Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Broodjebrie schreef op 30-01-2026 om 18:39:

ik vind het raar dat best wat mensen geen uitvaartverzekering blijken te hebben. Mijn vader en stiefmoeder hebben er gelukkig wel 1, maar net hoorde ik van mijn vader een verhaal over iemand die is overleden en dus geen uitvaartverzekering blijkt te hebben.

En dit soort verhalen hoor ik dus steeds vaker. Dan vraag ik me toch af, waarom? Denken mensen dat het niet zo'n vaart zal lopen?

Hier in België is het helemaal niet zo "common" om een uitvaartverzekering te hebben. Bijna niemand heeft er één.

Ze betalen mijn uitvaart maar van mijn spaarrekening. Als het ooit zo ver is ... er staat genoeg op de rekening.

Caroline80 schreef op 30-01-2026 om 18:42:

Ik heb ook geen uitvaartverzekering. Ik heb genoeg geld op mijn spaarrekening staan om een uitvaart van te betalen.

Dit! En genoeg overwaarde in ons huis. 

Mijn schoonvader was altijd heel snel met dit soort dingen. Mijn man was nog geen week oud en toen had hij een verzekering. 900 gulden als jij zou overlijden. Gelukkig is er nog een tweede polis afgesloten voor nog eens 1500 gulden. Denk niet dat we het daarmee redden. 

Schoonouders zelf hebben ook zulke polissen maar van 25 jaar eerder. Dat is nu echt niks meer waard. 

Vvoor de mensen die het geld voor de uitvaart op hun spaarrekening hebben; Kan jouw geliefde erbij? Anders moeten ze het dus voorschieten tot je erfenis vrijkomt. Niet iedereen kan dat dus voorschieten… kun je iemand mee in een lastig parket brengen.

Mijn moeder heeft dat ook niet. Mijn vaders crematie heeft ze van de spaarrekening betaald. Zelf heb ik er een omdat mijn man vindt dat dat moet. Zijn ouders hebben een afgesloten op hem toen hij net geboren was. Dat vind ik dan weer raar. Wat ik ook raar vind is dat een uitvaartverzekering nooit alle kosten dekt, je moet altijd bijbetalen. 

krulliebollie schreef op 30-01-2026 om 18:47:

Vvoor de mensen die het geld voor de uitvaart op hun spaarrekening hebben; Kan jouw geliefde erbij? Anders moeten ze het dus voorschieten tot je erfenis vrijkomt. Niet iedereen kan dat dus voorschieten… kun je iemand mee in een lastig parket brengen.

De spaarrekening van mijn nabestaanden is waarschijnlijk ongeveer 100 keer beter gevuld dan de mijne. Dat komt wel goed.

Maak daar maar 300 keer van, nu ik er even over nadenk.

Factuur naar de bank brengen en zij betalen het. Of zo werkt het toch hier in België.

De bankrekeningen worden geblokkeerd, maar vaste kosten en begrafeniskosten mag je wel gewoon laten betalen als je 't factuur doorgeeft.

En mijn omgeving kan het desnoods voorschieten weet ik. Net zoals wij mijn schoonmoeder hebben geholpen toen de rekening geblokkeerd was bij 't overlijden van mijn schoonvader en ze niet elke week om boodschappengeld wou gaan bedelen bij de bank*.

*Eén keer per maand alle facturen van vaste kosten binnenbrengen was 1 zaak. Elke week om wat euro's gaan bedelen van je eigen rekening - die je deelde met je overleden man - iets anders.

Netherfield schreef op 30-01-2026 om 18:48:

Mijn moeder heeft dat ook niet. Mijn vaders crematie heeft ze van de spaarrekening betaald. Zelf heb ik er een omdat mijn man vindt dat dat moet. Zijn ouders hebben een afgesloten op hem toen hij net geboren was. Dat vind ik dan weer raar. Wat ik ook raar vind is dat een uitvaartverzekering nooit alle kosten dekt, je moet altijd bijbetalen.

Nee hoor, ik heb een waardevaste verzekering die alle kosten dekt + een extra bedrag dat vrij te besteden is door de nabestaanden. 

De kosten kunnen ook van mijn spaarrekening betaald worden, maar ik weet niet hoe de toekomst eruit ziet over een x aantal jaar, en hoe mijn spaarrekening er dan uitziet. 

Ik heb in mijn omgeving gezien hoe iemand in de problemen kwam, doordat er geen uitvaartverzekering was .... bovenop al het verdriet ook nog geldzorgen. Dat wil ik mijn nabestaanden niet aandoen.

