Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Rogue
17-12-2025 om 18:52
Thora schreef op 17-12-2025 om 09:31:
Het is alweer even terug dat ik de documentaire zag van Lala Gühl. Hierin vertelt zij o.a. dat ze haatberichten krijgt en zelfs bedreigd wordt. Niet door boze baarden, nee, nee. Dit is een reactie op het feit dat zij fillers gebruikt in haar gezicht. Vooral haar lippen zijn bepaalde mensen een doorn in het oog blijkbaar.
Eerder hoorde ik zoiets van Esmee van Kampen (actrice/zangeres). Zij kreeg toen zij nog dik was dagelijks bedreigingen hierover. Ik vind dat dus raar. Wat bezielt mensen toch?
ik zag laatst een post voorbijkomen van de dacht ik vorige winnaar van HBH, hij was zelf vegan en kreeg tijdens zijn deelnamen vaak bloederige beelden van geslachte dieren in zijn DM...
ik viel zowat om, WTF mankeert die mensen...
Ginevra schreef op 17-12-2025 om 17:57:
[..]
oh wat irritant! Ik had laatst iets vergelijkbaars, toen een meid van nog geen 20 heel stellig verkondigde hoe een probleem zou moeten worden opgelost wat ze nog nooit van dichtbij gezien had. Maar ze wist wel dat de patiënten, zorgverleners en mantelzorgers allemaal achterlijk waren want zij wist veel beter hoe het zat.
En adem in, adem uittttt……
ooh die had mij moeten hebben, ik zou steeds zeggen: maar wat bedoel je daar precies mee, kan je dat uitleggen en dan doorgaan tot ze zichzelf klem lult

Auwereel
17-12-2025 om 19:16
Bakblik schreef op 17-12-2025 om 14:52:
Raar dat er vanuit een witte hoogopgeleide bubbel kindjes van 16 op pad gestuurd worden om "voor het goede doel" een ochtend vrijwilligerswerk te doen met een doelgroep met veel traumatische/emotionele bagage.
Dat die kinderen (nog) niet beschikken over enig inlevingsvermogen maakt het helemaal erg.
Ben uiteindelijk maar weggelopen toen ze mijn/onze vrijwilligersfunctie totaal in twijfel trokken.
Ja jongens, mijn werk hier is hard nodig! In jullie bubbel zal het niet nodig zijn maar hier wel! Het kan geen kwaad dat gewoon te geloven.
Doet me denken aan die studenten die voor het goede doel wel even zouden helpen met de groenvoorziening van de campus. Ik vroeg aan de medewerker groen of ze nuttig bezig waren en hij was heel opgelucht dat hij tenminste aan mij kwijt kon wat voor zooitje ze ervan maakten. Helaas was ik niet in de positie om ze te laten stoppen met "helpen" en heb hem maar sterkte gewenst.
Bakblik
17-12-2025 om 19:38
Auwereel schreef op 17-12-2025 om 19:16:
[..]
Doet me denken aan die studenten die voor het goede doel wel even zouden helpen met de groenvoorziening van de campus. Ik vroeg aan de medewerker groen of ze nuttig bezig waren en hij was heel opgelucht dat hij tenminste aan mij kwijt kon wat voor zooitje ze ervan maakten. Helaas was ik niet in de positie om ze te laten stoppen met "helpen" en heb hem maar sterkte gewenst.
Als vrijwilliger was ik ook niet in de positie om ze weg te sturen/ de mond te snoeren. Met tutorlezen zullen ze best nuttig zijn geweest. In 1 lesuur konden alle 15 leerlingen 10 minuten lezen met begeleiding. 16 jarige Hollandse jongens van dat niveau moeten prima in staat zijn om uitspraak te verbeteren in leeslesjes op niveau avi m4.
Op zocht konden zij er ook weinig aan doen dat ze zo slecht voorbereid waren denk ik. Ze hadden geen idee waar ze terecht waren gekomen, waren verbaasd dat de school geen kantine had bijvoorbeeld.
