Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 07:31:

[..]

Ik denk dan dat het een slippery slope wordt. Als ze mensen kunnen oppakken/kunnen beschieten vanwege respectloos gedrag geeft, wordt de machtspositie van de politie veel te groot en krijg je Amerikaanse praktijken waar politie corpsen zowat werken als de maffia.

Wat een onzin dit, er zijn diverse Europese landen waar de  politie  meer respect krijgt dan hier zonder dat soort praktijken. 

Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 07:31:

[..]

Ik denk dan dat het een slippery slope wordt. Als ze mensen kunnen oppakken/kunnen beschieten vanwege respectloos gedrag geeft, wordt de machtspositie van de politie veel te groot en krijg je Amerikaanse praktijken waar politie corpsen zowat werken als de maffia.

Kom op zeg, dat is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk gaat er zat fout in Amerika maar doen alsof de Amerikaanse politie net zo is als de maffia vind ik echt respectloos naar de politieagenten die dagelijks hun leven op het spel zetten om mensen te beschermen en te helpen. Het gros van de agenten is er helemaal niet op uit om een zwarte tiener neer te schieten hoor. 

Ga jij maar eens een weekje in zo'n ghetto lopen waar bendes van 14 jarige tieners de baas zijn en iedereen met een wapen rond loopt. Want dat gebeurt daar gewoon, kansarme kinderen ( latino's, zwarte jongeren maar ook gewoon witte jongeren ) lopen met wapens rond. De vrije wapenwet is het probleem in Amerika, niet de "corrupte" politie. En ja, ik weet dat er rotte appels bij zitten hoor, die bewijs vervalsen, onschuldigen neerschieten, etc. Maar het gros zet echt niet dagelijks hun leven op het spel voor dat hongerloontje omdat ze het leuk vinden om mensen af te schieten.

Het probleem hier in Nederland is het gebrek aan autoriteit wat kinderen niet meer bijgebracht wordt. Daar zie je nu de gevolgen van. Kinderen wordt vooral geleerd om mondig te zijn en niet zomaar alles aan te nemen. Wij deden als kind gewoon wat onze juf of meester zei, nu krijgt diezelfde juf vaak een weerwoord. De opvoeding is te soft geworden in mijn ogen. Ik zit ook altijd met schaamrood op mijn kaken te kijken naar die politie programma's. Mensen zijn zo onbeschoft en gaan als gekken tekeer. Na corona is dat ook erger geworden, heb ik het idee. Toen is men echt doorgedraaid.  

Wieder schreef op 11-12-2025 om 07:42:

[..]

Goh, en lelieblanke kakkers van middelbare leeftijd in dure auto's die vinden dat regels van welke aard dan ook niet voor hen gelden. Asociaal gedrag is niet voorbehouden aan degenen die het minder getroffen hebben in het leven.

[..]

Ik denk het niet. Ik denk dat we veel te verzinnen is waardoor er meer mogelijk is, maar wat toch aan regels gebonden is. Trigger happy zijn zit sowieso niet in de aard van de Nederlandse politie, maar tussen optreden tegen respectloos gedrag en werken als de maffia zit een groot grijs gebied.

Ja oké, die lui in dure auto's doen het ook alleen die zie je niet in dat soort programma's. Die geven dan heb toestemming om hun item uit te zenden.  Als ze zien dat ze zijn gefilmd bedreigen ze de cameraman/ het productieteam ook nog even dus die kijken wel beter uit en brengen het niet op tv.

Als je trouwens goed had gelezen stonden die witte lui met dure auto's ook gewoon in mijn post. Ik had uit achterstandswijk tussen haakjes gezet. Dat houdt dan in dat ik niet alleen heb bedoel maar ook de rijke stinkerds.

Nehalennia schreef op 11-12-2025 om 07:51:

[..]

Wat een onzin dit, er zijn diverse Europese landen waar de politie meer respect krijgt dan hier zonder dat soort praktijken.

Klopt, in landen als Spanje haal je het niet in je hoofd om brutaal tegen de politie te doen. Die gaan er gewoon harder op en je gaat langer de cel in dan hier. De straffen moeten gewoon omhoog hier, maar ja er is een cellentekort dus dat kan weer niet. 

Bakblik schreef op 11-12-2025 om 07:30:

[..]

Dat de politie schreeuwt om de "verdachten" dingen te laten doen of laten dat snap ik. Vaak moeten ze zich op grotere afstand verstaanbaar maken. Ik denk dat Yumi doelt op het asociale taalgebruik, van de mensen die worden aangehouden, dat tegen de politie wordt gebruikt. Ik kijk het nooit echt maar als ik er wel eens langs zap hoor ik de burgers krijsen en gillen met de kanker dit, mongool dat en tyfushoer komt erbij als de agent een vrouw is. Dat zijn niet altijd alleen de getinte medemensen ook rasechte Nederlanders (uit achterstandswijken) maken zich hier schuldig aan.