Precies dit.

Ik snap de reacties van degene die geen verzekering hebben. Maar wat als je onverwachte kosten gaat krijgen? En ook een goede vraag, kunnen jouw nabestaanden er dan ook bij? 

Nogmaals ik snap de reacties, maar vind dit ook wel een interessante discussie eigenlijk. 

Marty1984 schreef op 30-01-2026 om 18:54:

[..]

Factuur naar de bank brengen en zij betalen het. Of zo werkt het toch hier in België.

De bankrekeningen worden geblokkeerd, maar vaste kosten en begrafeniskosten mag je wel gewoon laten betalen als je 't factuur doorgeeft.

En mijn omgeving kan het desnoods voorschieten weet ik. Net zoals wij mijn schoonmoeder hebben geholpen toen de rekening geblokkeerd was bij 't overlijden van mijn schoonvader en ze niet elke week om boodschappengeld wou gaan bedelen bij de bank*.

*Eén keer per maand alle facturen van vaste kosten binnenbrengen was 1 zaak. Elke week om wat euro's gaan bedelen van je eigen rekening - die je deelde met je overleden man - iets anders.

Volgens mij werkt dat in NL niet zo. 

Marty1984 schreef op 30-01-2026 om 18:54:

[..]

In Nederland werkt dat ook zo.

Fijn als je nabestaande genoeg geld hebben! Maar ik denk wel dat het belangrijk is om dan vast te leggen wat je wil en dat ze weten dat er geen verzekering is. 

Mijn uitvaartverzekering is in natura. Geen geld maar hetgeen wat jij wilt verzekeren ( kist, zaaltje, crematie/begrafenis zelf, koffie/thee/borrel etc). Bedrag veranderd niet. Het blijft wat ik heb aangegeven. Overigens hebben mijn ouders deze verzekering voor mij afgesloten en heb ik deze overgenomen.

wij hebben helaas een 2-jarige in de familie moeten begraven en toen was het duidelijk hoe fijn een uitvaartverzekering geweest zou zijn. Familie had die zorgen van regelen, uitzoeken e.d. er ook nog eens bij. 

Netherfield schreef op 30-01-2026 om 18:48:

Maar dat is het goedkoopste moment. Google maar eens. Voor een baby kun je afsluiten voor een fractie voor wat je betaalt voor een volwassene. 

Kampeerder schreef op 30-01-2026 om 19:47:

[..]

Maar dat is het goedkoopste moment. Google maar eens. Voor een baby kun je afsluiten voor een fractie voor wat je betaalt voor een volwassene.

Mijn ouders hadden voor mij ook een uitvaartverzekering afgesloten. Maar dat was een risicoverzekering. Er werd niets opgebouwd. Vanaf mijn 18e moest ik gewoon dezelfde premie betalen als iemand die pas op zijn 18e begon met de uitvaartverzekering. 

Ik heb mijn uitvaartverzekering premievrij gemaakt toen ik hem zelf moest gaan betalen. Hij keert nu 1200 euro uit bij overlijden. Daar kun je net de oven van betalen. Mocht ik gaan voordat ik met pensioen ben, dan betaalt mijn werkgever drie maandsalarissen extra uit voor een uitvaart. Mijn kinderen heb ik al verteld dat ze me mogen laten uitvaren zoals ze willen. Kartonnen doos prima en dan kunnen ze lekker hun huis verbouwen of op vakantie.
Toevallig hebben we twee jaar geleden een uitvaart moeten regelen. De verzekering van mijn moeder keerde ca 3000 euro uit. Bij natura zou dat 10% extra zijn, maar we wilden onze eigen uitvaartondernemer kiezen. Er moest dus nog 4500 euro bij en gelukkig was dat geld er. Anders zouden we het zelf betaald hebben. Ik vermoed dat er dan naast mijn zus en ik nog twee andere familieleden een bijdrage zouden hebben geleverd.

1) er staat genoeg geld op onze bankrekeningen om een uitvaart te betalen
2) je kunt de uitvaartkosten door de bank laten betalen van je rekening ook als de rest nog afgewikkeld moet worden
3) ik had ooit een levenslang afgekochte naturapolis maar mooi dat Yarden gezegd heeft “sorry, wordt te duur, we betalen nog de koffie en cake maar de rest mg je zelf bijleggen”. 

Dus ik snap van mezelf best dat ik geen verzekering meer heb, maar ik snap dan weer niet dat anderen denken dat ze veilig zitten met hun verzekering. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.