Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Marty1984
18-07-2025 om 16:35
Dorestad schreef op 18-07-2025 om 16:29:
[..]
Het komt vaak voor buitenstaanders vreemd over maar soms heeft de overledene een ziekbed van jaren achter de rug. Nabestaanden hebben soms een heel deel van het rouwproces bij leven al gehad. Een jarenlang ziekbed kan ontzettend drukken op een gezin. De dood kan dan naast het verdriet ook een opluchting zijn. Er kan dan ruimte en tijd komen voor wat anders.
Het is één ding dat er "ruimte komt".
Het is een ander ding om er zo cru over te spreken. Of op de dag van de begrafenis je nieuwe partner te laten intrekken.
Dorestad
18-07-2025 om 16:58
Marty1984 schreef op 18-07-2025 om 16:35:
[..]
Het is een ander ding om er zo cru over te spreken. Of op de dag van de begrafenis je nieuwe partner te laten intrekken.
Dat er ruimte komt vind ik persoonlijk niet cru om te horen. Dat kan in mijn omgeving prima gezegd worden zonder dat erover gevallen wordt. Geloof me, ik ben momenteel in de rouw vanwege overlijden vader. Maar zo'n uitspraak kan bij ons dus.
Grindelwald
18-07-2025 om 16:59
Marty1984 schreef op 18-07-2025 om 16:35:
[..]
Dit!
En een vrouw moest dit eens doen. Dan waren de rapen gaar.
CharlieB
18-07-2025 om 17:15
Dorestad schreef op 18-07-2025 om 16:58:
[..]
Dat er ruimte komt vind ik persoonlijk niet cru om te horen. Dat kan in mijn omgeving prima gezegd worden zonder dat erover gevallen wordt. Geloof me, ik ben momenteel in de rouw vanwege overlijden vader. Maar zo'n uitspraak kan bij ons dus.
Ik denk ook niet dat dat bedoeld werd met 'er zo cru over spreken' maar meer de voorbeelden van dat "hij nu tenminste leuke dingen kan doen zonder ballast van een zieke vrouw"
Voor mijn moeder was het ook deels een opluchting. Omdat het zorgen voor kwam te vervallen. Omdat ze wat zorgelozer kon gaan en staan waar ze wilde. Omdat het voor haar vreselijk was om je man zo te zien aftakelen. Omdat even niet meer het leven om een zieke man gaat. En ik denk dat iedereen daar begrip voor heeft. Maar als ze tegen mij had gezegd 'kan ik tenminste weer leuke dingen doen', had ik ook wel even gek gekeken. Maar misschien is het wel de toon die daarbij in mijn hoofd zit.
Lichtbron
18-07-2025 om 17:35
En misschien was het gewoon een irritant vervelend mens. Wie zal het zeggen. Maar ik zou natuurlijk ook raar opkijken als ik zoiets zou horen van iemand.
CharlieB
18-07-2025 om 18:10
Dat een zender gewoon een aflevering of tien van een serie skipt
(Of misschien wel de verkeerde aflevering heeft gestart want de omschrijving gaat wel over de goede)
Bakblik
18-07-2025 om 18:43
Dorestad schreef op 18-07-2025 om 16:29:
[..]
Het komt vaak voor buitenstaanders vreemd over maar soms heeft de overledene een ziekbed van jaren achter de rug. Nabestaanden hebben soms een heel deel van het rouwproces bij leven al gehad. Een jarenlang ziekbed kan ontzettend drukken op een gezin. De dood kan dan naast het verdriet ook een opluchting zijn. Er kan dan ruimte en tijd komen voor wat anders.
Lichtbron schreef op 18-07-2025 om 17:35:
En misschien was het gewoon een irritant vervelend mens. Wie zal het zeggen. Maar ik zou natuurlijk ook raar opkijken als ik zoiets zou horen van iemand.
Bij ons had een (schoon)ouder een aftakelingsproces van jaren achter de rug. Als bij het eerste ongeluk goed gerevalideerd was had het niet zo erg hoeven worden.
De schoonouder werd er geen leuker persoon van, alleen maar commanderen tegen partner een kinderen en iedereen moest acuut klaar staan.
