Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

krulliebollie schreef op 05-08-2026 om 07:47:

Ik vind het raar dat mensen niet snappen dat er voor een gelijkwaardige samenleving eerst de groepen gelijk getrokken moeten worden die niet gelijkwaardig behandeld worden en dat dit betekend dat de bevoorrechte groepen iets zullen moeten inleveren om enigszins bij die gelijkwaardigheid te komen. Maar ik laat het los..

Het publiek bij een concert is niet 'de samenleving'. En je gaat ongelijkheid in de samenkeving niet oplossen door onderscheid te maken tussen mensen tijdens een concert. Voor zover ik weet is er sowieso geen sprake van voordelen of nadelen op basis van huidskleur, gender enz tijdens concerten? Mensen zijn toch al gelijkwaardig tijdens concerten? Of hebben witte mannen daar een of ander voordeeltje? Ik heb het idee dat er niet zo veel recht te trekken is bij concerten.

En daarnaast: Witte heteroseksuele mannen zijn in het voordeel zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Dat is zo. Maar het gaat dan om grote groepen en gemiddelden. Het gaat niet om individuen. Een losse witte man kan ondanks de gemiddelden een slechtere positie hebben dan een individuele zwarte man, Aziatische vrouw of groene non-binair. Dit soort onderzoeken zegt niks over individuen. Individuen die het misschien helemaal niet zo getroffen hebben, maar dan wel achteraan moeten gaan staan omdat ze maar eens moeten voelen hoe het voor de zielige mensen van de samenleving is. 

Meesje schreef op 05-08-2026 om 08:09:

[..]

Het publiek bij een concert is niet 'de samenleving'. En je gaat ongelijkheid in de samenkeving niet oplossen door onderscheid te maken tussen mensen tijdens een concert. Voor zover ik weet is er sowieso geen sprake van voordelen of nadelen op basis van huidskleur, gender enz tijdens concerten? Mensen zijn toch al gelijkwaardig tijdens concerten? Of hebben witte mannen daar een of ander voordeeltje? Ik heb het idee dat er niet zo veel recht te trekken is bij concerten.

En daarnaast: Witte heteroseksuele mannen zijn in het voordeel zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Dat is zo. Maar het gaat dan om grote groepen en gemiddelden. Het gaat niet om individuen. Een losse witte man kan ondanks de gemiddelden een slechtere positie hebben dan een individuele zwarte man, Aziatische vrouw of groene non-binair. Dit soort onderzoeken zegt niks over individuen. Individuen die het misschien helemaal niet zo getroffen hebben, maar dan wel achteraan moeten gaan staan omdat ze maar eens moeten voelen hoe het voor de zielige mensen van de samenleving is.

Dat is ook wat ik bedoel. Daarbij: Hoe doen we dat dan als een gediscrimineerde groep (bijv getint) een andere gediscrimeeerde of achtergestelde groep (bijv queer of vrouw) discrimineert? En ook: Is aan die witte mannen bij dat concert gevraagd of ze queer zijn..? Of worden ze nu dubbel gediscrimineerd?
Ik snap dan weer niet dat mensen niet begrijpen dat dat zo niet werkt.

Ik vind het raar dat mensen niet snappen dat er voor een gelijkwaardige samenleving eerst de groepen gelijk getrokken moeten worden die niet gelijkwaardig behandeld worden en dat dit betekend dat de bevoorrechte groepen iets zullen moeten inleveren om enigszins bij die gelijkwaardigheid te komen. Maar ik laat het los..

en ik vind het raar dat je hier dus lijkt te zeggen dat we groepen actief moeten achterstellen/discrimineren om andere groepen gelijk te krijgen in plaats van dat je zegt te stoppen met segregatie en écht gaat voor gelijkheid. 

Broadway schreef op 05-08-2026 om 09:55:

[..]

en ik vind het raar dat je hier dus lijkt te zeggen dat we groepen actief moeten achterstellen/discrimineren om andere groepen gelijk te krijgen in plaats van dat je zegt te stoppen met segregatie en écht gaat voor gelijkheid.

