Huis, tuin en keuken
Louloux3
13-09-2026 om 17:13
dure dingen waarvan ik niet zou kunnen rechtvaardigen om het zelf te kopen. Ik zit gelukkig niet meer in die situatie. Wat ik vandaag gehaald heb voor de voedselbank; dure pepernoten met een smaakje, coca cola, takis in verschillende smaken, die dure bonbons, Maandverband van always en wcpapier van page
masatu
13-09-2026 om 17:21
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2026 om 16:36:
[..]
Pindakaas is geen zoet broodbeleg en zelfs heel erg gezond. Vooral de 100% pindakaas.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, bedankt voor de aanvulling!
watertoren
13-09-2026 om 17:48
.. Als ik heel arm zou zijn dan zou ik vooral vlees missen bij de avondmaaltijd. Dat lees ik hier nergens. Ik lees dat ze bij sommige voedselbanken dus wel verse groenten en fruit geven maar ik lees nergens over vlees wat vele mensen belangrijk vinden en juist dat is het duurste van de maaltijd. Ik weet voor vegetariers maakt dat niet uit maar volgens mij zijn er meer mensen die wel vlees eten als ze het geld daarvoor zouden hebben. Natuurlijk moet je blij zijn als je bij de voedselbank loopt met alles wat je krijgt. Ik snap ook dat mensen die het vroeger goed hadden en door omstandigheden bv door scheiding, maakt niet uit of om andere redenen er raar op staan te kijken als je rijst krijgt of pasta en daar een blikje smac krijgt wat naar mijn mening niet echt lekker is (niks negatief over smac want ik eet dat wel op een broodje) Smac bij de avondmaaltijd is studentenkost. Ik zou dus vlees geven.
Herfstappeltaart
13-09-2026 om 18:09
watertoren schreef op 13-09-2026 om 17:48:
.. Als ik heel arm zou zijn dan zou ik vooral vlees missen bij de avondmaaltijd. Dat lees ik hier nergens. Ik lees dat ze bij sommige voedselbanken dus wel verse groenten en fruit geven maar ik lees nergens over vlees wat vele mensen belangrijk vinden en juist dat is het duurste van de maaltijd. Ik weet voor vegetariers maakt dat niet uit maar volgens mij zijn er meer mensen die wel vlees eten als ze het geld daarvoor zouden hebben. Natuurlijk moet je blij zijn als je bij de voedselbank loopt met alles wat je krijgt. Ik snap ook dat mensen die het vroeger goed hadden en door omstandigheden bv door scheiding, maakt niet uit of om andere redenen er raar op staan te kijken als je rijst krijgt of pasta en daar een blikje smac krijgt wat naar mijn mening niet echt lekker is (niks negatief over smac want ik eet dat wel op een broodje) Smac bij de avondmaaltijd is studentenkost. Ik zou dus vlees geven.
Vlees is erg bederfelijk, dat zal ook wel een rol spelen.
Bailey26
13-09-2026 om 18:26
watertoren schreef op 13-09-2026 om 17:48:
Ik denk dat vlees erg lastig is om goed te bewaren voor de voedselbank. Vacuüm rookworst, smac enz is natuurlijk makkelijker op te slaan.
watertoren
13-09-2026 om 18:44
Bailey26 schreef op 13-09-2026 om 18:26:
[..]
Ik denk dat vlees erg lastig is om goed te bewaren voor de voedselbank. Vacuüm rookworst, smac enz is natuurlijk makkelijker op te slaan.
Dat snap ik maar verse groenten en fruit is net zo goed moeilijk om te bewaren en je hoeft het niet te bewaren maar geef het uit. Ik weet het niet hoor maar misschien willen slagerijen hier ook wel aan mee willen werken.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 19:18
Diepvries kroketten en frikandellen moet ik dan aan denken als je houdbaar vlees wil. En natuurlijk onze goede vriend de knakworst.
Vf_Watervrouw
13-09-2026 om 20:34
watertoren schreef op 13-09-2026 om 18:44:
[..]
Dat snap ik maar verse groenten en fruit is net zo goed moeilijk om te bewaren en je hoeft het niet te bewaren maar geef het uit. Ik weet het niet hoor maar misschien willen slagerijen hier ook wel aan mee willen werken.
Uitgifte is vaak 1-2x per week (in mijn regio twee opvolgende dagen), het zal van locatie tot locatie verschillen hoeveel koelingsmogelijkheden en uitgifte momenten mogelijk zijn. In mijn regio zijn 100+ vrijwilligers nodig/betrokken blijkbaar.
Mama-Inge
13-09-2026 om 20:35
Louloux3 schreef op 13-09-2026 om 17:13:
dure dingen waarvan ik niet zou kunnen rechtvaardigen om het zelf te kopen. Ik zit gelukkig niet meer in die situatie. Wat ik vandaag gehaald heb voor de voedselbank; dure pepernoten met een smaakje, coca cola, takis in verschillende smaken, die dure bonbons, Maandverband van always en wcpapier van page
Die pepernoten is niet nodig, daar krijg je als klant van de voedselbank nog tot Pasen genoeg van in het pakket l. Wij hebben ook x aantal jaar geleden ervan gebruik moeten maken. Helaas niet een goede voedselbank, dingen die meer dan een jaar over datum waren en vaak groente en fruit waar de schimmel al op zat en heel veel snoep, koek en ships
ik zou blij zijn als er dingen in zaten waarmee ik een volledige maaltijd kon maken, aardappelen, pot groente en iets vlees of pannenkoekmix met houdbare melk, eieren en stroop/ poedersuiker/ pot jam of pasta met een pot saus en gehakt
Evaluna
13-09-2026 om 21:16
Vlees komt men bij mij in de stad aan door het vlees dat over is van de supermarkten op de dag zelf in te vriezen. Dit wordt dan ingevroren uitgedeeld. Ook kwamen er restanten van vleesverwerking bedrijven, maandenlang waren er gemarineerde speklapjes.
In de zomer waren er rookworsten, in februari pepernoten enzovoorts.
Dweedledee
13-09-2026 om 21:21
watertoren schreef op 13-09-2026 om 18:44:
[..]
Zo werkt het dus allemaal niet. Veel te simplistisch gedacht.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 21:36
Dweedledee schreef op 13-09-2026 om 21:21:
[..]
Misschien zijn vleesvervangers een idee. Vegaburgers gaan veel langer mee en je proeft meestal het verschil niet.
DeOnbekende
13-09-2026 om 22:09
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 21:36:
[..]
Misschien zijn vleesvervangers een idee. Vegaburgers gaan veel langer mee en je proeft meestal het verschil niet.
Pfffff....
Moosey
13-09-2026 om 22:22
Dweedledee schreef op 13-09-2026 om 21:21:
[..]
Maar er zit toch vaak ook wel vlees in het assortiment bij de voedselbank Dweedledee?
TineWinkel
13-09-2026 om 22:53
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 21:36:
[..]
Vleesvervangers moeten ook gekoeld bewaard worden. Tenzij je noten en linzen bedoelt als vleesvervangers. En de smaak van veel vleesvervangers, mwah, is toch wel echt merkbaar anders dan van gewoon vlees.