Het laatste half jaar was voor het directe gezin heel zwaar en dat is netjes afgemaakt. 2 maanden na de begrafenis is de partner die overbleef weer leuke dingen gaan doen voor zichzelf ook wel af en toe verzuchtend dat het fijn was dat partner geen intensieve zorg meer vroeg.
Het overlijden van die persoon was een bevrijding, echt.
Due-scimmie
18-07-2025 om 19:26
MelMel schreef op 18-07-2025 om 09:34:
[..]
Ik ken de situaties die jij en McGonagall beschrijven niet maar zou toch ook bedenken dat jaren bij een ziek iemand wonen en verzorgen heel zwaar is.
Mijn vader heeft acht jaar lang thuis gezorgd voor mijn moeder die jong dement werd. In het negende jaar ging zij naar een verzorgingshuis en trok zijn vriendin die een tijd haar verzorger was bij hem in. Mijn moeder herkende hem toen al niet meer.
Hij had toen wel eindelijk weer iemand om mee te praten in plaats van iemand om op te passen en te verzorgen.
Nou dit. Mijn opa had na het overlijden van mijn oma ook redelijk snel een nieuwe partner. Maar mijn oma was toen al 10 jaar dementerend.
Due-scimmie
18-07-2025 om 19:29
Loulou39 schreef op 17-07-2025 om 22:16:
[..]
Eens!
Het lijkt wel of vrouwen eerst even hun leven op orde willen krijgen, en mannen lijken meteen door te willen gaan.
Nou, ligt toch echt aan het karakter
. Ex van man heeft nu al twee keer binnen paar weken nieuwe relatie en is binnen paar maanden zwanger. Baby 3 van man 3 is nu onderweg. Eind vorig jaar was ze nog samen met de vorige.
Loulou39
18-07-2025 om 20:09
Due-scimmie schreef op 18-07-2025 om 19:29:
[..]
. Ex van man heeft nu al twee keer binnen paar weken nieuwe relatie en is binnen paar maanden zwanger. Baby 3 van man 3 is nu onderweg. Eind vorig jaar was ze nog samen met de vorige.
😱
Yumi
18-07-2025 om 20:27
Due-scimmie schreef op 18-07-2025 om 19:29:
[..]
Is het een zus van Douwe Bob?
noas_1993
24-07-2025 om 07:42
Een vriendin vertelde gisten over een reisorganisatie waar ze mee weg is geweest, deze wisten blijkbaar niet dat op 14 juli bijna alles gesloten is in Frankrijk.
Vind ik heel raar!
Bakblik
24-07-2025 om 10:14
Mensen die op een camping om 00.45 uur nog gaan afwassen in het sanitairblok en dan niet door hebben dat mensen in de tenten om het sanitair heen daar last van hebben.
Toiletbezoek prima, dan gaat het licht even aan een je hoort doortrekken maar dat is kort daar wordt ik niet wakker van. En half uur afwassen met pannen en borden in een metalen gootsteen maakt kabaal voor 10. Overdag valt dat geluid weg in de rest van het levendige gedoe maar in de nacht dus niet.
Broadway
24-07-2025 om 10:45
Loulou39 schreef op 17-07-2025 om 22:16:
[..]
Eens!
Het lijkt wel of vrouwen eerst even hun leven op orde willen krijgen, en mannen lijken meteen door te willen gaan.
écht? ik zie vooral doorslaande vrouwen. ineens veel afvallen en in kekke jurkjes en laarzen naar festivals enzo.
Broadway
24-07-2025 om 10:57
Yumi schreef op 17-07-2025 om 22:52:
[..]
Nog zo'n hork
![]()
eens, maar ergens snap ik het wel. na 5 jaar schoonmoeder verzorgd te hebben heb ik het er heel erg moeilijk mee gehad dat ik boven alle verdriet vooral opluchting voor haar, maar ook voor ons als familie voelde toen ze "eindelijk" overleed. Het was zo'n enorme lijdensweg voor haar geweest waarvan vanaf dag één bekend was dat het terminaal was (ALS) dat ik haar vooral rust gunde na al die jaren. het rouwproces had voor een groot deel in die ziektejaren plaatsgevonden.
dus ja, het komt verrot uit zijn strot, maar ik snap wel wat hij zegt.