Huis, tuin en keuken
Bakblik
15-09-2026 om 18:25
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:05:
[..]
Ik dacht altijd dat de meeste mensen die naar de voedselbank gingen alleenstaande waren of alleenstaande ouders (moeders). Maar bij een gezin van vier met twee volwassen en twee kinderen zou je toch denken dat minstens 1 volwassenen zou kunnen werken. Ik denk dat dat een erg uitzonderlijke situatie is.
Die had ik nog gemist van jou vanochtend. Voor jou is de wereld zwart of wit zoals je dit opschrijft. Grijs in alle variaties of gestreept bestaat niet?
Meestal wil en kan er minstens iemand werken in een gezin met ouders en 2 kinderen. Alleen is het leven niet maakbaar. Er kan vanalles gebeuren in een paar jaar tijd.
1 ouder die chronisch ziek wordt, een kind dat door een ongeluk gehandicapt raakt dan heeft de andere ouder een hoop te zorgen en dan is werken misschien niet meer mogelijk voor beide ouders niet en met veel kosten zit je in korte tijd zwaar in de shit.
Kijk eens buiten je bubbel!
Herfstappeltaart
15-09-2026 om 18:52
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:05:
[..]
Ik dacht altijd dat de meeste mensen die naar de voedselbank gingen alleenstaande waren of alleenstaande ouders (moeders). Maar bij een gezin van vier met twee volwassen en twee kinderen zou je toch denken dat minstens 1 volwassenen zou kunnen werken. Ik denk dat dat een erg uitzonderlijke situatie is.
Volgens mij geloof je dat zelf niet maar ben je vooral erg goed in het gooien van knuppels in hoenderhokken.
Neweve
15-09-2026 om 19:14
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:45:
[..]
En daarom zijn ook veel mensen tegen de voedselbank omdat ze denken eigen schuld, dikke bult. En ik snap ook dat het wrang is want veel werkende armen komen niet in aanmerking daarvoor en zien mensen die naar de voedselbank gaan roken of zelfs een weekendje weggaan en dat wordt gezien als oneerlijk.
Volgensmij komen ook werkende armen in aanmerking. Het gaat om wat je per maand vrij te besteden hebt?
Daarnaast is aangetoond dat geld stress je iq verlaagt. Oftewel je maakt aantoonbaar slechtere keuzes. Daar kan begeleiding bij helpen maar dus ook stress verlaging, als je je over in ieder geval de helft van de boodschappen geen zorgen hoeft te maken ontstaat er langzaam weer ruimte voor andere denkwerk. Zoals: hoe kan ik ander werk vinden, welke voorzieningen heeft de gemeente, wat moet ik doen om te stoppen met roken.
(Bron "helft": ik lees bij de uitleg van mijn gemeente dat je voor 3 a 4 maaltijden eten meekrijgt).
Smulkruimel
15-09-2026 om 19:33
Hier kijken ze naar het besteedbare bedrag per maand na betaling van je vaste lasten. Het kan zomaar zijn dat werkende armen ook in aanmerking komen. Het zijn echt niet alleen alleenstaande moeders, chronisch zieken met een lage uitkering, ouderen met alleen aow, mensen met schulden of die onder bewind staan.
Zeespiegel
15-09-2026 om 19:35
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 09:21:
[..]
Dat die taartmixen uitdeelt snap ik nog wel, maar groentes heb ik wel een probleem mee. Er zijn tal van dingen die je daar mee kan maken. Iedereen zit hier net te zeggen dat het zo belangrijk is om groente en fruit in zo'n pakket te hebben en dan geeft hij het weg. Straks krijgt de voedselbank de indruk dat groente verspilde moeite is en doen ze het helemaal niet meer erin.
Maar als je af en toe wat uitdeelt krijg je met een beetje geluk ook af en toe wat terug.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 20:56
Smulkruimel schreef op 15-09-2026 om 19:33:
Hier kijken ze naar het besteedbare bedrag per maand na betaling van je vaste lasten. Het kan zomaar zijn dat werkende armen ook in aanmerking komen. Het zijn echt niet alleen alleenstaande moeders, chronisch zieken met een lage uitkering, ouderen met alleen aow, mensen met schulden of die onder bewind staan.
