Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welke keukentafel

Wij kunnen maar geen goede keukentafel vinden. We hebben er twee in huis gehad, maar binnen een week hadden ze zoveel krassen dat we ze geretourneerd hebben. Hoe doen jullie dat? Wij zijn zuinig op onze spullen, maar hebben wel 2 kinderen die aan tafel moeten kunnen knutselen ed.

Iemand tips voor goed materiaal? Hebben jullie linkjes van jullie eettafels? Het liefst willen we een ronde tafel van 140 cm doorsnede.


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-08-2021 om 23:13

HPL blad en zelf onderstel kiezen?
https://www.detafelfabriek.nl/kunststof-tafelblad/

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-08-2021 om 23:14

Of je koopt een tafel van oud hout, daar vallen krassen en butsen niet zo in op. Afwerken met (teak)olie zodat het makkelijk zelf bij te werken is.

Ik heb in 2004 de allergoedkoopste eettafel van Ikea gekocht, met het oog op knutselende kleuters en vorken die in de tafel geprikt worden. Het idee was een nieuwe te kopen als de kinderen groot genoeg waren. Inmiddels heb ik hem nog staan, en hij ziet eruit alsof er aan geleefd wordt

Wij hebben net een tafel met een keramisch blad. Mijn ouders hebben een granieten blad. Hiervoor een houten tafel ook geen krassen, wel snel behandeld ivm vlekken. 

wij hebben deze https://www.misterdesign.nl/circle-dining-table-tafel-ethnicraft.html
Kunnen we gewoon schuren en opnieuw behandelen. Doen we wel als de kinderen groter zijn. Nu zitten er best wat vlekken en krasjes op. Vorige week vond iemand het een goed idee om z’n nagels erop te lakken bijvoorbeeld 🙈

Al eens gekeken naar zo'n "tafelkleed" van dik transparant plastic erop? Dat kun je op maat laten snijden, staat heel netjes en dan blijft je tafel mooi.

Als je 2 tafels achter elkaar geretourneerd hebt, dan ligt het misschien niet aan de tafels maar heb je wellicht een andere oplossing nodig om de tafel te kunnen gebruiken hoe jullie willen.

Ik vind het juist mooi als de tafel gaat leven. De eerste krassen doen pijn. Daarna wordt het een object waaraan verhalen zitten. Die kras van toen je kind Héél lief een tekening voor jou maakte toen je verdrietig was, nagellak op tafel van toen jullie naar dat gezellige feestje gingen enz. De verhalen die verteld werden aan tafel, alsof het hout ze opzuigt. Heel zweverig misschien, maar ik vind een levendige tafel juist het mooiste.

maar matje onder borden of onder kleurplaten? Leer je kinderen omgaan met spullen zoals jij het graag ziet. 

Apiejapie schreef op 22-08-2021 om 11:17:

Ik vind het juist mooi als de tafel gaat leven. De eerste krassen doen pijn. Daarna wordt het een object waaraan verhalen zitten. Die kras van toen je kind Héél lief een tekening voor jou maakte toen je verdrietig was, nagellak op tafel van toen jullie naar dat gezellige feestje gingen enz. De verhalen die verteld werden aan tafel, alsof het hout ze opzuigt. Heel zweverig misschien, maar ik vind een levendige tafel juist het mooiste.

Vind ik ook. Niet eens zozeer voor mooie herinneringen maar omdat meubels nou eenmaal gebruikt worden.

Volgens mij moet je iig wegblijven van fineer, dat vind ik snel lelijk worden. 

Cirkel

Cirkel

22-08-2021 om 12:52 Topicstarter

Ik begrijp jullie reacties qua gebruik van de tafel. Deze tafels waren gewoon echt een no go. De eerste had na een uur al krassen door het schuiven van een bord en de tweede had na 2 dagen een kras in een nerf, waardoor alles opbolde na een beetje nat worden met een doekje. Kwalitatief gezien dus gewoon slecht. 
We willen juist graag dat er aan geleefd wordt, en een kras is niet erg, maar ik wil er niet standaard een plastic iets overheen. Placemats gebruiken we sowieso bij het eten.

Sophia_!

Sophia_!

22-08-2021 om 13:00

Ik heb een industriële eikenhouten tafel. Het blad is niet superglad geschuurd, maar juist wat 'ruw' gehouden,  waardoor je er helemaal niks op ziet. Buiten dat is het hout zo hard dat het nauwelijks beschadigd. 

Industriele-eettafel-van-eikenhout-Top037-1-300x300.jpg

Zo'n soort blad dus. Ik vind het ideaal. 

Cirkel

Cirkel

22-08-2021 om 13:02 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 22-08-2021 om 10:05:

wij hebben deze https://www.misterdesign.nl/circle-dining-table-tafel-ethnicraft.html
Kunnen we gewoon schuren en opnieuw behandelen. Doen we wel als de kinderen groter zijn. Nu zitten er best wat vlekken en krasjes op. Vorige week vond iemand het een goed idee om z’n nagels erop te lakken bijvoorbeeld 🙈

Heel mooi, maar die prijs! Vind het veel geld.

Sophia_! schreef op 22-08-2021 om 13:00:

Ik heb een industriële eikenhouten tafel. Het blad is niet superglad geschuurd, maar juist wat 'ruw' gehouden, waardoor je er helemaal niks op ziet. Buiten dat is het hout zo hard dat het nauwelijks beschadigd.

Industriele-eettafel-van-eikenhout-Top037-1-300x300.jpg

Zo'n soort blad dus. Ik vind het ideaal.

Zoiets hebben wij ook. Echt ideaal. Mag aan geleefd worden. 

Wat betreft de eerste twee tafels, zo te lezen mist het inderdaad aan kwaliteit. Waren ze van fineer? Ik zou je aanraden een hardhouten tafel te nemen, bijv eikenhout. 

Cirkel schreef op 22-08-2021 om 13:02:

[..]

Heel mooi, maar die prijs! Vind het veel geld.

Klopt. Tafels zijn loeiduur. Wij hadden wel een marktplaatsmazzeltje hoor, de grote variant voor €300😆

Sophia_!

Sophia_!

22-08-2021 om 14:48

Wattenbolleke schreef op 22-08-2021 om 14:38:

[..]

Klopt. Tafels zijn loeiduur. Wij hadden wel een marktplaatsmazzeltje hoor, de grote variant voor €300😆

Dat is mazzel! Lekker zeg. 

Onze tafel was onbetaalbaar, maar ik hoef 'm nooit meer weg te doen, dat scheelt dan weer wel. Nou nog een keer mooie nieuwe eetkamerstoelen,  die ook nog lekker zitten. Die kan ik echt niet vinden 🙈

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.