Hè hè, helemaal juist. Fijn dat je dit zo benoemt.👌(ik zat onder het lezen al te denken: welke kant gaat dit weer op')

Jujubee schreef op 11-12-2025 om 07:53:

[..]

Het probleem hier in Nederland is het gebrek aan autoriteit wat kinderen niet meer bijgebracht wordt. Daar zie je nu de gevolgen van. Kinderen wordt vooral geleerd om mondig te zijn en niet zomaar alles aan te nemen. Wij deden als kind gewoon wat onze juf of meester zei, nu krijgt diezelfde juf vaak een weerwoord. De opvoeding is te soft geworden in mijn ogen. Ik zit ook altijd met schaamrood op mijn kaken te kijken naar die politie programma's. Mensen zijn zo onbeschoft en gaan als gekken tekeer. Na corona is dat ook erger geworden, heb ik het idee. Toen is men echt doorgedraaid.

Maar dat is toch niet de taak van de politie? Dan moeten die ouders hun kinderen beter opvoeden. En wees blij dat kinderen mondiger worden of wil je dat al het misbruik dat in onze tijd gebeurde en waar niet over gesproken mocht worden doorgaat? Ik ben juist opgelucht dat het enorme aantal alcoholisten van onze generatie die al hun verdriet moeten wegdrinken omdat ze er niet over mogen praten niet doorslaat naar de volgende generatie. 

Herfstappeltaart schreef op 11-12-2025 om 07:59:

[..]

Hè hè, helemaal juist. Fijn dat je dit zo benoemt.👌(ik zat onder het lezen al te denken: welke kant gaat dit weer op')

Het zijn alle kleurtjes inderdaad, niet alleen mensen die lichtgetint zijn. Ik heb nooit bij de politie gewerkt maar wel op een middelbare school in de kantine en ik ben ook vaak zat voor kankerhoer uitgemaakt door een stelletje snotapen van 13. VMBO school, dat wel. Op de Havo school waren ze altijd poeslief voor me. Het verschil in milieu en opvoeding was echt enorm. 

Jujubee schreef op 11-12-2025 om 08:09:

[..]

Het zijn alle kleurtjes inderdaad, niet alleen mensen die lichtgetint zijn. Ik heb nooit bij de politie gewerkt maar wel op een middelbare school in de kantine en ik ben ook vaak zat voor kankerhoer uitgemaakt door een stelletje snotapen van 13. VMBO school, dat wel. Op de Havo school waren ze altijd poeslief voor me. Het verschil in milieu en opvoeding was echt enorm.

Dus dan ligt het maar aan een ''soort'' jeugd volgens jou. Niet een hele generatie. 

Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 08:09:

[..]

Maar dat is toch niet de taak van de politie? Dan moeten die ouders hun kinderen beter opvoeden. En wees blij dat kinderen mondiger worden of wil je dat al het misbruik dat in onze tijd gebeurde en waar niet over gesproken mocht worden doorgaat? Ik ben juist opgelucht dat het enorme aantal alcoholisten van onze generatie die al hun verdriet moeten wegdrinken omdat ze er niet over mogen praten niet doorslaat naar de volgende generatie.

Mondig zijn mag natuurlijk en misbruik melden is heel belangrijk, maar je hebt wel gewoon respect voor de ( onbekende ) mensen om je heen die je tegenkomt op straat. Daar gaat het vaak scheef. Hoeveel mensen gaan er niet los op elkaar midden op straat, of tegen personeel in een winkel omdat ze boos zijn dat ze controle krijgen bij de zelfscan. Doe gewoon normaal tegen elkaar. Respecteer elkaar. Heb respect voor je leraar, voor de buschauffeur, voor de dame achter de kassa. Doe gewoon even relaxed. 

Maar ja, ik vind dat de opvoeding van tegenwoordig wel wat beter kan. Maar dat is weer een andere discussie. 

Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 08:09:

[..]

Dat zegt Jujubee toch ook niet?  De politie hoeft niet op te voeden dat is aan de ouders, en ouders doen dat vaak niet. 

Helemaal mee eens dat het nodig is dat kinderen mondiger moeten worden maar dat kan ook met respect.  Mondig zijn tegen iemand die je probeert te misbruiken oké en dat je dan een knal uitdeelt mag van mij ook nog. Een agent fel uitschelden een bedreigen, omdat hij je wil controleren,  omdat jij voldoet aan het rondgaande signalement is niet oké. 

Mijn jongste kan met zijn uiterlijk en kledingstijl (werkgerelateerd) zo doorgaan voor een lichtgetinte jongeman, donker gekleed, vermoedelijk Noord Afrikaanse roots. Hij is al 4 keer staande gehouden en 2x volledig gefouilleerd. Hij heeft niks te verbergen dus ondergaat het gelaten.  Andere jongens op het station van zijn studiestad beginnen gelijk te schreeuwen, duwen en schelden. 

