Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Auwereel schreef op 03-10-2026 om 19:04:

[..]

Nee, kermis is alweer 2 weken weg hier. Volgens mij omdat de o in de maand zit (o nee, decembor heeft geen o)

Oktober heeft zelfs twee o's .....

Ik krijg reclame dat je bij Picnic (ik bestel nooit boodschappen) nu ook maaltijden kan bestellen die je alleen maar warm hoeft te maken. Er zijn meer bedrijven die dit doen, is dit een nieuw fenomeen? Buiten de tafeltje-dekje initiatieven voor ouderen om dan. Heeft niemand meer tijd om te koken?

blijkbaar, we worden steeds luier met zijn alle 

Netherfield schreef op 04-10-2026 om 09:06:

Ik krijg reclame dat je bij Picnic (ik bestel nooit boodschappen) nu ook maaltijden kan bestellen die je alleen maar warm hoeft te maken. Er zijn meer bedrijven die dit doen, is dit een nieuw fenomeen? Buiten de tafeltje-dekje initiatieven voor ouderen om dan. Heeft niemand meer tijd om te koken?

Ik denk dat het vooral is bedoeld naast tafeltje-dekje. Ouderen zitten niet meer massaal te wachten op gekookte groente en aardappelen met suddervlees of een gehaktbal. Die willen ook wat moderner eten.

Het klassieke tafeltje-dekje-eten werd vroeger dagelijks warm bezorgd door vrijwilligers. Die hele organisatie is aan het veranderen. Commerciële partijen springen in dat gat. 

Rogue schreef op 04-10-2026 om 09:16:

blijkbaar, we worden steeds luier met zijn alle

Waarom zo negatief? 

Er zijn steeds meer één-persoonshuishoudens waarvoor het al lastig is kleine beetjes te kopen, want de hele supermarkt is ingericht op twee of vier personen per gezin. 

Ik heb weken voor mijn ouders gekookt toen dat even niet lukte. Als dat weer nodig zou zijn ga ik ook op zoek naar zoiets voor ze. Mijn vader verzorgde mijn moeder en daar hadden ze met 85+ meer dan een dagtaak aan. Dat koken was gewoon even te veel én iets dat ik vanuit mijn eigen huis kon doen. Soms brachten wij het warm bij ze, maar ook vaak genoeg maakte ik iets dat de volgende dag alleen even in de oven moest. 

Maar ook onze single zoon pakt op drukke dagen wel eens zo'n maaltijd. Gezonder dan weer een pizza of de Mac. Hij heeft een drukke baan en veel reistijd en wil ook nog sporten. 

Kampeerder schreef op 04-10-2026 om 09:24:

[..]

Waarom zo negatief?

Er zijn steeds meer één-persoonshuishoudens waarvoor het al lastig is kleine beetjes te kopen, want de hele supermarkt is ingericht op twee of vier personen per gezin.

Ik heb weken voor mijn ouders gekookt toen dat even niet lukte. Als dat weer nodig zou zijn ga ik ook op zoek naar zoiets voor ze. Mijn vader verzorgde mijn moeder en daar hadden ze met 85+ meer dan een dagtaak aan. Dat koken was gewoon even te veel én iets dat ik vanuit mijn eigen huis kon doen. Soms brachten wij het warm bij ze, maar ook vaak genoeg maakte ik iets dat de volgende dag alleen even in de oven moest.

Maar ook onze single zoon pakt op drukke dagen wel eens zo'n maaltijd. Gezonder dan weer een pizza of de Mac. Hij heeft een drukke baan en veel reistijd en wil ook nog sporten.

Een bijkomstig voordeel van goede kant en klaar maaltijden is dat mensen (of dat nou ouderen of drukke jonge mensen zijn) op hun eigen tijd kunnen eten. 

Het vroegere tafeltje dekje werd tussen 12.00 en 12.30 warm bij je gebracht en dat moest je dan meteen eten, zeker in de tijd dat er nog geen magnetrons bestonden.

Het tussen de middag warm eten ken ik alleen uit mijn vroege kindertijd ik moet er niet aan denken om later als ik niet meer kan koken weer tussen de middag te eten. 

Mijn zoon pakt ook af en toe zo'n maaltijd als het mis loopt met de planning. Kritisch gekeken zou het wat minder zout mogen (nog steeds) maar ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit in de laatste jaren flink verbeterd is ten opzichte van 20 jaar en langer geleden. 

Heb er recent zelf nog een op. Tijdens de laatste vakantie toen ons hele uitje in de soep liep en we om 19.45 bij de appie stonden en toen maar zo'n kant en klare lasagne uit de koeling hebben getrokken. 19.55 op de camping, 20.05 aan tafel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.