Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

mana_sutiyuq schreef op 04-10-2026 om 11:38:

die jonge mensen zonder kinderen hebben geen tijd om te koken, werken half 7, 7 uur thuis, sporten, 9 uur weer terug, even iets in de magnetron, douchen en de volgende dag hetzelfde ritme.

En die mét kinderen hebben véél meer tijd natuurlijk 😉

Ik ben 'jong' met 2 kleine kinderen, een baan, kinderen op 2 plekken op de opvang, geen partner. Ik kook gezond en kook vooruit. Maar als er echt gezonde kant en klaar opties zijn wil ik daar best gebruik van maken. Niet alleen oude mensen zijn druk 😉

En dan gaan we wel een keer een rode kool en een ananas bezichtigen in de supermarkt 😉

Netherfield schreef op 04-10-2026 om 09:06:

Ik krijg reclame dat je bij Picnic (ik bestel nooit boodschappen) nu ook maaltijden kan bestellen die je alleen maar warm hoeft te maken. Er zijn meer bedrijven die dit doen, is dit een nieuw fenomeen? Buiten de tafeltje-dekje initiatieven voor ouderen om dan. Heeft niemand meer tijd om te koken?

Je doet je was toch ook niet zelf?

Is toch juist fijn voor mensen die niet kunnen/ willen of mogen koken?

Netherfield schreef op 04-10-2026 om 11:21:

Meer dan tien jaar geleden is een restaurant uit de stad gestopt met restaurant zijn en thuismaaltijden gaan maken en bezorgen. Loopt als een tierelier want ze maken echt lekker eten. Je kan kiezen voor tussen de middag of ‘s avonds bezorgen. Autootjes rijden af en aan. Er is zelfs een rechtszaak geweest omdat ouderen in aanleunwoningen verplicht in het restaurant van het tehuis moesten eten, maar liever de bezorgde maaltijden hadden! Rechter gaf de ouderen gelijk 😉
Wat ik gek vindt aan de kant en klaar van Picnic, maar ook een of andere sterrenchef waarvan ik de naam kwijt ben, is dat het gericht lijkt te zijn op jonge mensen. Die kunnen toch prima zelf koken, denk ik dan. Ik vind het zelf meer iets voor ouderen, maar dat kan ook aan mij liggen. Tuurlijk zet ik ook weleens een diepvriespizza in de oven of haal ik iets af, maar dat is niet structureel ofzo.

Ach ja, sommige mensen nemen hulp in de schoonmaak aan (je kan toch prima zelf schoonmaken?), sommigen hebben een robotstofzuiger (je kan toch prima zelf stofzuigen?), anderen eten (af en toe) zo'n kant en klaar maaltijd. Of je nou geen zin hebt, geen tijd hebt, het niet leuk vindt om te koken/stofzuigen/schoonmaken of wat dan ook. Ik vind het maar raar dat jij vindt dat ik wel prima zelf kan koken. 

En ik vind het raar dat iedereen met liefde en plezier allerlei gemakken omarmt, maar op de een of andere manier als het om koken gaat dat een heel ding is. 

Netherfield schreef op 04-10-2026 om 11:21:

Meer dan tien jaar geleden is een restaurant uit de stad gestopt met restaurant zijn en thuismaaltijden gaan maken en bezorgen. Loopt als een tierelier want ze maken echt lekker eten. Je kan kiezen voor tussen de middag of ‘s avonds bezorgen. Autootjes rijden af en aan. Er is zelfs een rechtszaak geweest omdat ouderen in aanleunwoningen verplicht in het restaurant van het tehuis moesten eten, maar liever de bezorgde maaltijden hadden! Rechter gaf de ouderen gelijk 😉
Wat ik gek vindt aan de kant en klaar van Picnic, maar ook een of andere sterrenchef waarvan ik de naam kwijt ben, is dat het gericht lijkt te zijn op jonge mensen. Die kunnen toch prima zelf koken, denk ik dan. Ik vind het zelf meer iets voor ouderen, maar dat kan ook aan mij liggen. Tuurlijk zet ik ook weleens een diepvriespizza in de oven of haal ik iets af, maar dat is niet structureel ofzo.

