Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Ginevra
09-12-2025 om 19:12
Broodjebrie schreef op 09-12-2025 om 18:Waarom mogen strenggelovigen geen tv hebben eigenlijk?
Ik spreek niet namens mijzelf, maar voor de meesten zit het volgens mij in de gedachte dat er via de tv een heleboel troep gedachteloos je huis binnenkomt. Realityshows over vreemdgaan, grove en gewelddadige films, dat soort dingen.
Ze zijn niet tegen natuurdocumentaires of zo, de EO was vroeger al bekend van de natuurfilms naast de gospelshows.
Maar als je tv hebt dan ga je makkelijk gedachteloos de hele avond zappen en blijf je bij allerlei troep hangen. En dan kan de tv de belangrijkste factor in de woonkamer worden.
En op zich is dat ook niet onwaar. Er zijn ook atheïsten die om dezelfde reden geen tv willen.
En ik denk dat die gelovigen die op de laptop een filmpje kijken het om die reden ook voor zichzelf kunnen verantwoorden: dan is het als het goed is een specifieke en bewuste keus.
Rosemary00
09-12-2025 om 19:26
Ginevra schreef op 09-12-2025 om 19:12:
[..]
Ik spreek niet namens mijzelf, maar voor de meesten zit het volgens mij in de gedachte dat er via de tv een heleboel troep gedachteloos je huis binnenkomt. Realityshows over vreemdgaan, grove en gewelddadige films, dat soort dingen.
Ze zijn niet tegen natuurdocumentaires of zo, de EO was vroeger al bekend van de natuurfilms naast de gospelshows.
Maar als je tv hebt dan ga je makkelijk gedachteloos de hele avond zappen en blijf je bij allerlei troep hangen. En dan kan de tv de belangrijkste factor in de woonkamer worden.
En op zich is dat ook niet onwaar. Er zijn ook atheïsten die om dezelfde reden geen tv willen.
En ik denk dat die gelovigen die op de laptop een filmpje kijken het om die reden ook voor zichzelf kunnen verantwoorden: dan is het als het goed is een specifieke en bewuste keus.
Ik dacht juist dat de regels rondom het internet nog niet vastlagen omdat het zo´n nieuw medium is. Er waren als ik mij goed herinner zelfs streng gelovigen die in de 90s en 00s het internet duivels vonden, maar het is zo belangrijk geworden dat ze er niet meer omheen konden. Bij de tv dacht ik dat ze geloofde dat op zondag de programmaring werd gedaan door mensen en omdat die op zondag moesten werken, konden zij geen tv kijken.
Meesje
09-12-2025 om 19:43
Rosemary00 schreef op 09-12-2025 om 19:26:
[..]
Ik dacht juist dat de regels rondom het internet nog niet vastlagen omdat het zo´n nieuw medium is. Er waren als ik mij goed herinner zelfs streng gelovigen die in de 90s en 00s het internet duivels vonden, maar het is zo belangrijk geworden dat ze er niet meer omheen konden. Bij de tv dacht ik dat ze geloofde dat op zondag de programmaring werd gedaan door mensen en omdat die op zondag moesten werken, konden zij geen tv kijken.
Nee, het is meer zoals Ginerva zegt. Sowieso; internet is niet meer zó nieuw. Ik had vroeger een vriendinnetje dat zo gelovig was. Zij hadden wel een televisietoestel, maar geen kabel. Wel een videospeler. Zij keken dus wel video's. Die konden ze dan zelf kiezen. En dan kwam niet al die zondige troep hun huis in. Dus zo zal het nu gaan met internetfilmpjes.
Herfstappeltaart
09-12-2025 om 19:44
Broodjebrie schreef op 09-12-2025 om 18:57:
[..]
Ik had ooit een collega die dus geen tv had, maar wel elke week bij haar buren een programma ging kijken.
En ik werk bij een man die ook erg gelovig is. Hij heeft dus ook geen tv, maar kijkt wel dagelijks op zijn laptop filmpjes en checkt het nieuws. Dan denk ik ook, dan kun je toch beter een tv kopen?
Waarom mogen strenggelovigen geen tv hebben eigenlijk?
Dat is te 'werelds'...des duivels. Net als de bioscoop.
Broodjebrie
09-12-2025 om 19:45
Ginevra schreef op 09-12-2025 om 19:12:
[..]
Aha... ja dan begrijp ik het. Denk ik.
Ik ben ook christelijk opgevoed maar wij hadden wel gewoon een tv, computer. En we mochten gewoon in spijkerbroeken lopen.
Citroengraag
09-12-2025 om 19:46
Je moet behoorlijk in de tale Kanaans thuis zijn, om te snappen waarom er nog steeds refo's zijn zonder internet en met kliksafe (zeer sterk gefilterd internet). De grote angst is wereldgelijkvormigheid. Je leeft wel in deze wereld, maar als eigendom van Jezus als jouw Zaligmaker , ben je niet van deze wereld, maar verwacht je een eeuwig leven wat pas na je dood start. Het is als buitenstaander eigenlijk niet te bevatten. Want jij hebt zelf geen toegang tot dat eeuwige leven, je moet uitverkoren zijn.
Dit is ongeveer de basis van de rechterflank van refo's.
Broodjebrie
09-12-2025 om 20:07
Citroengraag schreef op 09-12-2025 om 19:46:
Je moet behoorlijk in de tale Kanaans thuis zijn, om te snappen waarom er nog steeds refo's zijn zonder internet en met kliksafe (zeer sterk gefilterd internet). De grote angst is wereldgelijkvormigheid. Je leeft wel in deze wereld, maar als eigendom van Jezus als jouw Zaligmaker , ben je niet van deze wereld, maar verwacht je een eeuwig leven wat pas na je dood start. Het is als buitenstaander eigenlijk niet te bevatten. Want jij hebt zelf geen toegang tot dat eeuwige leven, je moet uitverkoren zijn.
Dit is ongeveer de basis van de rechterflank van refo's.
Pfoe... ik woon in een stad wat onderdeel is van de biblebelt.. dus ik zit er min of meer wel tussenin zegmaar. Al zijn er natuurlijk ook genoeg ongelovigen hier. Ik heb er weleens wat over gelezen maar hoe meer ik over de regels lees waar ze zich aan houden en hoe ze hun leven inrichten, krijg ik eerlijk gezegd een steeds grotere afkeer van het geloof.
Ik vind dit wel een interessante discussie eigenlijk.
Caroline80
09-12-2025 om 21:16
Ik wil een pax kast bij de IKEA bestellen en laten bezorgen. De 5 deuren zijn niet beschikbaar voor levering. Als ik vervolgens diezelfde 5 deuren los toevoeg zijn deze 5 er deuren er wel, maar is opeens een ander onderdeel niet beschikbaar.
Tango
09-12-2025 om 23:22
Frisdrank1972 schreef op 09-12-2025 om 17:07:
Ik had buren die zondag niet TV mochten kijken, maar de buurman keek zijn voetbalwedstrijden via de live-stream op zijn laptop, want dat mocht blijkbaar wel...
Ik kwam ooit in een gezin dat vanuit geloofsovertuiging geen televisie had. De kinderen keken echter wel filmpjes op een computer.