Huis, tuin en keuken
Yumi
13-09-2026 om 23:09
TineWinkel schreef op 13-09-2026 om 22:53:
[..]
Vleesvervangers moeten ook gekoeld bewaard worden. Tenzij je noten en linzen bedoelt als vleesvervangers. En de smaak van veel vleesvervangers, mwah, is toch wel echt merkbaar anders dan van gewoon vlees.
Dat klopt maar dat is ook niet het doel van een vleesvervanger.... het is de bedoeling dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Dat kan onder andere met een vleesvervanger maar die hoeft wat mij betreft niet naar vlees te smaken.
watertoren
14-09-2026 om 02:05
Yumi schreef op 13-09-2026 om 23:09:
[..]
Dat klopt maar dat is ook niet het doel van een vleesvervanger.... het is de bedoeling dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Dat kan onder andere met een vleesvervanger maar die hoeft wat mij betreft niet naar vlees te smaken.
Maar ik gun mensen die het moeilijk hebben echt vlees! Niet om eiwitten binnen te hebben maar ook met smaak kunnen eten. Ik zou vlees domeren.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 06:33
watertoren schreef op 14-09-2026 om 02:05:
[..]
Maar ik gun mensen die het moeilijk hebben echt vlees! Niet om eiwitten binnen te hebben maar ook met smaak kunnen eten. Ik zou vlees domeren.
Ik gun mensen die het moeilijk hebben vooral een eigen keuze in vlees of vega voor hun eiwit inname.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 07:28
Het kan ook een idee zijn dat er verschillende pakketen worden aangeboden. Vega, vlees of zoet bijvoorbeeld.
Emel
14-09-2026 om 07:45
[..]
Wat let je? Je schrijft "ik gun" en "ik zou".
Neem contact op met de lokale voedselbank, geef aan dat jij graag vlees wilt doneren en vraag naar de mogelijkheden. Dat kan ook zijn dat je geld doneert waarmee ze zelf inkopen. Voor (vers) vlees zal dat dan wel een redelijk bedrag moeten zijn, want inderdaad duur.
Tuinfluiter
14-09-2026 om 08:13
Als je bij de voedselbank in mijn woonplaats geld doneert wordt dat volgens de website vooral gebruikt voor logistieke kosten ook belangrijk.
Ik zou bij zo'n inzameling naast een paar potten pindakaas best een te goed bon voor een pond gehakt of kipfilet willen doneren. Ik begrijp watertoren wel eten is toch niet alleen om je buik te vullen maar mag daarbij toch ook wel gewoon lekker zijn. Veel mensen vinden vlees gewoon lekker en in een rijk land als Nederland zou dat ook af en toe beschikbaar moeten zijn voor de klanten van de voedselbank.
Bakblik
14-09-2026 om 08:16
Wat ik de mensen die deze hulp krijgen vooral gun is eigen keuze met daarbij voorlichting over gezonde voeding. Dat is trouwens voor alle Nederlanders zinvol maar dat terzijde.
Doordat je geld tekort hebt kan je al niet helemaal vrij kiezen, daarbij zijn keuzes vaak zonder logische verbanden.
Het is niet:
koop ik goedkope biscuitjes om mee te geven aan de kinderen of kan er net een halve appel per kind mee deze week.
Het is:
Koop ik voor deze week 3 hele broden zodat iedereen genoeg heeft of koop ik toch die dure tandpasta die de tandarts aanraadde om van mijn ontstoken tandvlees af te komen.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 08:49
Bakblik schreef op 14-09-2026 om 08:16:
Wat ik de mensen die deze hulp krijgen vooral gun is eigen keuze met daarbij voorlichting over gezonde voeding. Dat is trouwens voor alle Nederlanders zinvol maar dat terzijde.
Maar dat kan dan als denigrerend overkomen. Alsof de voedselbankklanten te dom zijn om te weten wat gezond eten is.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 08:57
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 08:49:
[..]
Maar dat kan dan als denigrerend overkomen. Alsof de voedselbankklanten te dom zijn om te weten wat gezond eten is.
Eens, je kunt niet de klanten van de voedselbank een cursus gezond eten geven omdat ze klant zijn bij de voedselbank. Je kunt dit wel aanbieden aan alle Nederlanders en dan gratis voor deze mensen.
En ik denk dat het geen kwaad kan om meer besef te kweken over gezond eten. Voor iedereen.
Neweve
14-09-2026 om 09:05
[..]
Sowieso de meeste eiwit producten zijn niet houdbaar, vlees, kwark, ei, vegaburger. Dus dan is het misschien beter om de rest aan te bieden via de voedselbank zodat ze het geld wat overblijft voor eten kunnen besteden aan aanvullen met deze producten naar keuze.
Tegelijkertijd zijn dat ook de duurdere producten...
Maar noten en koffie zijn ook een goede. Ik zag vandaag (helaas) niet meer de bakken staan. Zouden ze wat mij betreft best standaard beschikbaar mogen hebben. Ik las dat iemand ook soms langs de voedselbank zelf gaat. Misschien toch kijken of ik zoiets kan doen. (Doneren kan natuurlijk ook maar ik vind dit voor de kids wel visueel)
Cle0
14-09-2026 om 09:06
Yumi schreef op 13-09-2026 om 23:09:
[..]
Het is een reactie op het statement: "en je proeft meestal het verschil niet"
Geen statement over wat het doel van vleesvervangers wel of niet zou moeten zijn.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 09:14
Cle0 schreef op 14-09-2026 om 09:06:
[..]
Het is een reactie op het statement: "en je proeft meestal het verschil niet"
Geen statement over wat het doel van vleesvervangers wel of niet zou moeten zijn.
Als het lang genoeg braadt proef ik het verschil niet. Zeker niet als ik nog een flinke scheut ketchup erop doe. En ketchup is maar 0,60 dus ik denk dat de meeste mensen bij de voedselbank dat wel kunnen kopen om die vleesvervangers naar vlees te laten smaken.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 09:32
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 09:14:
[..]
Als het lang genoeg braadt proef ik het verschil niet. Zeker niet als ik nog een flinke scheut ketchup erop doe. En ketchup is maar 0,60 dus ik denk dat de meeste mensen bij de voedselbank dat wel kunnen kopen om die vleesvervangers naar vlees te laten smaken.
Tja, ik eet nooit gepaneerd vlees, dus een vega vleesvervanger is voor mij al echt anders.
Ketchup maakt dat niet anders, wel ongezonder. En als je weinig te besteden hebt is 60 cent best veel.
Opmerken dat ketchup maar 60 cent kost, laat vooral zien dat jij geen idee hebt over echt weinig te besteden hebben.
Evaluna
14-09-2026 om 09:47
Ik las dat iemand ook soms langs de voedselbank zelf gaat. Misschien toch kijken of ik zoiets kan doen. (Doneren kan natuurlijk ook maar ik vind dit voor de kids wel visueel)
Bedenk wel dat er misschien wel ouders van klasgenootjes komen die dat misschien helemaal niet willen weten dat ze er komen.
Toen wij er liepen, kwam er een inzamelingsactie in de klas. Mijn kinderen vonden dat heel gênant. Niemand die het weten mocht dat ik daar ook kwam.