Jujubee schreef op 11-12-2025 om 08:14:

[..]

Mondig zijn mag natuurlijk en misbruik melden is heel belangrijk, maar je hebt wel gewoon respect voor de ( onbekende ) mensen om je heen die je tegenkomt op straat. Daar gaat het vaak scheef. Hoeveel mensen gaan er niet los op elkaar midden op straat, of tegen personeel in een winkel omdat ze boos zijn dat ze controle krijgen bij de zelfscan. Doe gewoon normaal tegen elkaar. Respecteer elkaar. Heb respect voor je leraar, voor de buschauffeur, voor de dame achter de kassa. Doe gewoon even relaxed.

Maar ja, ik vind dat de opvoeding van tegenwoordig wel wat beter kan. Maar dat is weer een andere discussie.

Maar ik denk dat het daar misgaat. Veel mensen zien ook tegenspraak als respectloos gedrag. Ik had het laatst in de supermarkt toen had de dame achter de kassa mijn bonuskaart niet goed gescand. Toen ik er wat van zei bleef ze voet bij stuk houden dat ze het had gescand. Uiteindelijk werd ik uit de rij verwijderd omdat ze het blijkbaar respectloos van mij vond. Bij de klantenservice heb ik het bonnetje laten zien en bleekt het toch niet goed gescand geweest. Dus ik heb nu ook het gevoel als je voor jezelf opkomt dat mensen dat toch zien als respectloos. 

Bakblik schreef op 11-12-2025 om 08:19:

[..]

Mijn jongste kan met zijn uiterlijk en kledingstijl (werkgerelateerd) zo doorgaan voor een lichtgetinte jongeman, donker gekleed, vermoedelijk Noord Afrikaanse roots. Hij is al 4 keer staande gehouden en 2x volledig gefouilleerd. Hij heeft niks te verbergen dus ondergaat het gelaten. Andere jongens op het station van zijn studiestad beginnen gelijk te schreeuwen, duwen en schelden.

Maar ik snap die frustratie wel. Als je elke keer gefouilleerd wordt omdat je er eenmaal zo uitziet. Ik durf te wedden dat het meisje in de Hello Kitty jurk niet gefouilleerd wordt.

Bakblik schreef op 11-12-2025 om 08:19:

[..]

Dat zegt Jujubee toch ook niet? De politie hoeft niet op te voeden dat is aan de ouders, en ouders doen dat vaak niet.

Helemaal mee eens dat het nodig is dat kinderen mondiger moeten worden maar dat kan ook met respect. Mondig zijn tegen iemand die je probeert te misbruiken oké en dat je dan een knal uitdeelt mag van mij ook nog. Een agent fel uitschelden een bedreigen, omdat hij je wil controleren, omdat jij voldoet aan het rondgaande signalement is niet oké.

Mijn jongste kan met zijn uiterlijk en kledingstijl (werkgerelateerd) zo doorgaan voor een lichtgetinte jongeman, donker gekleed, vermoedelijk Noord Afrikaanse roots. Hij is al 4 keer staande gehouden en 2x volledig gefouilleerd. Hij heeft niks te verbergen dus ondergaat het gelaten. Andere jongens op het station van zijn studiestad beginnen gelijk te schreeuwen, duwen en schelden.

Precies dat dus. Gedraag je gewoon normaal. Dat kost niks en maakt de wereld weer wat gezelliger. 

Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 08:25:

[..]

Maar ik snap die frustratie wel. Als je elke keer gefouilleerd wordt omdat je er eenmaal zo uitziet. Ik durf te wedden dat het meisje in de Hello Kitty jurk niet gefouilleerd wordt.

Ik snap die frustratie een beetje. Je voldoet aan het signalement dus wordt staande gehouden, als je meewerkt (dat doet mijn zoon altijd) bekijken ze je ID-kaart, wordt je gefouilleerd en kan je 3 minuten later weer verder met je dag. Als je in verzet gaat en gaat lopen dreigen en grof gebekt bijdehand gaat lopen doen dan ben je iets meer verdacht, dan denken ze dat je echt iets te verbergen hebt en ben je veel langer bezig. 

Je kunt als jongen ook kiezen om er niet zo uit te zien. Zoon heeft bedrijfskleding aan en helaas is dat een zwarte broek en zwarte hoodie. Bedrijfslogo zit helaas onder zijn jas. 

Een kennis van mij (bijna 90) heeft tegen de 'keurig klinkende bankmedewerker'  gezegd dat ze zijn verhaal niet gelooft. Vervolgens werd ze uitgescholden voor k*thoer!

Ik zag ook een groepje luidruchtige hangjongerige fatbike boys, die schoolmeisjes uitscholden voor koelkast.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.