Precies. En dat wil niet zeggen dat ik de frustratie niet snap dat hetnallemaal nog lang niet oke is en dat het lang duurt en soms weer stappen achteruit gaat. Dat snap ik helemaal! Maar dit werkt natuurlijk niet opnieuw manier en is verre van oké.

bieb1963 schreef op 05-08-2026 om 09:57:

[..]

Precies. En dat wil niet zeggen dat ik de frustratie niet snap dat hetnallemaal nog lang niet oke is en dat het lang duurt en soms weer stappen achteruit gaat. Dat snap ik helemaal! Maar dit werkt natuurlijk niet opnieuw manier en is verre van oké.

absoluut eens. maar zoals je al zegt: dat iets maar niet wil lukken is geen reden om het dan maar om te draaien. 

Yumi schreef op 04-08-2026 om 23:15:

[..]

Dit

De manier waarop er afgegeven wordt op witte mannen is pure discriminatie.

Witte mannen zijn bevoorrecht en de rest is slachtoffer, agos

Die hele uitdrukking "witte mannen" vind ik raar. Ik moet altijd aan Witte Reus denken als ik het lees of hoor. Zelfs een albino is niet volledig wit. Zeg dan ecru ofzo als je geen blank wilt zeggen. Dat komt in ieder geval meer in de buurt dan wit. 

Overigens ben ik van mening dat de hele kwestie inmiddels genoeg reclame heeft opgeleverd voor een middelmatige "artiest".

Op macroniveau heb je gelijk. Het is een grof schandaal dat we  jonge Afrikanen een zeemansgraf indrijven  omdat ze ook hapje van de welvaartstaart willen proeven, nadat onze voorouders eeuwenlang als kolonisators die continenten leeggetrokken hebben.

Maar zo'n statement van een nichezangers riekt naar aandachtzoekerij of onnozelheid als je denkt daarmee de wereld te verbeteren. Daar krijgt zelfs een trouw lid van de Linkse Kerk als ik  jeuk van. Tegen een forsgebouwende queer van kleur van 1.98 bots je ook niet graag aan in een moshpit.

Thora schreef op 05-08-2026 om 11:06:

[..]

Overigens ben ik van mening dat de hele kwestie inmiddels genoeg reclame heeft opgeleverd voor een middelmatige "artiest".

Ik heb nog steeds geen idee wie of wat/ waar deze hele discussie over gaat...

Dus misschien ben ik wel raar

Dolfje schreef op 05-08-2026 om 13:22:

[..]

Ik heb nog steeds geen idee wie of wat/ waar deze hele discussie over gaat...

Dus misschien ben ik wel raar

nee hoor. ik ken haar naam ook alleen van deze discussie en geen enkele behoefte om het verder te googelen

Broadway schreef op 05-08-2026 om 14:13:

[..]

nee hoor. ik ken haar naam ook alleen van deze discussie en geen enkele behoefte om het verder te googelen

Hier hetzelfde. 

Ik ken haar verder ook niet alleen van de filmpjes die op Soc. Med. voorbij kwamen en de ophef. Missie geslaagd wat dat aangaat. Al heb ik net als jullie niet de behoefte om meer van het mens te zien of te horen.

Thora schreef op 05-08-2026 om 11:06:

[..]

Die hele uitdrukking "witte mannen" vind ik raar. Ik moet altijd aan Witte Reus denken als ik het lees of hoor. Zelfs een albino is niet volledig wit. Zeg dan ecru ofzo als je geen blank wilt zeggen. Dat komt in ieder geval meer in de buurt dan wit.

Ik ook hoor, maar ik wou niet dat "de afleidingstactiek" zou worden ingeschakeld... en het daadwerkelijke punt van discriminatie, van blanke mannen daardoor op de achtergrond zou raken

Als ik aangeef geen melkproducten te eten, dan is het raar als je aan komt zetten met Griekse yoghurt 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.