Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Ik vind het raar als mensen op klaarlichte dag de deur niet open doen, ook al zijn ze gewoon thuis. Behalve als je een of andere angststoornis hebt. Maar anders, wat is nu het ergste dat kan gebeuren? 

Meesje schreef op 15-11-2025 om 12:23:

Ik vind het raar als mensen op klaarlichte dag de deur niet open doen, ook al zijn ze gewoon thuis. Behalve als je een of andere angststoornis hebt. Maar anders, wat is nu het ergste dat kan gebeuren?

Als er een onbekende voor de deur staat: collecte, verkoop, Jehova’s, deurwaarder bijvoorbeeld waar iemand geen zin in heeft. Bij een bekende zie ik ook niet gauw een reden, of iemand moet een hekel hebben aan diegene of het is bijvoorbeeld een telkens terugkerende buur die altijd wat komt halen. Of de bewoners zijn aan het seksen. Tja, ik kan wel van alles bedenken 🤭

Raar vind ik het dat er al tientallen jaren de zelfde Sinterklaasliedjes gezongen worden.... Dat er nooit een nieuw liedje gemaakt is.

madee schreef op 15-11-2025 om 12:52:

[..]

Als er een onbekende voor de deur staat: collecte, verkoop, Jehova’s, deurwaarder bijvoorbeeld waar iemand geen zin in heeft. Bij een bekende zie ik ook niet gauw een reden, of iemand moet een hekel hebben aan diegene of het is bijvoorbeeld een telkens terugkerende buur die altijd wat komt halen. Of de bewoners zijn aan het seksen. Tja, ik kan wel van alles bedenken 🤭

Vroeger was het (althans in mijn kennissenkring) veel gewoner om onaangekondigd even aan te waaien. Schikt het? Dan kom je binnen voor een kop thee. Schikt het niet? Dan ga je meteen verder. 

Maar dat doen we niet meer, er wordt vrijwel altijd vooraf gebeld en geappt. Maar het aantal verkopers en goededoelenwervers en oplichters dat aan de deur komt is een stuk groter geworden. Dus vroeger betekende de bel nog wel eens dat er een leuk iemand kwam, tegenwoordig zijn het veel vaker mensen waar je geen zin in hebt. 

Ik doe meestal wel open, maar ik doe het wel met tegenzin. Moet je weer assertief gaan lopen doen tegenover zo'n kwijlebabbel die energiecontracten komt verkopen of donateurs werven. En ze beginnen hun verhaal altijd met "Dag mevrouw, wat een mooie dag vandaag he, ik kom niks verkopen hoor! Misschien mag ik me eerst even voorstellen, ik heet Tim, en we zijn hier in de buurt bezig met.....". Eigenlijk zou ik het liefst een emmer water over ze heen kieperen, maar daar ben ik dan weer te beschaafd voor. 

madee schreef op 15-11-2025 om 12:52:

[..]

Of ik loop met mijn haar op zolder in mijn joggingbroek en een oud t-shirt met een gat erin de badkamer schoon te maken, of ik heb überhaupt geen zin om iemand die random aan komt waaien na 20 jaar te gaan zitten entertainen. Ik vind het superleuk om mensen te ontvangen, dat doe ik met taart, slingers en een fanfare, maar wel graag een beetje opgefrist en leuk aangekleed in een opgeruimd huis. Dus graag even minstens een half uur van tevoren aankondigen dat je komt. Iedereen mag het erop wagen, maar als je onverwachts komt, kan het zijn dat ik net even geen zin in je heb en dat ik (doe alsof ik) in bad zit en niet open doe.

Ginevra schreef op 15-11-2025 om 13:50:

[..]

Vroeger was het (althans in mijn kennissenkring) veel gewoner om onaangekondigd even aan te waaien. Schikt het? Dan kom je binnen voor een kop thee. Schikt het niet? Dan ga je meteen verder.

