Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wel of niet, wat zouden jullie doen? (Verhuizen)

Hoi, ik open dit topic even onder een andere naam. Niet omdat jullie dit topic niet aan mijn nick zouden mogen linken, maar omdat familie mijn normale nick kent en ik nog niet wil dat zij hiervan weten. 

Goed, de situatieschets. We wonen momenteel met zijn vijven (een echtpaar met drie kinderen) in een appartement met 2 slaapkamers en waar we elkaar constant op de lip zitten. Oudste zoon is autistisch en heeft eigenlijk heel veel ruimte en beweging nodig, wat we hem hier niet kunnen bieden (te weinig ruimte binnenshuis, geen tuin, onderburen die (terecht!) klagen omdat ze alles horen en hij als een olifant door de woning gaat ). Hij gaat vanaf komende september naar een speciale opvang met kinderen zoals hij, die hier heel erg dichtbij zit (loopafstand). Hiervoor zat hij op een andere opvang, maar daar is hij zachtjes 'uitgegooid' omdat het hen niet lukte hem onder hun hoede te nemen in combinatie met de rest van de groep.
Middelste gaat mee naar dezelfde opvang (naar een 'gewone' groep), jongste is bij mij thuis.
Vandaag hebben we een huis bezocht en we zijn eigenlijk verliefd geworden. Een ruimere woonkamer, een aparte keuken, een extra eetkamer, een (weliswaar niet heel grote) tuin. Boven vier slaapkamers. Dat zou, ten opzichte van nu, eigenlijk al fantastisch zijn, maar er zitten ook nog een zolder met extra badkamer en een kelder die verbouwd is tot fitnessruimte in het huis. De zolder zouden we of als werkruimte/hobbykamer kunnen gebruiken, of als extra grote slaapkamer voor ons (en dan 1 van de 4 slaapkamers op de eerste verdieping als werkruimte). De kelder zouden we als speelruimte voor de kinderen kunnen inrichten.

Nu komt het natuurlijk, want als er geen probleem zou zijn, zou ik geen topic openen... de huur per maand kost 70% meer dan dat wat we nu betalen. En dat wordt krap, behoorlijk krap. We zouden rondkomen, maar ook best moeten inleveren (hebben nu een hobby die best wat kost, dat zou eigenlijk niet meer kunnen, minder uitjes e.d.). Ook is het een stuk rijden van de opvang vandaan (ongeveer zo ver als ik vanaf deze woning naar de vorige opvang reed, alleen is de bushalte hier wat verder weg).
En nu weet ik het niet meer, wel doen of niet doen? Het is echt een buitenkans, het huis is compleet gerenoveerd, overal een prachtige vloer, de keuken zit er al in (is in dit land vaak niet zo ). De huurhuizen die ik tot nu toe ben tegengekomen (en ik zoek al een tijdje) die iets onder deze prijsklasse zitten, hebben vrijwel altijd een slaapkamer tekort en geen zolder/kelder, en zijn erg gedateerd. (Je kunt zien dat er een opa en/of oma gewoond hebben en dat er heel, heel lang niets gebeurd is aan het huis. ) Nemen we dit huis niet, zullen we het in dit appartement waarschijnlijk nog een tijd moeten uitzingen.

Op een rijtje:

Voordelen
--
* Heel veel ruimte en licht in huis, genoeg kamers voor iedereen plus nog extra, een tuin
* Alles is gloednieuw, er hoeft niets te gebeuren, we zouden onze spullen kunnen inpakken en er zo kunnen intrekken

Nadelen
--
* Veel hogere huur, rondkomen kan maar leuk leven wordt krap(per)
* Langer reizen naar de opvang, sowieso slechtere aansluiting wat het OV betreft

Natuurlijk zal de beslissing niet afhangen van de meningen hier, maar ik weet niet, ik hoop op een nieuwe, verfrissende blik uit een hoek waaruit ik de situatie nog niet had bekeken, geloof ik (zowel voor als tegen).



Werken jullie nu allebei fulltime? Zijn er manieren om meer inkomen te verwerven? 

Ik zou het doen, vooral omdat jullie niet alleen zelf last hebben van de huidige te kleine woonruimte maar jullie buren ook.
Wel zou ik kijken of jullie je inkomen niet kunnen vergroten. Anders toch maar die dure hobby op een lager pitje zetten. 