Echt waarom alleen voor ouderen, ?er zijn ook jongeren met een beperking of weinig tijd

Als ze uit eten gaan is dat wel oké? Dan koken ze ook niet.

vroeger vingen mensen zelf een koe om te slachten. Dat doe je nu toch ook niet?

Bellebelle schreef op 04-10-2026 om 10:36:

Ik vind het juist vooruitgang dat er steeds meer kant en klaar maaltijden zijn. Zowel mijn moeder als mijn schoonvader maken er gebruik van. Dan kunnen ze toch gevarieerd eten zonder dat ze hoeven te koken. Ik merk dat vooral mijn schoonvader daar steeds meer moeite mee krijgt, terwijl hij dat vroeger wel deed. En als ik zelf een keer weinig tijd of weinig zin heb om te koken, haal ik er ook één.

Eens. Mijn schoonmoeder is sinds twee maanden alleen en vind voor zichzelf koken niet leuk ( doet ze wel maar niet altijd en dan eet ze twee dagen hetzelfde ) dus zulke maaltijden zijn een uitkomst . 

Miepjecody schreef op 04-10-2026 om 13:02:

[..]

Echt waarom alleen voor ouderen, ?er zijn ook jongeren met een beperking of weinig tijd

Als ze uit eten gaan is dat wel oké? Dan koken ze ook niet.

En sommige mensen vinden koken gewoon niet leuk.
Kunnen ze beter zulke maaltijden halen dan elke week twee keer een pizza in de oven of snacks in de airfryer gooien.

Ik kook over het algemeen bijna elke dag maar als ik alleen zou zijn denk ik dat echt niet hoor.

MMcGonagall schreef op 04-10-2026 om 10:32:

Volgens mij heb ik bij de supermarkt nog nooit een héle rode kool zien liggen. Ik zou dat voor mezelf ook nooit maken, maar heb het mijn vriend wel eens voorgezet (voorgesneden). Met kippenlevertjes, wat ik kennelijk ook heel lekker kan klaarmaken maar zelf echt niet lekker vind.

Tuurlijk wel. Elke supermarkt heeft in het seizoen hele rode kolen.

wij hebben wel een bij Picnic de kant en klare maaltijd besteld. Soms is het door allergieën hier in huis best lastig om iets te vinden. Deze maaltijd zijn vers en zonder gekke ingrediënten ( dus gewoon het vlees met kruiden en geen toevoegingen). Ik ben al een jaar aan het kwakkelen met mijn gezondheid waardoor ik niet altijd de energie heb om te koken. Omdat dit ook betekend dat man en kind meer andere dingen van mij moeten overpakken is het gewoon fijn als we wel gezond en lekker kunnen eten zonder al te veel moeite ( Jup met een zakje voorgesneden groente).. heel erg lui dus 🤨.

krulliebollie schreef op 04-10-2026 om 13:20:

wij hebben wel een bij Picnic de kant en klare maaltijd besteld. Soms is het door allergieën hier in huis best lastig om iets te vinden. Deze maaltijd zijn vers en zonder gekke ingrediënten ( dus gewoon het vlees met kruiden en geen toevoegingen). Ik ben al een jaar aan het kwakkelen met mijn gezondheid waardoor ik niet altijd de energie heb om te koken. Omdat dit ook betekend dat man en kind meer andere dingen van mij moeten overpakken is het gewoon fijn als we wel gezond en lekker kunnen eten zonder al te veel moeite ( Jup met een zakje voorgesneden groente).. heel erg lui dus 🤨.

Je bent helemaal niet lui

Ik heb soms 5 late diensten in de week, dan is zon maaltijd,  of een salade of pokebowl erg lekker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.