En de houding waarmee ze mijn functie als zinloos bestempelden, echt schokkend. Het is dat mijn collega mee wegtrok met de kreet dat het verspilde moeite was maar anders had ik ze verbaal alle hoeken van de keuken laten zien.
Citroengraag
17-12-2025 om 20:12
Bakblik schreef op 17-12-2025 om 15:04:
[..]
Ja dat ben ik. Ze waren er heilig van overtuigd dat iedereen op 6 jarige leeftijd wel zou moeten kunnen fietsen. Er was nog meer waar ze zeer verbaasd over waren maar dat maakt het wel heel herkenbaar om dat te vertellen. Gelukkig mag ik als vrijwilliger geen andere vrijwilligers begeleiden. Voor hun verslagje heb ik wel wat vragen beantwoord tot ik ben weggelopen.
Als je de andere dingen wilt weten uit pure nieuwsgierigheid dan kan ik je pb sturen. Echt het schaamrood stijgt je naar de kaken als je dat hoort.
Het lijkt me supergaaf als jij je eigen topic opent met waar je tegenaan loopt in je vrijwilligerswerk. Ik heb een functie bij Vluchtelingelingenwerk die daar erg op leek opgezegd, omdat ik evaluatieformulieren moest gaan invullen over de vorderingen van de twee mensen die ik begeleidde (taal).....
Bakblik
17-12-2025 om 20:43
Citroengraag schreef op 17-12-2025 om 20:12:
[..]
Het lijkt me supergaaf als jij je eigen topic opent met waar je tegenaan loopt in je vrijwilligerswerk. Ik heb een functie bij Vluchtelingelingenwerk die daar erg op leek opgezegd, omdat ik evaluatieformulieren moest gaan invullen over de vorderingen van de twee mensen die ik begeleidde (taal).....
Het meeste waar ik tegenaan loop kan ik niet openbaar plaatsen, omdat het dan de privacy van leerlingen schendt.
Ik plaats alleen dingen hier in diverse topics die te maken hebben met onbegrip van autochtone Nederlanders of echt felle scheldpartijen van Nederlanders die vinden dat hun Fikkie meer rechten heeft dan de cursisten.
Over het meisje uit Syrië dat haar hart uitstort bij mij kan ik niks schrijven.
Als ik help bij taallessen kan ik als ongeschoold vrijwilliger dingen proberen buiten de methodes om. Proberen of de leerlingen dan wel snappen waar het over gaat. Daarkan ik ook niet veel over schrijven om de school geen schade te doen.
ik ga geen topic openen dus maar als je er echt over wil praten dan mag je me een inbox sturen.
Ginevra
17-12-2025 om 20:49
Rogue schreef op 17-12-2025 om 18:
ooh die had mij moeten hebben, ik zou steeds zeggen: maar wat bedoel je daar precies mee, kan je dat uitleggen en dan doorgaan tot ze zichzelf klem lult![]()
Dat zou ik wel willen, maar het was een eenmalige les, met een groep. Dan kies je er om praktische of didactische of groepsdynamische redenen soms voor om dat niet te doen. Maar mén….
(Ik zou trouwens nog liever zeggen “ja dat krijg je er nou van als we gaan doen alsof de mening van elke snotaap even belangrijk is als die van een ervaren professional”, maar dat zou een heel slecht idee zijn
)
Rogue
17-12-2025 om 21:34
Ginevra schreef op 17-12-2025 om 20:49:
[..]
Dat zou ik wel willen, maar het was een eenmalige les, met een groep. Dan kies je er om praktische of didactische of groepsdynamische redenen soms voor om dat niet te doen. Maar mén….
(Ik zou trouwens nog liever zeggen “ja dat krijg je er nou van als we gaan doen alsof de mening van elke snotaap even belangrijk is als die van een ervaren professional”, maar dat zou een heel slecht idee zijn
)
snap ik, gelukkig was het eenmalig iets
OT.. ik zag gister iets voorbij komen dat vanaf volgend jaar Rome 2euro gaat vragen voor een bezoek aan de Trevifontein. reizen word steeds minder leuk zo
Thora
17-12-2025 om 21:41
Dolfje schreef op 17-12-2025 om 10:05:
Miezerige figuren zijn het die zich zo proberen beter te voelen dan een ander.