Maar dat doen we niet meer, er wordt vrijwel altijd vooraf gebeld en geappt. Maar het aantal verkopers en goededoelenwervers en oplichters dat aan de deur komt is een stuk groter geworden. Dus vroeger betekende de bel nog wel eens dat er een leuk iemand kwam, tegenwoordig zijn het veel vaker mensen waar je geen zin in hebt.

Ik doe meestal wel open, maar ik doe het wel met tegenzin. Moet je weer assertief gaan lopen doen tegenover zo'n kwijlebabbel die energiecontracten komt verkopen of donateurs werven. En ze beginnen hun verhaal altijd met "Dag mevrouw, wat een mooie dag vandaag he, ik kom niks verkopen hoor! Misschien mag ik me eerst even voorstellen, ik heet Tim, en we zijn hier in de buurt bezig met.....". Eigenlijk zou ik het liefst een emmer water over ze heen kieperen, maar daar ben ik dan weer te beschaafd voor.

Dan zeg ik altijd vrij gevat: Jij komt mij mijn NAW-gegevens aftroggelen! Sommigen weten niet eens wat ik daarmee bedoel. Dan zijn ze vrij makkelijk weg te sturen. Iedere collectant die contant geld aanneemt krijgt iets van mij, zodra ik mijn naam, (email) adres en bankgegevens moet aanleveren krijgen ze niks.

Ik vind vandaag iets totaal anders raar. Binnenkort 29 jaar geleden werd mijn dochter geboren dmv een keizersnede, en vanmorgen jeukte het litteken opeens weer eens behoorlijk. Waarom? Weersomslag ofzo?

Ik heb zo'n sticker : Verkopers niet welkom. En dat werkt uitstekend.  Bovendien bellen bekenden van mij 2 x, dus als er 1 x  gebeld wordt kijk ik even door  het kijkgaatje. 
Als er mensen met schoudertassen staan, doe ik niet open... Ik kan hen zien (en horen), terwijl zij mij niet zien.

Auwereel schreef op 15-11-2025 om 14:20:

Ik vind vandaag iets totaal anders raar. Binnenkort 29 jaar geleden werd mijn dochter geboren dmv een keizersnede, en vanmorgen jeukte het litteken opeens weer eens behoorlijk. Waarom? Weersomslag ofzo?

Zou kunnen. Ik heb, nu zo'n 28 jaar geleden, een grote moedervlek moeten laten weghalen. Dat litteken heeft altijd jeuk gegeven als het ging sneeuwen. Ik heb het al jaren niet gevoeld maar het heeft ook al jaren niet echt gesneeuwd hier.

Dat binnen vallen kan mijn moeder ook. Ze denkt dat mensen dat net zo leuk vinden als zij.
Laatst belde ze aan bij een huis waar mijn zus gewoond heeft. Al een jaar of 10 terug. 
Ik zou dat nooit doen. Mijn dochters vonden het al helemaal raar en akward. Die telefoneren niet eens zonder appje vooraf.
Dat vind ik dan weer raar

Evaluna schreef op 15-11-2025 om 14:26:

Dat binnen vallen kan mijn moeder ook. Ze denkt dat mensen dat net zo leuk vinden als zij.
Laatst belde ze aan bij een huis waar mijn zus gewoond heeft. Al een jaar of 10 terug.
Ik zou dat nooit doen. Mijn dochters vonden het al helemaal raar en akward. Die telefoneren niet eens zonder appje vooraf.
Dat vind ik dan weer raar

Moet ik ook doen, appen voor bellen, anders schrikken mijn kinderen zich een ongeluk!

Je hoort de raarste verhalen de laatste tijd.
Ik vind het dus raar dat je je daar niet even in kunt verplaatsen. Persoonlijk heb ik ook geen zin om vreemden aan de deur te krijgen. Meestal weet ik het ook gewoon als er iemand komt

Genoeg redenen

Als ik ziek ben 

Net uit douche kom

Ergens mee bezig

Mbt jeukende littekens: heb ik ook! Inderdaad meestal met de overgang naar andersoortig weer

Ik hou niet van onaangekondigd bezoek. Wil je langskomen? Prima, maar laat dat op tijd weten 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.