Sophia_!

Sophia_!

20-07-2021 om 21:55

Woonplezier is heel wat waard, dus ik zou zeker overwegen om te verhuizen. Een lekker groot huis met genoeg ruimte voor iedereen is wel echt heerlijk! 
(Mits je natuurlijk niet echt op een houtje hoeft te bijten om rond te komen). 

Waarom hebben jullie niet eerst een passende woning gezocht voor je je gezin met zoveel kinderen hebt uitgebreid? Dit is wel de kar achter de wagen spannen op deze manier. 
Is een koophuis geen optie? 

Ik zou niet met mijn keel aan de kapstok gaan hangen voor een huis. Dan ben je maandelijks aan het overleven ipv aan het leven. Komen jullie in aanmerking voor huurtoeslag? Kunnen jullie je inkomsten verhogen? 

Ik zou het niet doen. Je kan het alleen betalen als je je veel gaat ontzeggen en dan is het nog krap. Als je te maken krijgt met huursverhoging, onverwachte uitgaven of ontslag heb je een groot probleem. Daarnaast stijgen de lasten door opgroeiende kinderen. Ik weet niet of het inkomen meegroeit. Alleen als je kans hebt om meer inkomsten te genereren doen. 

Ik zou het niet doen. Je kan het eigenlijk niet betalen want je moet er dingen, die je graag doet, voor opgeven.

Yuuki

Yuuki

20-07-2021 om 22:08 Topicstarter

Nee, ik werk momenteel niet, omdat er voor mijn zoon geen passende plaats is. Dat staat op de planning zodra de jongste ook naar de opvang gaat, nu er voor de oudste ook eindelijk een goede plek in zicht is. Dus zicht op een hoger inkomen is er binnen afzienbare tijd absoluut. (Ik zal waarschijnlijk niet megaveel verdienen, maar het verschil tussen wat we hier betalen en daar zullen betalen zit er wel in qua salaris.)

Voor de buren vind ik het ook echt verschrikkelijk.  Ik probeer zoveel mogelijk met ze naar buiten te gaan, maar van 6 tot 19 uur is wel erg lang, vooral met een kleine die nog meerdere slaapjes nodig heeft en buitenshuis niet heel geweldig slaapt. Thuis ben ik continu politieagent aan het spelen en ik zit eerlijk gezegd elke keer met buikpijn zodra er een hard stuk speelgoed op de grond valt.   

Omdat het leven soms zo loopt. Wat de oudste betreft wisten we dat natuurlijk niet van tevoren, als hij niet zo pittig was geweest, was dit appartement de komende jaren geen probleem geweest (oudste en middelste slapen op 1 kamer, jongste bij ons). Kopen hebben we ook al naar gekeken, maar met de hypotheek die we kunnen krijgen, is dat hier in de buurt helaas geen optie. Dan kom je uit ergens in the middle of nowhere, en omdat we hier nu veel hebben opgebouwd (opvang, therapie, werk enz.) is dat eigenlijk geen optie. 

Yuuki

Yuuki

20-07-2021 om 22:09 Topicstarter

Bedankt alvast voor de reacties, ik probeer zo snel mogelijk alle reacties te lezen en te reageren.  

Dan zou ik het zeker doen en gaan werken op korte termijn. Die korte periode kun je wel overbruggen zo te horen. 

Als mede-autist zou ik juist denken dat die middle of nowhere een zegen voor jouw autist kan betekenen. En kinderen samen op 1 kamer vind ik echt te erg, nogal wiedes dat ie 24/7 overprikkeld is. 

Yuuki

Yuuki

20-07-2021 om 22:13 Topicstarter

Ik geef je gelijk redbulletje, en daar voel ik me ook echt kut over.
Middle of nowhere is voor nu helaas nog geen optie, over een aantal jaar ziet dat er anders uit en gaan we zeker ook overwegen in dat gebied te zoeken. 

Kan je man onderhandelen over opslag?

Wanneer gaat de jongste naar de opvang en hoe groot is de kans op een baan?

Yuuki

Yuuki

20-07-2021 om 22:22 Topicstarter

Mijn man krijgt elk jaar standaard een kleine loonsverhoging en stijgt elke 1-2 jaar een 'level' waarmee hij per maand ook nog een stukje meer verdient. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.