Precies. Veel mensen hebben dat nodig om nog enig gevoel van eigenwaarde te hebben. Maar hebben niet door dat dit ze nog minderwaardiger maakt dan ze al zijn.
Thora
17-12-2025 om 21:42
Dolfje schreef op 17-12-2025 om 16:50:
Om op zulke dingen door te gaan, wraps kunnen veel ook niet uitspreken ze zeggen vreps.
Ik vind het zo raar dat ik het dan ineens zo vaak hoor.
Mijn moeder had het altijd over sjorma. Dit moest dus shoarma zijn. Een van mijn schoonvaders zei altijd legimitatie. Als je dat hoort weet je dat er iets niet klopt maar je weet ook niet meer wat het dan wel moet zijn.
Thora
17-12-2025 om 21:45
Ik weet niet of dit onder de noemer raar valt. Het is eigenlijk meer opvallend. Ik werk in Rotterdam en in de buurt en het winkelcentrum waar ik vlak bij werk loopt veel jeugd rond. Niks mis mee, gewoon pubers. Maar sinds een paar weken gebeurt het regelmatig dat ik langs een groepje loop en minimaal een van de kinderen zegt....Dag mevrouw. Heel vriendelijk. Ik zeg dan altijd vriendelijk gedag terug en loop door.
Ik vind het opvallend omdat dit eigenlijk normaal nooit gebeurde. Is er een soort challenge gaande ofzo? Ik weet het echt niet maar ik vind het wel heel leuk.
Dorestad
17-12-2025 om 21:46
Thora schreef op 17-12-2025 om 21:42:
[..]
Mijn moeder had het altijd over sjorma. Dit moest dus shoarma zijn. Een van mijn schoonvaders zei altijd legimitatie. Als je dat hoort weet je dat er iets niet klopt maar je weet ook niet meer wat het dan wel moet zijn.
Plus, sommige woorden blijf je expres fout zeggen. Nadat iemand uit mijn familie na een paar borrels kaliefant ipv faliekant zei is het in ons gezin altijd kaliefant gebleven (al een jaar of 40)
MMcGonagall
17-12-2025 om 21:47
Thora schreef op 17-12-2025 om 21:42:
[..]
Mijn opa had het altijd over zijn portevulje als hij zijn portemonnee bedoelde. Echt schattig
Als hij ergens iets had gelegd, had hij het ‘neergelegen’.
Broodjebrie
17-12-2025 om 21:54
Rogue schreef op 17-12-2025 om 21:34:
[..]
snap ik, gelukkig was het eenmalig iets
OT.. ik zag gister iets voorbij komen dat vanaf volgend jaar Rome 2euro gaat vragen voor een bezoek aan de Trevifontein. reizen word steeds minder leuk zo
![]()
Ja ik hoorde het laatst ook iemand zeggen, dat Rome duurder wordt. Maar toch wil ik er volgend jaar heen. Dan maar een broodje minder eten hoor
op vakantie wil ik niet bezuinigen.
Evaluna
17-12-2025 om 22:17
MMcGonagall schreef op 17-12-2025 om 21:47:
[..]
Mijn opa had het altijd over zijn portevulje als hij zijn portemonnee bedoelde. Echt schattig
Als hij ergens iets had gelegd, had hij het ‘neergelegen’.
Ik ken neergelegen als dialect.
Broadway
18-12-2025 om 07:30
Dolfje schreef op 17-12-2025 om 16:19:
Op oa Tiktok diverse receptenfilmpjes ( Nederlands) dat prosciutto uitgesproken wordt als proskiutto dus met een k...Waar komt dat ineens vandaan?
das gek. het is toch pros-joetto (ongeveer dan zeg maar een beetje)