Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welk woord spreek jij verkeerd uit ? ( en dat wist je niet )

eu.jpg


Grappig artikel over de meest voorkomende woorden die men verkeerd uitspreekt .
Verkeerd uitgesproken woorden .
Van die simpele termen die al-tijd verkeerd worden gezegd.

Espresso , avocado , paprika , medaille , Porsche , vanille , sowieso , euro , puzzelen , identiteit , toentertijd , koningin , normaliter ,auto , symptoom , restaurant , enige , zeven . En wat nog meer ?

Ik spreek dus paprika , restaurant en normaliter blijkbaar verkeerd uit .   En jullie ?

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/2022/07/taal-woorden-die-mensen-verkeerd-uitspreken/


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-07-2022 om 09:53

Alinea☺️

Gnocchi spreek je uit als 'njokkie'. 

wild-flower

wild-flower

24-07-2022 om 09:58 Topicstarter

Ik ben vast niet  de 'enigste'   die  ' papprika '  zegt in plaats van ' paaaprika ' ? 

o, zo herkenbaar. Al zit ik meer in de 'erger' hoek.
Mensen die mel-luk zeggen ipv melk, dreswar voor dressoir, en hoog op mijn lijstje zeuven ipv zeven met als toppunt dan wel zeuvenenzeuventig.

Toch blijf ik het een trekker vinden en geen tractor, tractor is voor stadse lui, het is een trekker want het trekt iets (meestal, want je kunt o zo handig ook apparatuur aan de voorkant bevestigen)

Ysenda schreef op 24-07-2022 om 09:59:

o, zo herkenbaar. Al zit ik meer in de 'erger' hoek.
Mensen die mel-luk zeggen ipv melk, dreswar voor dressoir, en hoog op mijn lijstje zeuven ipv zeven met als toppunt dan wel zeuvenenzeuventig.

Toch blijf ik het een trekker vinden en geen tractor, tractor is voor stadse lui het is een trekker want het trekt iets (meestal, want je kunt o zo handig ook apparatuur aan de voorkant bevestigen)

 

Volgens mij zeg ik dat ook zeuvenenzeuventig 

Of eigenlijk; zeumzeumtug (Gronings)

Van deze woorden weet ik dat ik ze verkeerd zeg omdat er altijd wel iemand in de family een opmerking over maakt: aluminimum, advocado en alkohol. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-07-2022 om 10:13

Inmiddels niet meer, maar ik heb heel lang breetels gezegd ipv bretèls. Dat kwam vooral omdat ik het woord alleen maar las en nooit hoorde.
En puuzelen, weet inmiddels ook dat dat niet goed is, maar blijf het gewoon zeggen want puzzelen klinkt stom

Oh, en ik ken mensen die wasjmachine zeggen, en konening

NocturnalMule38

NocturnalMule38

24-07-2022 om 10:13

Shein...ik zei dus sjein.  En het schijnt Sje- in te moeten zijn. 
En iedere  keer als ik nu Shein ergens lees verbeter ik mezelf in mijn hoofd. Blijkbaar weigert mijn geheugen de juiste uitspraak op te slaan...

Schuldig aan het verkeerd uitspreken van puzzel 
Restaurant is in mijn dorp toch echt een resterant, de juiste uitspraak is voor de "koude kak" of zoals dat hier uitgesproken wordt "kouwe kak" 
Ik zal de laatste zijn iemand te verbeteren aangezien ik dus zelf ook genoeg uitspraak en/of spelfouten maak.
Maar wat ik ergerlijk vind is dat de F tegenwoordig wordt uitgesproken als een V.
Zelfs uit de mond van de nieuwslezers komt Vile in plaats van File en Fantastisch blijkt ineens Vantastisch enz..enz..ik snap het niet 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-07-2022 om 10:21

Missingyoumuch schreef op 24-07-2022 om 10:13:

Shein...ik zei dus sjein. En het schijnt Sje- in te moeten zijn.

Ik wist niet wat het was, moest het opzoeken.

Van Xenos weet ik nog steeds niet of je nou Senos of Ksenos moet zeggen.

En Sjamin of Jamin. (Djamin?) 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

24-07-2022 om 10:24

Haha, zo ongeveer al mijn allergieën staan in dat Metro-artikel Geen idee of ik zelf dingen verkeerd uitspreek eigenlijk. Mijn man zegt steevast ‘finansjiering’ in plaats van financiering.

Ik ken werkelijk niemand die 'restauran' zegt. Zelf jarenlang in de horeca gewerkt en iedereen zegt gewoon restauranT.

Mijn vriend zegt 'melek' in plaats van melk en dat vind ik irritant.

Geen idee of ik het verkeerd uitspreek of anderen: "vicieuze cirkel" spreek ik uit zoals het er staat maar een vriendin spreekt het uit als "vicueuze cirkel".

Ik zeg restaurant en plafond. Bewuste keuze boven restauran en plafon. Wat ik trouwens vaak hoor is ‘restoranden’ als meervoud van restaurant.
Oh ja, soms floept er een tampasta uit, maar dat vind ik zelf nog het ergst. De rest van de wereld valt het niet op. Wat ik juist heel leuk vind om verkeerd te zeggen, zijn allerhande varianten op amoelimiemumfolie

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

24-07-2022 om 10:37

MMcGonagall schreef op 24-07-2022 om 10:34:

Wat ik trouwens vaak hoor is ‘restoranden’ als meervoud van restaurant.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.