Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welk woord spreek jij verkeerd uit ? ( en dat wist je niet )


PriceyRook54

PriceyRook54

27-07-2022 om 10:44

Auwereel schreef op 27-07-2022 om 10:39:

Kan iemand me vertellen waar de klemtoon bij macadamia ligt? Bij de notenkraam konden ze me het ook niet vertellen. Volgens Wikipedia zij die noten vernoemd naar een Schot, MacAdam, dus macàdamia?

De Engelse uitspraak is makkaDEEmia, maar of er een andere uitspraak voor het Nederlands is weet ik niet.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

27-07-2022 om 10:46

Auwereel schreef op 27-07-2022 om 10:39:

Kan iemand me vertellen waar de klemtoon bij macadamia ligt? Bij de notenkraam konden ze me het ook niet vertellen. Volgens Wikipedia zij die noten vernoemd naar een Schot, MacAdam, dus macàdamia?


Dat had ik nooit gedacht, dat het naar een MacAdam was vernoemd. Leuk weetje. Ik dacht dat het een inheemse oorsprong zou hebben.

De Engelse Wikipedia geeft als uitspraak aan /ˌmækəˈdeɪmiə/, dus met klemtoon op derde lettergreep. 

Ik sprak vanille tot nog niet zo lang geleden uit als ‘vanilje’, maar ik werd erop gewezen dat het ’vani-je’ is, zonder een L.

Ik werkte vroeger in de thuiszorg en moest af en toe echt puzzelen wat er gezegd werd. Zo moest ik naar de slager om korteletten  te halen. Kotelet dus maar wij zeiden thuis karbonade.

Een scheer was een schaar en meer van dat soort dingen.

MMcGonagall schreef op 27-07-2022 om 01:42:

Ik heb de chorizo nagevraagd bij een Spaanse native speaker. Het is tjorizo en de z wordt uitgesproken als een slissende s.

Dank voor het navragen. Ik zal flink gaan oefenen met de uitspraak

Ik heb geen idee hoe kameleon uitgesproken moet worden. Kamme-Léon? kameel-eon? of nog iets anders?
Ook zeg ik panneermeel (als wanneer-meel maar dan met een p) en noem ik de trappers van mijn fiets pendalen.

Azalea747 schreef op 27-07-2022 om 07:48:

alPAka

Dank je. Weet ik het eindelijk.

Perzikboom schreef op 27-07-2022 om 18:18:

Ik heb geen idee hoe kameleon uitgesproken moet worden. Kamme-Léon? kameel-eon? of nog iets anders?
Ook zeg ik panneermeel (als wanneer-meel maar dan met een p) en noem ik de trappers van mijn fiets pendalen.

Kameeleón. Klemtoon op de laatste lettergreep…dus Leon als de jongensnaam.


wat is er trouwens mis met ‘panneermeel’ zeggen tegen paneermeel? Ik zou niet weten hoeft anders moet….paaneermeel? Of ben ik raar?


IngridT schreef op 27-07-2022 om 20:40:

[..]

Kameeleón. Klemtoon op de laatste lettergreep…dus Leon als de jongensnaam.


Haha ja, al ken ik ook veel mensen die die naam als LEon uitspreken. Vind ik lelijk. Heb een Leon in de familie en moet me altijd geweld aandoen om het net zo te zeggen als zijn gezinsleden.

Hoe zeggen jullie ansjovis? M.i. moet de klemtoon op de middelste lettergreep, zoals in het Spaans waar het vandaan komt. Maar een vriendin van me vindt dat het wel een zodanig ingeburgerd woord is dat de Nederlandse klemtoonregels erop toegepast mogen worden (dus klemtoon op de eerste lettergreep). Wat doen jullie? 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

27-07-2022 om 21:18

Azalea747 schreef op 27-07-2022 om 21:08:

Hoe zeggen jullie ansjovis?


Ik zeg ANsjovis.

Azalea747 schreef op 27-07-2022 om 21:08:

Hoe zeggen jullie ansjovis? M.i. moet de klemtoon op de middelste lettergreep, zoals in het Spaans waar het vandaan komt. Maar een vriendin van me vindt dat het wel een zodanig ingeburgerd woord is dat de Nederlandse klemtoonregels erop toegepast mogen worden (dus klemtoon op de eerste lettergreep). Wat doen jullie?

Ik zeg ansjoovis. Klemtoon op de oo 

Dolfje schreef op 27-07-2022 om 11:16:

Ik werkte vroeger in de thuiszorg en moest af en toe echt puzzelen wat er gezegd werd. Zo moest ik naar de slager om korteletten te halen. Kotelet dus maar wij zeiden thuis karbonade.

Een scheer was een schaar en meer van dat soort dingen.

Is Brabants denk ik want ik zeg ook korteletten. Wij zeggen hier ook sisi tegen cervelaatworst en billen zijn bovenbenen en niet je kont want dat is gewoon kont.

Kamééleeon, maar sommigen maken er een soort ie van (kamee-lie-on), klemtoon op ‘me’ in elk geval. Het is Paaneermeel en niet panneermeel, want er zit maar 1 n in. En het is niet pendalen maar pedalen.
Oh, en anSJOOvis, maar die laatste weet ik niet zeker. In het Engels ligt de klemtoon wel op de eerste lettergreep.

Wat mij betreft is het ka'meleON. Dus wel een lichte beklemtoning van de tweede lettergreep, maar hoofdklemtoon op de laatste lettergreep. 

Wat grappig, ik zocht het Engelse achovy/anchovies even op, omdat ik dacht dat ik daar de klemtoon ook wel op de middelste lettergreep heb gehoord. Blijkt dat ANchovies de Britse uitspraak is, en anCHOvies de Amerikaanse. Om het eenvoudig te houden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.