Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welke keukenapparatuur onzin of relevant?

ik twijfel heel erg om airfryer, magnetron of tosti ijzer aan te schaffen maar denk ergens dat t overbodig is en alleen maar in de weg gaan zitten.

wat vinden jullie? Wel echt een toevoeging of links laten liggen 


Marty1984 schreef op 29-12-2022 om 15:31:



Airfryer komt hier niet binnen. Zie ik absoluut het nut niet van.

Dacht ik zelf ook, maar ben er nu toch echt blij mee en gebruik hem vaak. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2022 om 15:41

lientje69 schreef op 29-12-2022 om 15:23:

[..]

Staand Met zuignap

Maar heb hem nog niet besteld hoor. Ik overweeg het nu. Maar vraag me af of ik zo'n ding wel genoeg gebruiken ga. Ik gebruik wel regelmatig geraspte kaas, misschien moet ik de meegeraspte vingertoppen voor lief nemen? Weet niet of het de uitgave waard is.

Maar bedankt voor de tip alvast, een die je in je hand moet houden valt dus sowieso al af.

Zorg dat je kaas heel koud is. Ik heb zelf altijd een stuk parmezaan in de vriezer liggen die ik rasp als ik nodig heb. Een simpele rasp van Hema

80830021_01_001.png?sw=529&sh=600&sm=fit&bgcolor=FFFFFF

Knoflook rasp ik trouwens ook, op een zesteur, die is ook geschikt voor parmezaan.

1200x1200.jpg

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2022 om 15:42

Ik ben heel blij met mijn staafmixer en hulpstukken. Er zit een hakmolen bij en een garde. 

Als ik maar plek zou hebben voor 1 van de apparaten waar to over twijfelt zou ik gaan voor een combimagnetron.  Is iets groter dan een gewone magnetron maar kan zoveel.  Magnetron functies, oven functies, waaronder de dingen die de airfryer ook kan. 
Toen wij 25 jaar geleden de keuken lieten zetten kwam er een oven onder het fornuis en de toen pas 3 jaar oude combimagnetron kreeg een plekje op het aanrecht met het idee als hij stuk is doen we hem weg en gebruiken we alleen de oven.  Maar inmiddels is er al 2x een nieuwe aangeschaft. Even snel een kaaskorstje op de stamppot rauwe andijvie is zo klaar en de stamppot is dan goed heet.  Beetje melk warmen om door de stamppot te doen,  en kind dat later of vroeger moet eten echt ik kan niet meer zonder. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2022 om 16:06

Bakblik schreef op 29-12-2022 om 15:50:

Als ik naar plek zou hebben voor 1 van de apparaten waar to over twijfelt zou ik gaan voor een combimagnetron. Is iets groter dan een gewone magnetron maar kan zoveel. Magnetron functies, oven functies, waaronder de dingen die de airfryer ook kan.
Toen wij 25 jaar geleden de keuken lieten zetten kwam er een oven onder het fornuis en de toen pas 3 jaar oude combimagnetron kreeg een plekje op het aanrecht met het idee als hij stuk is doen we hem weg en gebruiken we alleen de oven. Maar inmiddels is er al 2x een nieuwe aangeschaft. Even snel een kaaskorstje op de stamppot rauwe andijvie is zo klaar en de stamppot is dan goed heet. Beetje melk warmen om door de stamppot te doen, en kind dat later of vroeger moet eten echt ik kan niet meer zonder.

Ik heb ook een combimagnetron, dit is de 3e en steeds hetzelfde model. Een Sharp van 40 liter. Je moet wel even rekening houden dat de temperatuur wat hoger is dan een elektrische oven, maar ik bak er van alles in.

LieverDanJeDenktx schreef op 29-12-2022 om 13:45:

oke dus tosti ijzer en airfryer sowieso aanschaffen

magnetron twijfel ik enorm, enigzins is het wel veel makkelijker om dingen daarmee op te warmen maar tegelijker tijd neemt t veel ruimte in beslag en is het eigenlijk kankerverwekkend om eten daarin op te warmen

Hoe kom je daar nu weer bij?

Ik snap nooit hoe mensen zonder magnetron kunnen. 

Miepjecody schreef op 29-12-2022 om 16:11:

[..]

Hoe kom je daar nu weer bij?

Ik snap nooit hoe mensen zonder magnetron kunnen.

Ik vraag me altijd af of die mensen nooit iets ontdooien? Dan ook geen diepvries hebben? Nooit restjes eten? Nooit een kop chocomelk of soep opwarmen?

Als ik dat allemaal op mijn gewoon vuur moet doen heb ik bergen afwas en ben toch écht 7 keer zo lang bezig dan bijvoorbeeld die 1.5 minuut in de microgolf.

Zelfs op mijn werk is het 's middags vechten om dat ding en hebben we er intussen 2 staan  .

Ik heb een magnetron gehad toen ik baby’s had maar toen de laatste stuk ging heb ik geen nieuwe meer gekocht. In de praktijk werd hij drie keer per week tien seconden gebruikt om een boterham te ontdooien. Een airfryer hoef ik niet want het is een enorm apparaat en de oven voldoet net zo goed. Ik heb wel een broodbakmachine te leen, al jaren. Ik snap ook waarom mijn zus hem zo makkelijk weg gaf want het is ook een sta-in-de-weg en ik gebruik hem zelden. Sinds kort heb ik een wafelijzer. Die wilde ik heel graag, maar het is best wel een gedoe om wafelbeslag te maken, dus ik denk dat ik die ook maar incidenteel ga gebruiken. Gelukkkg past hij makkelijk in het keukenkastje.
Wat hier vaak wordt gebruikt: broodrooster, klapgril (voor tosti’s), handmixer en staafmixer. En natuurlijk de Dolce Gusto.

