekker want in de auto stand zuivert 'ie en als de slaapkamer te warm is gebruik ik ook de ventilatorstand. Ik vind het wel fijn dat 'ie ook via de app te bedienen is. Als ik de temperatuur in de slaapkamer te hoog vind in de middag, dan zet ik de blaasstand wat harder tot het slapen gaan.
App melding als het filter moet worden vervangen. Meestal zuig ik tussendoor het filter schoon, dus hij gaat lang mee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.