Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

bij ons was de praktijk in ene gesloten. Omliggende huisartsen weigerden patiënten aan te nemen. De gemeente en verzekeringsmaatschappijen hebben echt hard moeten werken om een oplossing te vinden. De huisarts in kwestie was ziek geworden en daardoor rolstoelafhankelijk en niet in staat te werken. De andere huisarts was door zijn afwezigheid dermate overbelast, net als de assistenten, dat ze overspannen is geraakt. Was best een dingetje hier in de omgeving. Niemand was ingelicht. Geen brief om dit aan te kondigen.. niets. Gewoon een bandje alsmede belde dat het klaar was en een briefje op de deur. Lokale kranten hebben er toen veel aandacht aan besteed. Pas een paar weken nadat de praktijk was overgenomen hebben wij een brief ontvangen. Wij wisten dus 4 a 5 maanden van niets. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-08-2025 om 11:09

dat is wel heel erg Krulliebollie. 

bieb1963 schreef op 01-08-2025 om 09:16:

[..]

Er zijn ook (oudere) mensen zónder internet…

Tja, zo is er altijd wel wat.
Iemand had het over duizenden patiënten, dan vind ik het zeker zonde om het per post te doen. Zeker als er een portal als ''mijngezondheid'' bestaat.
Wat nog een optie zou kunnen zijn is dat iemand achter zijn naam laat zetten dat ze het liever per post ontvangen/ niet digitaal vaardig zijn

Ik vind het raar dat een lang iemand die ik ken zegt niet te willen helpen als een klein iemand niet bij een bepaald schap kan in de supermarkt en vraagt om hulp aan dat lange persoon. 
Het excuus is dat diegene toch ook niet aan een klein iemand vraagt om iets uit de onderste schappen te pakken. Het supermarkt personeel is daarvoor. 
Ik ben vrij klein en als ik zie dat iemand niet kan bukken dan wil met alle plezier voor diegene wat uit de onderste schappen pakken.

Poezie schreef op 01-08-2025 om 11:46:

Ik vind het raar dat een lang iemand die ik ken zegt niet te willen helpen als een klein iemand niet bij een bepaald schap kan in de supermarkt en vraagt om hulp aan dat lange persoon.
Het excuus is dat diegene toch ook niet aan een klein iemand vraagt om iets uit de onderste schappen te pakken. Het supermarkt personeel is daarvoor.
Ik ben vrij klein en als ik zie dat iemand niet kan bukken dan wil met alle plezier voor diegene wat uit de onderste schappen pakken.

Dat vind ik ook raar. Ik ben dus zo'n "kleintje" dat vaak ergens niet bij kan. Staat op de bovenste plank maar dan helemaal achterin.

Ik zoek altijd eerst naar een medewerker van de winkel maar als die nergens te bekennen is dan vraag ik het aan een willekeurig lang persoon.

Het is mij nog nooit geweigerd. Mensen zijn altijd blij als zij iemand daarmee kunnen helpen. Kleine moeite, groot plezier.

Wat ik dan wel raar vind dat als ik het aan die winkelmedewerker vraag hij/zij alleen dat product pakt dat ik nodig heb en niet gelijk even de rest wat op die plank staat naar voren schuift. 

Ik heb wel eens overwogen om dat tegen die medewerker te zeggen maar ik vind het ook raar om iemand te vertellen hoe hij/zij zijn werk moet doen. Dat doe ik dan ook maar niet. 

Ik ben ook zo'n kleintje, maar als ik het idee dat ik het artikel bereiken kan door op een randje te gaan staan (die ze ook gebruiken als ze aan het spiegelen zijn), of met mijn vinger onderlangs een rooster te gaan een artikel naar voren kan halen, kan ik het zelf. Toen is me een keer de mantel uitgeveegd door een lang persoon, waarom ik het niet aan hem vroeg, dat was zo asociaal dat ik het zelf probeerde...! Dus je doet het niet altijd goed!
Ik heb ook eens gehad dat ik samen met een medewerker naar een product buiten bereik stond te kijken voor zowel mij als zowel de winkelmedewerker, maar er kwam toen net echt een buitengewoon lange man aangelopen, zeker 2m10, die er wel lol in had precies op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.

noas_1993 schreef op 01-08-2025 om 11:24:

[..]