Man is nogal van de verse soep, dus die mixer is hier ook nogal onontbeerlijk.
Maar valt gelukkig wel vrij makkelijk op te bergen.

Wat hier ook veel gebruikt wordt is een elektrisch kruidenmolentje om verse kruiden fijn te krijgen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

29-12-2022 om 16:53

Tickel schreef op 29-12-2022 om 15:41:

[..]

Zorg dat je kaas heel koud is. Ik heb zelf altijd een stuk parmezaan in de vriezer liggen die ik rasp als ik nodig heb. Een simpele rasp van Hema

Knoflook rasp ik trouwens ook, op een zesteur, die is ook geschikt voor parmezaan.


Ik raad deze aan. Volgens mij ook bij IKEA te koop. Met anti-slipzool zodat 'ie niet wegglijdt. Bij de laatste paar millimeter inderdaad oppassen voor je vingertopjes. Maar ikzelf eet dat laatste restje gewoon op

Zwart-Slicer-Kaas-Rasp-Groenten-Rvs-Ovale-Doos-Container-Rasp.jpg_Q90.jpg_.webp

Marty1984 schreef op 29-12-2022 om 16:17:

[..]

Ik vraag me altijd af of die mensen nooit iets ontdooien? Dan ook geen diepvries hebben? Nooit restjes eten? Nooit een kop chocomelk of soep opwarmen?

Als ik dat allemaal op mijn gewoon vuur moet doen heb ik bergen afwas en ben toch écht 7 keer zo lang bezig dan bijvoorbeeld die 1.5 minuut in de microgolf.

Zelfs op mijn werk is het 's middags vechten om dat ding en hebben we er intussen 2 staan .

Ja precies dat. Ik heb al vanaf 1992 altijd magnetron gehad.

https://www.bol.com/nl/nl/p/esperanza-caprese-elektrische-rasp-met-5-opzetstukken-snel-raspen-elektric-grater-150w-wit/9300000002526914/?s2a=

Nadat keukenmachine ermee ophield en ik regelmatig blok kaas rasp en die in de vriezer gooi, zodat ik altijd geraspte kaas in huis heb, bovenstaande gekocht. Handig en zonder vingertopjes of stukjes nagel in je kaas

Miepjecody schreef op 29-12-2022 om 17:13:

[..]

Ja precies dat. Ik heb al vanaf 1992 altijd magnetron gehad.

Dat de mantelzorgers voor mijn licht dementerende buurvrouw van 89 10 jaar geleden een magnetron kochten,  omdat ze het gasfornuis te gevaarlijk vonden was natuurlijk geen handig idee.  Die vrouw kon er niet meer mee leren omgaan. 

Ik heb ook al sinds 1992 altijd een magnetron gehad. Mijn moeder (nu net 80 geworden) heeft er ook nooit echt mee leren werken.  Verder dan een beker melk of kop soep opwarmen komt ze niet. 

Ik maak er zelfs sauzen in voor over de bloemkool bijvoorbeeld. 

Een airfryer heb ik niet en mis ik dus ook niet. De zeldzame keer dat ik iets frituur (kroepoek maken) doe ik dat in een diepe braadpan.

I.p.v. een tosti_ijzer gebruiken we de contactgrill. Pubers leven op tosti's en zelf vind ik ze ook lekker.

De magnetron kan ik niet zonder. Warme melk, diepvriesvoorraad opwarmen (stamppotten e.d.).

De echte oven probeer ik verstandig te gebruiken, dus meerdere dingen tegelijkertijd. Dat ding is een enorme stroomvreter.

De dubbelwandige melkkoker is ideaal voor custard, hierin brandt de melk niet aan.

De Wonderpan, daarvan heb ik zelfs twee. Een antieke Alro met een mica-ruitje voor zoet en een Ibili voor hartig.

De snelkookpan voor snert, stoofpeertjes en stoofvlees. Dit ding bespaart echt veel gas.

Morgen erom denken dat ik kniepertjes ga bakken met het elektrische kniepertjesijzer.

Ja, ik heb kastruimte te weinig. 

Vorig jaar kregen we een grote buffetkast uit een erfenis. Daarvan hebben we het televisiedeel en het glazendeurtjesdeel gehouden, die hebben we op elkaar gezet. 
Tjokvol gestouwd met kookboeken en keukenspullen 

In het eerste jaar op kamers een combimagnetron aangeschaft. Sindsdien heb ik nooit meer zonder geleefd. Ik warm melk en eten erin op, ovenschotels en taarten. Nu heb ik ook een Sharp. Je kunt daar een bakplaat induwen, heel fijn!

Tosti-ijzer: nooit gehad. Ik maak tosti's in een pan. 
Airfryer: die heb ik in huis. Wat een onding. Enorm groot en ik gebruik hem bijna niet. Ik wilde een slowcooker, mijn man een airfryer, ik heb me laten overhalen. Ik zie het voordeel t.o.v. mijn gewone pan i.c.m. met mijn combimagnetron niet. Het duurt het zo lang en ik eet nooit een maaltijd waarbij alleen de airfryer gebruik. Ik sta nog steeds iets te bakken. 

Nog een toevoeging: ik heb een mixer met kom op het aanrecht staan en een blender met glazen kom. Beiden worden vrij veel gebruikt.de laatste vooral als ik soepen of sauzen pureer als ze nog heet zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.