Dat lijken mij juist de groepen die het meest naar de voedselbank gaan. Ik zeg ook niet dat die het alleen die groepen zijn, maar toch wel het grootste gedeelte. Dat zijn de financieel kwetsbare van de maatschappij.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 20:58
Herfstappeltaart schreef op 15-09-2026 om 18:52:
[..]
Volgens mij geloof je dat zelf niet maar ben je vooral erg goed in het gooien van knuppels in hoenderhokken.
Ik zeg ik DACHT. Voor mensen die financieel kwetsbaar zijn is de voedselbank toch bedoelt.
Broadway
16-09-2026 om 08:01
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 13:11:
[..]
Speelgoed voor volwassenen?
ja. want iets anders ga je toch niet snappen.
Frisdrank1972
16-09-2026 om 08:35
Broadway schreef op 16-09-2026 om 08:01:
[..]
ja. want iets anders ga je toch niet snappen.
Lego?
kenfan
18-09-2026 om 12:40
ToetieToover schreef op 15-09-2026 om 09:59:
Het is schandalig dat mensen onvoldoende geld hebben om de basisbehoeften te betalen. We zijn een rijk land en dan hebben we zoiets als de voedselbank. Die niet kan voorzien in de behoefte aan gezond eten want ze krijgen vooral houdbaar en dus bewerkt eten; op chips en koek kun je niet leven. Ik vind het treurig. Het systeem deugt niet. En de denkwijze hier dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun lage inkomen, vind ik ook stuitend. Niet zo snel oordelen. Met veel mensen is iets ‘aan de hand’, soms kúnnen ze zelf niet meer goed de regie nemen.
Zo eens .Toen ik jong was, was het idee van een voedselbank eenvoudigweg onbestaanbaar. Als ik dat zeg tegen mensen krijg ik de vaak de reactie dat het zo goed is dat ie er is. En ja, het is een vangnet, nu de bestaanszekerheid en de verzorgingsstaat afgebroken zijn. Maar het is een schande dat het in dit land nodig is dat mensen afhankelijk zijn van liefdadigheid. Dat er tegenwoordig zelfs werkende armen bestaan.
Mijn nichtje is een paar jaar geleden verongelukt. Ze was maatschappelijk betrokken, ze doneerde bloed, gaf aan goede doelen, ze had een hekel aan verspilling. Daarom heb ik alle onaangebroken spullen - ze had net flink toegeslagen in de DM - uit haar voorraadkast naar de voedselbank gebracht; van tampons tot biologische olijfolie. Ik schrok wel van alle silo' s chips en koek die daar stonden. Ik weet niet hoe representatief de Voedselbank in mijn woonplaats is, maar grotendeels was toch ongezonde meuk,die ik zelf niet naar binnen zou willen schuiven.
Damoontje
18-09-2026 om 12:47
kenfan schreef op 18-09-2026 om 12:40:
[..]Ik schrok wel van alle silo' s chips en koek die daar stonden. Ik weet niet hoe representatief de Voedselbank in mijn woonplaats is, maar grotendeels was toch ongezonde meuk,die ik zelf niet naar binnen zou willen schuiven.
Ik denk dat het per plaats erg verschilt. Mijn vriendin woont in een relatief rijke gemeente met veel 'kak' en uiteraard ook een groep inwoners die het wat zwaarder hebben en gebruik maken van de voedselbank.
Zij heeft vorige week haar eerste pakket opgehaald en dat was een zeer uitgebreid pakket waarvan ze een pasta-maaltijd kon koken met veel groente waarvan ze wel 5 x kon eten en daarnaast nog andere dingen, verzorgingsproducten, wc-papier.
Fijn dat je zoveel kon doneren. Wij waren eens met een grote groep vrienden weg en hadden veel te veel ingekocht. Broodbeleg, chips, zoutjes, etc. Dat hebben we toen ook gedoneerd.
Netherfield
18-09-2026 om 14:59
Ik had een keer teveel ingekocht voor een sportwedstrijd waarbij we zelf de kantine deden (accomodatie heeft geen kantine). Wat houdbaar en nog afgesloten was teruggebracht naar de supermarkt (ja dat kan als je de bon nog hebt, ging om koffiemelk, frisdrank enzo) en minder lang houdbare dingen (witte bolletjes, fruit) naar de voedselbank inzamelmeneer een straat verderop gebracht. Sportvereniging is helaas te arm om ook de koffiemelk e.d. te kunnen doneren.