Tja, zo is er altijd wel wat.
Iemand had het over duizenden patiënten, dan vind ik het zeker zonde om het per post te doen. Zeker als er een portal als ''mijngezondheid'' bestaat.
Wat nog een optie zou kunnen zijn is dat iemand achter zijn naam laat zetten dat ze het liever per post ontvangen/ niet digitaal vaardig zijn

Dat doen we op mijn werk ook. Mensen zonder email /internet krijgen nog post. Zijn er wel steeds minder. Maar ook al stuur je dingen per post, mail, duif of rooksignaal en op de website  er zijn altijd mensen die dat niet lezen en voor een gesloten deur staan. 

Heeft elke huisarts zo’n portal? Het is mij niet bekend in ieder geval.

Ik ben zo'n lang persoon die zelf hulp aanbiedt als ik zie dat een kleinere klant niet bij een hoog schap kan.

oudmaarnognietkoud schreef op 01-08-2025 om 12:10:

[..]

Dat vind ik ook raar. Ik ben dus zo'n "kleintje" dat vaak ergens niet bij kan. Staat op de bovenste plank maar dan helemaal achterin.

Ik zoek altijd eerst naar een medewerker van de winkel maar als die nergens te bekennen is dan vraag ik het aan een willekeurig lang persoon.

Het is mij nog nooit geweigerd. Mensen zijn altijd blij als zij iemand daarmee kunnen helpen. Kleine moeite, groot plezier.

Wat ik dan wel raar vind dat als ik het aan die winkelmedewerker vraag hij/zij alleen dat product pakt dat ik nodig heb en niet gelijk even de rest wat op die plank staat naar voren schuift.

Ik heb wel eens overwogen om dat tegen die medewerker te zeggen maar ik vind het ook raar om iemand te vertellen hoe hij/zij zijn werk moet doen. Dat doe ik dan ook maar niet.

Jonge mannen lijken het wel grappig te vinden, mooie win-win situatie Degene die ik sprak leek sowieso wat tegen mondige petieterige vrouwen te hebben.

MMcGonagall schreef op 01-08-2025 om 12:23:

Heeft elke huisarts zo’n portal? Het is mij niet bekend in ieder geval.

Inmiddels bijna wel denk ik. 

Beterlaat2021! schreef op 31-07-2025 om 15:47:

Ik heb nooit de mededeling ontvangen dat er een bericht voor me klaarstond.
De oproep voor de griepvaccinatie kwam vorig jaar nog gewoon in de brievenbus.

Misschien is het een instelling? Dat je daar moet aanvinken dat je een mail wil ontvangen als er een nieuw bericht in staat.

Ik vind het niet raar dat ze daar geen brief over sturen eigenlijk. Postzegels zijn echt heel duur, €1,31 sinds 1 juli 2025. Met 1000 patiënten kost je dat al ruim €1300,-. Een gemiddelde praktijk heeft 2095 patiënten. 

Ik denk dat diegene wel de uitzondering is. Ik ben ook lang en vind het geen probleem om te helpen bij een kleiner iemand of iemand in een scootmobiel.

BlairW schreef op 01-08-2025 om 13:29:

Ik vind het niet raar dat ze daar geen brief over sturen eigenlijk. Postzegels zijn echt heel duur, €1,31 sinds 1 juli 2025. Met 1000 patiënten kost je dat al ruim €1300,-. Een gemiddelde praktijk heeft 2095 patiënten.

Ik vind het prima dat ze daar geen brief over sturen, al is het wel prettig als die optie nog wel bestaat voor mensen zonder computer(-vaardigheid).

Maar wat ik wel irritant vind is dat ik voor elke scheet moet inloggen met DigiD of andere procedure om op "mijn portaal" te komen. Huisarts, apotheek, ziekenhuis A, ziekenhuis B, allemaal een eigen portaal voor berichten die daar klaarstaan en die ik dan moet gaan ophalen. Ik snap dat dat veiliger is voor privacygevoelige informatie, maar een aanzienlijk deel van die berichten is helemaal niet privacygevoelig. 

"Huisarts Jansen stopt wegens persoonlijke omstandigheden, haar taken worden voorlopig waargenomen door huisarts Pietersen, dank voor het vertrouwen en ik wens iedereen het beste" lijkt me nou typisch zo'n mededeling die via mail kan. Je wil wél dat alle patienten het weten, maar er staat geen prive-informatie over de patient in. 

Dat is wel een beroepszeiker dan zeg. Het is geen enkele moeite dus dat doe je dan puur om dwars te liggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.